Jump to content
Annons

Kan inte höra reverbet i lurarna


mangelito

Recommended Posts

Hej

Först å främst - ber om ursäkt om jag postat detta i fel ämne, men jag hittade inget som passade.

Jag sitter med ett Soundcraft M8 mixerbord och ett Lexicon MX400 effektrack men förstår inte riktigt hur jag ska koppla.

Tanken är att jag ska kunna använda effekterna från Lexicon-reverbet endast till medhörning men spela in "torrt" via bordets "Direct Out". Utan att ha blandat in datorn och ljudkortet så har jag fått effekten (reverbet) ut i högtalarna - dessa är kopplade till (Main) Mix L och Mix R.

Men så är det det här med pre- och post-aux som jag inte riktigt begriper mig på. Plus Direct Out. Alltså jag vet att kompressor osv kopplas seriellt pre, medans reverbs, delays osv kopplas parallellt post, och enligt manualen till mixern så är kanal 1 o 2 Pre, och kanal 3 o 4 Post. Jag har satt effekten i 3:an.

Till detta har jag dessutom kopplat Aux 1 o 2 till en hörlursförstärkare, och det är här jag inte hör någon effekt. Jag har provat att sända både kanal 1 och Aux 3 (effektkanalen) till Aux 1 o 2, men ingen effekt hörs i lurarna.

Jag har tidigare fått det att funka med ett Behringer MiniFX (tror det heter så), men kommer inte ihåg hur det var kopplat.

Som sagt, jag vill kunna ha effekten i medhörningen, men spela in "torrt" via Direct Out".

Tacksam för tips.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Först å främst - ber om ursäkt om jag postat detta i fel ämne, men jag hittade inget som passade.

Jag sitter med ett Soundcraft M8 mixerbord och ett Lexicon MX400 effektrack men förstår inte riktigt hur jag ska koppla.

Tanken är att jag ska kunna använda effekterna från Lexicon-reverbet endast till medhörning men spela in "torrt" via bordets "Direct Out". Utan att ha blandat in datorn och ljudkortet så har jag fått effekten (reverbet) ut i högtalarna - dessa är kopplade till (Main) Mix L och Mix R.

Men så är det det här med pre- och post-aux som jag inte riktigt begriper mig på. Plus Direct Out. Alltså jag vet att kompressor osv kopplas seriellt pre, medans reverbs, delays osv kopplas parallellt post, och enligt manualen till mixern så är kanal 1 o 2 Pre, och kanal 3 o 4 Post. Jag har satt effekten i 3:an.

Till detta har jag dessutom kopplat Aux 1 o 2 till en hörlursförstärkare, och det är här jag inte hör någon effekt. Jag har provat att sända både kanal 1 och Aux 3 (effektkanalen) till Aux 1 o 2, men ingen effekt hörs i lurarna.

Jag har tidigare fått det att funka med ett Behringer MiniFX (tror det heter så), men kommer inte ihåg hur det var kopplat.

Som sagt, jag vill kunna ha effekten i medhörningen, men spela in "torrt" via Direct Out".

Tacksam för tips.

/Magnus

Vart kopplar du returen från effektburken? Effects return, är min gissning?

Då kommer du antagligen bara att höra effekten på main-utgången, så om du ska kunna höra effektreturen på de två andra aux-utgångarna, så måste du låta returen från effekten gå in på två vanliga ingångar på mixern och skicka dessa ingångar till auxarna som är kopplade till hörlursförstärkaren. Se bara till att aldrig skruva upp aux send 3 på de två returkanalerna - för då blir det cirkelpromenad... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har själv ett soundcraft-bord (med förvisso åtta subgrupper), och har, grovt förenklat, kopplat såhär:

1. Alla datorer, ljudkort, syntar, saker som låter - till respektive kanal

2. Effektenheter till post-Aux (så effekten följer med när du sänker volymen på regeln)

3. ljudkorets INGÅNGAR 1-8 till subgrupper 1-8

4. Kontrollrumslyssningsenhet, d.v.s. monitorer, baslåda och hörlursmixer till Control Room (märkt CR)

På det sättet kan jag enkelt routa en signal (vilken som helst), till ljudkortets ingångar utan att koppla om. Sångaren kan få så mycket katedralreverb i lurarna som helst från en hårdvarueffekt, och den inspelade signalen är helt torr.

