Jump to content
Annons

Dubbla och trippla ekon på gitarr


everlastingrecords

Recommended Posts

Det har ju pratats om att det saknas gitarrtrådar på forumet och tänkte därför dra mitt strå till stacken. I en låttråd nyligen så frågade jag om ett gitarrljud och fick svaret att det delvis bestod av dubbla ekon. Jag har även hört att det är något som Edge i U2 använder. När jag nyss plockade upp musikermagasinet läste jag om en trippelekopedal från tc-electronics. Nu har jag hunnit bli nyfiken och undrar därför hur ni brukar använda dubbla och trippla ekon när ni skruvar till era gitarrljud? Är det två olika hastigheter? Är de olika mycket feedback på dem? Var i effektkedjan lägger ni dem?

Jag borde väl helt enkelt sätta mig och testa själv men tar gärna emot tips innan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om riktigt om jag uppfattat dig rätt. Men man kan tex använda två olika delayer på guran med olika syften. Ett kort slap-delay för att feta tlll guran och skapa bredd. Följt av ett längre delay för att ge sustain, djup, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Antar att du tänker på mitt svar everlastingrecords.

//forum.studio.se/topic/108233-ingenvet-natten-aer-lang/#entry1577436

Där har jag satt delayet till att svara 1/8 i vänster kanal och 3/16 i höger. I fallet ovan är det ganska mycket feedback för att få det att flyta ut, det beror på hur man lirar om det passar med mycket feedback.

I fallet ovan har jag satt delayerna som inserts. Men det går lika bra med sends... (eller selleri).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om riktigt om jag uppfattat dig rätt. Men man kan tex använda två olika delayer på guran med olika syften. Ett kort slap-delay för att feta tlll guran och skapa bredd. Följt av ett längre delay för att ge sustain, djup, osv.

Jo men det var nog precis det jag var ute efter. Jag tänker att det finns flera variabler att experimentera med. Dels det här med delaytider. Jag förstår principen med att ha ett kort slapdelay tillsammans med ett större. Och jag antar att man vill arbeta mycket med trioler och sådant om man är ute efter U2-ljudet.

Men förutom olika delaytider så finns ju även feedback, mix men framför allt huruvida man ska serie- eller parallellkoppla delayen. Som jag förstår det får man mer ambiente ljud om man seriekopplar och får dem att haka i varandra.

Antar att du tänker på mitt svar everlastingrecords.

http://forum.studio....g/#entry1577436

Där har jag satt delayet till att svara 1/8 i vänster kanal och 3/16 i höger. I fallet ovan är det ganska mycket feedback för att få det att flyta ut, det beror på hur man lirar om det passar med mycket feedback.

I fallet ovan har jag satt delayerna som inserts. Men det går lika bra med sends... (eller selleri).

Tack för svar! Det är alltid intressant att ha något att utgå ifrån när man ska sätta sig. Varför just 3/16?

Tänkte sätta mig med Guitar Rig som standalone och testa mig fram. Det känns som om det är svårare att lära sig och få en känsla för det om man sitter efteråt och lägger på. Jag vill liksom lära mig att bygga ljudlandskap med gitarren och delayet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder dubbelt delay i stereo när jag lägger lead ibland. Brukar köra ena kanalen runt 300-325ms och andra upp mot 400, ibland lite mindre beroende på tempo och feeling. John Petrucci, Steve Morse och Steve Lukather använder ofta den tekniken, och rätt hanterat fetar det upp ljudet på ett bra sätt och ger en intressant separation. Man får dock vara försiktig med övriga delay och med eventuella masterreverb i mixen, annars kan det bli lite väl såsigt. Jag använder oftast samma antal repeats, utan modulation. Med modulation kan det bli störande beroende på om modulationen är på dealyets "masterkanal" och ligger efter delaysignalerna och därmed är synkat, eller om det ligger en separat modulation per delaykanal. Det sistnämnda kan bli oerhört besvärligt när modulationen hamnar ur fas.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...