Jump to content
Annons

Skapa en Audio-CD med Video-spår


TheStaff (oregistrerad)

Recommended Posts

TheStaff (oregistrerad)

hej!

Jag skulle vilja bränna en egen CD-singel som har två stycken ljud spår och fungerar som vanlig Audio-CD i vilken CD-spelare som helst, och sen skulle jag vilja lägga med ett Videospår som fungerar i datorn så att man kan se videon om man vill. Hur och med vilket program skapar jag detta? Någon som vet? Tacksam för svar.

Mvh/ S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

men problemet med "Neros-CD extra " är att man får videon som spår nr1, lägger man den i en hifi cd spelare så är det allstå "tomt" på spår 1 o musiken kommer först på spår 2,

hur får man videon i slutet på skivan?

robc

******************

tyck gärna till om mitt senaste alster:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=9232

Link to comment
Dela på andra sajter

men problemet med "Neros-CD extra " är att man får videon som spår nr1, lägger man den i en hifi cd spelare så är det allstå "tomt" på spår 1 o musiken kommer först på spår 2,

hur får man videon i slutet på skivan?

Isåfall ska du inte bränna CD Extra, utan Mixed Mode CD

Då syns inte datasessionen i en audio cd-spelare.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

På mixed-mode cd så är det första spåret ett iso spår, sedan kommer audiospåren. CD extra har däremot två sessioner, det första en Audio session och det andra en iso session. Detta just för att kunna spela audiospåren på vanliga cd spelare. Du kanske lade filerna på fel ställe? Följ instruktionerna i hjälpen till Nero så ska du se att det går bra. (Funkar iallafall för mig...)

Link to comment
Dela på andra sajter

CD extra har däremot två sessioner, det första en Audio session och det andra en iso session.

Nej, tvärtom.

CD Extras datasession hamnar först (som spår 1) och musiken hamnar i andra sessionen (spår 2 och framåt).

Mixed mode skapar en ISO-session efter audio-sessionens slut. Den skrivs inte in i Red Book TOC, och syns därför inte som ett spår på Audio-delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

CD extra har däremot två sessioner, det första en Audio session och det andra en iso session.

Nej, tvärtom.

CD Extras datasession hamnar först (som spår 1) och musiken hamnar i andra sessionen (spår 2 och framåt).

Mixed mode skapar en ISO-session efter audio-sessionens slut. Den skrivs inte in i Red Book TOC, och syns därför inte som ett spår på Audio-delen.

Jag hävdar fortfarande att jag har rätt. Har ju för 17 bränt CD extra skivor och sett att audio kommer före datasessionen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Urklipp ur Nero manualen:

CD EXTRA

CD EXTRA är ett inspelningsformat som följer Blue Book-standarden. Den kallades tidigare för CD-Plus och CD-Enhanced (förbättrad CD). Det här formatet har inga av de nackdelar som vanliga Mixed Mode CD-skivor har. På Mixed Mode CD-skivor innehåller det första spåret alltid ett ISO-filsystem, vilket innebär att det inte går att spela det första spåret på den här typen av CD-skivor på en ljud-CD-spelare. CD EXTRA-skivor har i stället två sessioner.

Den första sessionen innehåller upp till 98 ljudspår som följer Red Book-standarden. Den andra sessionen innehåller ISO-spåret med ISO 9660-filsystemet och katalogerna CDPLUS och PICTURES. Det betyder att CD-skivor i CD EXTRA-format kan spelas på både CD-enheter och CD-spelare eftersom den andra sessionen inte är synlig på en ljud-CD-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

Jag skulle vilja bränna en egen CD-singel som har två stycken ljud spår och fungerar som vanlig Audio-CD i vilken CD-spelare som helst, och sen skulle jag vilja lägga med ett Videospår som fungerar i datorn så att man kan se videon om man vill. Hur och med vilket program skapar jag detta? Någon som vet? Tacksam för svar.

Mvh/ S

säger bara PINNACLE 😳

Glömde bort ett annat progg om du nu har pengar över

Steinberg NUENDO det har allt för media produktion men kostar runt 12000-16000 kronor

Redigerat av JDW
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...