Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Det börjar bli dags för mig att skaffa en ny elgitarr. Är öppen för alla tips men en av anledningarna till att jag vill ha en ny är att jag är trött på det eviga brusandet på min befintliga. Så en av de absolut viktigaste egenskaperna är låga brusnivåer. Vad bör jag tänka på och leta efter? Några speciella pickups man bör undvika etc?

mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker Variax-gitarrer är brusfria. Men dom funkar inte tekniskt som traditionella gitarrer. Bara praktiskt. Den efterhärmar ljudmässigt traditionella Gibson-fender-el/akustisk-banjo/sitar mm.

Jag funderar på att sälja den ena jag har. Men annat har kommit i vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det främst brus som är problemet eller även brum?

Något som är viktigt är att se till att det finns så lite som möjligt i din omgivning som stör gitarren. Det går att skärma gitarren och olika pickups tar upp olika mycket, men oavsett så kan omgivningen störa och framförallt skapa brum.

Brus däremot har i regel mer med elektroniken inuti gitarren och signalkedjan utanför att göra, där gäller det helt enkelt att ha bra kvalitet på grejerna, bra lödningar och bra jordning.

Aktiva pickups kan ge en klar förbättring, men de skiljer sig enormt mycket i ton och dynamik från passiva så jag tycker inte att det är något man ska använda främst i det avseendet. Jag skulle hellre rekommendera Lace Alumitone isåfall, de låter visserligen inte heller som vanliga passiva spunna pickups men de har bra dynamik och brett register.

Om du trivs med gitarren du har nu så går det helt klart att fixa till den så att den låter bättre genom att se över elektroniken i den. Brus och brum är ingen anledning att ge upp en gitarr man gillar tycker jag.

Det är trots allt det som är viktigast känner jag, att man trivs med hur gitarren känns i händerna, hur den ser ut och vilket grundljud den har. Givetvis är det bra om elektroniken i den är tip-top också.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du trivs med gitarren du har nu så går det helt klart att fixa till den så att den låter bättre genom att se över elektroniken i den. Brus och brum är ingen anledning att ge upp en gitarr man gillar tycker jag.

Det är trots allt det som är viktigast känner jag, att man trivs med hur gitarren känns i händerna, hur den ser ut och vilket grundljud den har. Givetvis är det bra om elektroniken i den är tip-top också.

Bra skrivet. Gillar du vad du har så lämna in det till en gitarrtekniker. Har du dåliga mickar går det ju att sätta in nya. Men är det en skräpgitarr du har så kan det vara värt att skaffa ny. Vad har du för gitarr nu och vad vill du ha? Alltså, vad är det för typ av sound/musikstil du är ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, min musikerhjärna glömde bort att jag hade postat det här inlägget. Tack till alla som svarat hittils!

Jo jag skall väl erkänna att det inte kanske är någon top of the line utrustning jag sitter med här faktiskt. Det är en Epiphone Black Beauty där mikarna är bytta mot Gibson mikar (fråga mig inte vad det är för några). Så visst är det dags att skaffa något klassigare.

Grejen är den här. I stort sett det enda jag använder den till är att koppla in mig i datorn och kör via olika förstärkar simulatorer. Drar man på med dist etc så blir bruset lite väl. Jag kan inte minnas att det varit så här illa förut så det kan nog stämma att det finns lödningar etc som inte är helt hundra. Dessutom har jag ju en massa annan teknisk utrustning här som säkert kan störa. Men jag sitter i den situation jag gör, så jag skulle behöva en vettig gura som inte är så känslig. Jag skall kolla vidare utifrån era tips. Men ni får gärna komma med förslag om ni har.

Jag kan inte säga att jag skall ha den till någon specifik genre. Jag förstår att det hade underlättat. Men det beror helt på vad jag är på för humör. Kanske lite 70 till tidigt 80-tals Mike OIdfield (fast amatörmässigt usel).

Tack igen!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Epiphone Black Beauty där mikarna är bytta mot Gibson mikar

Är det modellen med 3 pickups? Är det något av lägena som är värst?

Är du säker på att det är gitarren och inte sladden eller något annat?

Har du prövat med annan gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte top of the line, men det är ingen skräpgitarr du har heller precis. Och jag tycker det vore synd att ge upp den, speciellt om du trivs med att spela på den.

Du skriver att du inte alltid upplevt bruset så markant. Har du någon aning om när det började? Kan du förknippa det med någon förändring du gjort i samband med det?

Jag tycker du kan börja med att försöka isolera vad som orsakar problemet.

  • Testa med andra kablar
  • Testa att plugga in den i något annat
  • Testa en annan gitarr i samma kedja
  • Försvinner bruset när du skruvar ner volymkontrollen på gitarren?
  • Påverkas bruset beroende på vilken mick som är aktiv?
  • Påverkas det av tonkontrollen?
  • Om du vinklar gitarren åt olika håll påverkas bruset?
  • Om du stänger av allt du kan i närheten (även lampor och datorskärm) försvinner bruset då? Isåfall sätt på det igen en efter en för att hitta källan.

Jag vet att det alltid är bra med anledningar att köpa en ny gitarr. 😄 Och du får ju göra som du vill, men jag skulle nog gå till botten med vad som orsakar problemet. Risken finns ju att det inte har med gitarren att göra och att du får samma problem med någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte top of the line, men det är ingen skräpgitarr du har heller precis. Och jag tycker det vore synd att ge upp den, speciellt om du trivs med att spela på den.

Du skriver att du inte alltid upplevt bruset så markant. Har du någon aning om när det började? Kan du förknippa det med någon förändring du gjort i samband med det?

Jag tycker du kan börja med att försöka isolera vad som orsakar problemet.

  • Testa med andra kablar
  • Testa att plugga in den i något annat
  • Testa en annan gitarr i samma kedja
  • Försvinner bruset när du skruvar ner volymkontrollen på gitarren?
  • Påverkas bruset beroende på vilken mick som är aktiv?
  • Påverkas det av tonkontrollen?
  • Om du vinklar gitarren åt olika håll påverkas bruset?
  • Om du stänger av allt du kan i närheten (även lampor och datorskärm) försvinner bruset då? Isåfall sätt på det igen en efter en för att hitta källan.

Jag vet att det alltid är bra med anledningar att köpa en ny gitarr. 😄 Och du får ju göra som du vill, men jag skulle nog gå till botten med vad som orsakar problemet. Risken finns ju att det inte har med gitarren att göra och att du får samma problem med någon annan.

Ja jag gillar att spela på den, samtliga mikrofoner är dessutom bytta som sagt och stallet bytt till ett som är klart bättre så jag har ju redan lagt mer pengar på den än jag kanske borde. Men bra tips där. Jag skall testa punkterna du nämner och återkomma här ikväll. Tack!

mvh

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...