Jump to content
Annons

Dags att köpa bas, tips önskas!


Rasmus321

Recommended Posts

Jag har på sista tiden blivit trött på virtuella basar och har nu bestämt mig för att införskaffa mig en bas för att spela in post-hardcore/alternative metal . Den ska inte vara för dyr, men ändå hyfsat bra. Någon som kan tipsa om någon? Jag ska stämma den till drop G#. Den ska endast användas till att spela in di till ljudkortet (focusrite scarlett 2i2). Behövs en di-box emellan?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Spontant så tänker jag en femsträngad Yamaha och en bra effektprocessor som emulerar olika basförstärkare. Men du har en knapp som heter inst på ditt ljudkort va? Det är i så fall bara att plugga in basen och slå på instrument funktionen så får du rätt ljud.

Jag är ju gitarrist egentligen men har haft några basar genom åren ändå. Yamaha-basarna har varit de som jag gillat bäst. Tycker att de varit bra även om jag kört på en billig rackare från Yamaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Yamaha har väldigt prisvärda basar. Ibanez likaså.

Vad det gäller DI-box så är det inte ett måste, du har ju instrumentingång på ditt ljudkort, men tyvärr är det inte en vidare bra sådan, så ska du göra lite seriösare inspelningar så skulle jag rekommendera att du skaffar en DI-box ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Viktigt att den känns bra att spela på. Jazzbasens smala hals kontra andra mer normalbreda, eller femsträngade med ännu bredare är rätt olika att hantera. Sen är det olika mickuppsättning du ska kolla efter beroende på vilket sound du föredrar. Håller med ovan att Yamaha och Ibanez är prisvärda och räcker länge.

Drop G# 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad är din budget då? Inte för dyr, ja det beror ju på hur mycket man har att röra sig med. Blocket och vend och andra sidor är det bästa att komma billigare undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...