Jump to content
Annons

Ljudisolerat golv


Studiobyggarn

Recommended Posts

Hej.

Jag har beslutat mig för att ljudisolera golvet genom att bygga med:

- 50mm markskiva

- 12mm MDF (eventuellt 16 eller 22mm?)

- Green Glue

- 12mm MDF (eventuellt 16 eller 22mm?)

- Underlagsmatta -22dB

- Laminatgolv

Nu undrar jag om det är nån härinne som har gjort samma konstruktion? Jag funderar på om det går att regla väggar som ska hålla upp ett tak (trippelgips) om ~95m2 eller om det finns en chans att trycket från väggarna och taket pressar ned sidorna så att golvet börjar bukta uppåt i mitten?

Ett andra alternativ är kanske att regla väggarna på befintligt golv, och sen bygga golvet efter att väggarna har gipsats, men lämna ett mellanrum på 10-15mm mellan den nya golvkonstruktionen och väggarna.

Redigerat av Studiobyggarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag misstänkte det. Befintligt golv är betong, jag har ingen aning om hur tjock, men jag antar att den bör vara ganska rejäl då det är ett gammalt lager som tidigare användes av ett förlag, så det har stått tonvis med böcker däruppe, och lite truckar har rullat runt. Jag har inte gjort nån mätning i angränsande lokaler (jag är i mitten och på tredje våningen), så än sålänge spånar jag bara lite olika lösningar tills jag har mer kött på benen.

Ett litet krux är att det är ett asbestlager (iofs bra ljudisolering, haha) under målarfärgen i golvet, så jag har ingen större lust att börja borra fast saker där. Ett tips jag har fått är att fästa väggreglarna i plåtskenor på golvet som limmas fast i betongen, sen skruvas reglarna fast i den (jag kommer använda träreglar).

Edit:

I "Home Recording Studio - build it like the pro's" så skriver Gervais om en lösning på ett problem som liknar mitt scenario nästan till punkt och pricka, och då löste dom det genom att först bygga väggarna, med gips och allt, och sen göra golvkonstruktionen inuti, med ett litet gap mellan golvet och väggarna. Så det känns som att jag kommer att satsa på det. Allt jag läst hittills om flytande rum pekar på att det är alldeles för roddigt, dyrt och antagligen onödigt, så den tanken har jag övergivit. Jag vill inte bygga en stor resonanslåda liksom. Har plöjt igenom Master Handbook of Acoustics, och även där poängterar man faran med ett upphöjt golv.

Redigerat av Studiobyggarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen fara med ett upphöjt golv, faran är är som vanligt om saker och ting är felkonstruerade.

Om man exempelvis bygger ett flytande golv med några decimeter tjock betong på tjock stenull så kommer det garanterat inte bli resonanslåda av golvet. Det övre på den här bilden: http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Floor%202.gif

bara ett exempel på en bra konstruktion(alltså inte felkonstruerad)

I erat fall så kan man ju gissa på(altså utan att ta reda hur mycket ni behöver) ett det räcker med att ställa väggarna på golvet och sedan bygga ett golv innanför väggarna som motverkar stomljuds resonans. I sånna fall är det viktigt att ni frikopplar väggarna från golvet och fäster taket på väggarna och hänger det med iso-hengers.

Eventuellt kan det funka att bygga golvet så här: markskiva - 22mm glvspån - 2 lager glovgips, demplimmat med Sika at 80. och det byggs altså innanför väggarna.

Sika at 80 är samma sak som green glue fast betydligt billigare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För att hitta rätt konstruktionslösning bör man först ta reda på vilken luftljudsisolering befintlig konstruktion mäter. Detta för att spara pengar genom att inte bygga en konstruktion med högre Rw än vad verksamheten egentligen har behov av (= dyrare). På samma sätt blir det kostsamt om man bygger en konstruktion med för lågt Rw vilket gör att verksamheten kanske inte kan bedrivas som tänkt, och man måste riva och bygga om.

Generellt kan man säga att en konstruktion där väggarna inte är frikopplade från golv aldrig kan uppnå mer än Rw 65 dB.

Vanligt golvspån och gips är inte optimalt. Det vanligaste systemet när vi bygger studios här i norden är golv av dubbla ceminwood med noisekiller emellan. Dessa reglar man upp på ISO-LAT-profiler och sylomerkuddar som fördelas i proportion till den statiska last golvet ska bära.

Under väggarna lägger man ofta dubbla reglar för att ta upp den linjelast som blir där. ISO-Hangers använder man i de fall man där man tex. bara behöver frikoppla ett tak, eller där konstruktionshöjden inte tillåter ett bjälklag om spannet är för stort.

Om du tex. väljer att låta väggarna vila på bef. betonggolv kan du förbättra ljudisoleringen genom att lägga en sylomerremsa mellan syll och golv. Samma sorts remsa lägger du också mellan det flytande golvets ytterkanter och syllens sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...