Tänk på att:

* Du vill normalt sett inte koppla medhörning till auxar (om du inte kör live), då du inte får med några effekter

* Allt blandas i main-mix

* Control Room är bara en kopia av main-mix med en potte emellan

* Du kan även spela in på en pre-aux (många som gör det) då du får som en mixer-i-mixern med separata signaler till ljudkortet

Så i ditt fall:

1. Ljudkortets utgångar till mixerns kanaler

2. två (eller fler) pre-auxar till ljudkortets ingångar

3. Effektenhet till en post-aux, med två sladdar i return (så effekten blir i stereo)

4. Monitorer till Control Room, och hörlurar till hörlursutgången på mixern.

5. EDIT: Sång kopplar du till en av mixerbordets kanaler, vilket gör att det hörs i lurar och kan lätt routas till ljudkortet vid inspelning. (Ifall du inte absolut vill använda pre-ampsen i ljudkortet.)

ps. Precis som Claes säger, håll lite i hatten när du kopplar, och ha koll på signalerna. Digital eller intern rundgång måste vara ett av de fem jobbigaste ljuden i världen. *vet* 😊

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kopplar du returen från effektburken? Effects return, är min gissning?

...så måste du låta returen från effekten gå in på två vanliga ingångar på mixern och skicka dessa ingångar till auxarna som är kopplade till hörlursförstärkaren.

Jo, det stämmer. Returen hade jag kopplat till Effects return. Jag följde ditt råd Claes och kopplade returen till en vanlig ingång (tillbaka till aux 3 faktiskt 😛 ) och nu hörs effekterna både ut och i lurarna. 😄

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Cathrine. Det känns som jag har några rätt i alla fall på din lista 🙂

Anledningen till att jag kopplat hörlursförstärkaren till auxar är för att kunna styra medhörningsvolymen på sången utan att påverka inspelningssignalen. Eller finns det annat sätt att göra detta på? Jag tycker det är väldigt rörigt och svårt att förstå och hålla reda på hur ljudet vandrar (är egentligen trummis 😉 ) och fick hjälp av en kompis som tipsade om denna koppling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack även till everlastingrecords för visat intresse. Jag har ett 8-kanals ljudkort (kommer inte ihåg vad det heter just nu), men problemet borde ligga bortom ljudkortet eftersom dator och ljudkort inte ens var påslaget, och jag kunde höra effekterna i Master out. Och som sagt, med tips från Claes så löste det sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vassego!

Det går absolut att göra som Claes föreslog. Viktigt att du hittar ett arbetssätt som funkar för dig, och om det funkar så kör på det. 🙂 Har själv lite fulkopplingar för mig, sånt behöver man ibland ta till p.g.a. lathet eller brist på grejjer. 😉

Eller finns det annat sätt att göra detta på?

Istället för att lyssna på aux och spela in på main, så kan du göra tvärtom, d.v.s.: spela in på aux och lyssna på main. Med den kopplingen som du har nu, kommer du även spela in reverbet, vilket jag skulle undvika. 🙂

Om du sätter inspelnings-auxarna till "pre fader", får du även möjligheten att ställa in ljudet för medhörningen separat - med vanliga volymregeln på kanalen, och volymen för inspelningen på auxen. (Och att du spelar in en torr signal, samtidigt som du och/eller sångaren hör hårdvarureverbet i lurarna.)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Istället för att lyssna på aux och spela in på main, så kan du göra tvärtom, d.v.s.: spela in på aux och lyssna på main. Med den kopplingen som du har nu, kommer du även spela in reverbet, vilket jag skulle undvika. 🙂

Inte om det är "Direct out" från mixern som går till ljudkortets ingång?

Till TS; Om du vill få lite "fuskstereo" i lurarna, men spara på auxarna på mixerbordet (alternativt om det är mer än en som ska spela in och folk vill ha olika lyssningar), skaffa en hörlursförstärkare med aux-ingång. Finns från t ex Behringer och Samson ganska billigt. Då kan du koppla någon "main" från mixerbordet till hörlursförstärkaren, och sen en aux send från mixerbordet till respektive hörlursförstärkarkanal på hörlursförstärkaren, och sen blanda/blenda mellan main och aux på varje hörlursförstärkarkanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om det är "Direct out" från mixern som går till ljudkortets ingång?

Till TS; Om du vill få lite "fuskstereo" i lurarna, men spara på auxarna på mixerbordet (alternativt om det är mer än en som ska spela in och folk vill ha olika lyssningar), skaffa en hörlursförstärkare med aux-ingång. Finns från t ex Behringer och Samson ganska billigt. Då kan du koppla någon "main" från mixerbordet till hörlursförstärkaren, och sen en aux send från mixerbordet till respektive hörlursförstärkarkanal på hörlursförstärkaren, och sen blanda/blenda mellan main och aux på varje hörlursförstärkarkanal.

Precis sådär har jag det hemma, t o m med samma mixer som TS 🙂

Funderar dock på att på att köpa någon av Allen & Heath's ZED-mixrar, där verkar de tänkt igenom så att en får mycket av det där men med färre burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...