Jump to content
Annons

Installera gitarrmick själv


NutCase

Recommended Posts

Har senaste tiden börjat byta gitarrmickar till höger och vänster. Eftersom jag är fullständigt oteknisk och aldrig använt en lödare i hela mitt liv och inte heller äger en sådan så måste jag lämna in gitarrerna varje gång till gitarrverkstad och det kostar mig 400-500 kronor per gång, vilket är helt galet egentligen. Jag har förstått att det ska vara relativt enkelt även för en idiot, eller?

Ska jag försöka själv? Vad kan gå fel? Vilka verktyg behöver jag?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det är enkelt...och ibland lite knepigt. Ja inte att löda men det kan vara förbannat trångt. Har nu aldrig lämnat in utan bara gjort det själv. När de kommit fabrikslödda så har de lödtenn som är hårdare än det jag brukar köpa. Det brukar ta lite tid att få bort sladdarna. Det man ska tänka på är att om man inte får bort ganska omgående så vänta minst någon minut/minuter innan du ger dig på igen när de sitter på pottarna. De blir snabbt väldigt varma och om de blir för varma så blir de förstörda. Gjorde det misstaget en gång.Behövs bara vanligt lödtenn och lödkolv som man kan köpa på Clas Olson. fota, skriv ned eller memorera innan du tar bort en mick. Ta alltid en i taget. Eller kolla på nätet om du hittar för gura du har med bilder eller instruktion. Det är inte alltid de mickars lödschema man köper som stämmer 100% till guran man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svar. Vette fan om jag vågar ge mig på det eller om det ens är värt det för mig. Även om jag bytt gitarrmickar 3-4 ggr senaste året så kommer det troligtvis inte ske särskilt ofta efter det så kanske lika bra att få det ordentligt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

De billigaste kolvarna ger inte tillräcklig (snabb) värme när ska löda på baksidan av en pot.

(värmen hinner "rymma" från lödstället eftersom det är metall)

Skaffa en kolv som kan reglera värmen, så du kan reglera ner när du ska löda i en kontakt-ögla.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vette fan om jag vågar ge mig på det eller om det ens är värt det för mig.

Köp den billigaste stratakopia du kan hitta och gå loss! Finns säkert videos på t ex youtube,

eller om du har ngn kompis kan du ju fråga om du får vara med vid ett mickbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, det är inte särskilt svårt. Att fota och anteckna, som föreslagits ovan, är en bra idé.

Jag vill dock utfärda en varning - när du väl blivit "varm i kolven" kommer du att komma på fler saker du vill modifiera. När du väl tröttnat på att löda i guran kommer du att börja tänka på den där gamla distpedalen du aldrig använder längre. Sen kommer du en vacker dag att skruva isär den, och sen är du fast för alltid 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Kan någon rekommendera en ok lödkolv som klarar av jobbet att byta gitarrmickar med, samt vilket lödtenn jag ska använda. Behöver jag något mer verktyg, t ex kan man behöva skala sladdar?

Funkar det med detta lödtenn: http://www.clasohlso...itt/Pr309862000 ??

Ok lödpenna: http://www.clasohlso...ler/Pr408938000 ??

Har spetstyp i mm någon betydelse?

Funderar även på att lära mig routa för humbucker själv på någon billig skitgitarr och skulle vilja ha en handhållen fräsmaskin eller om det egentligen är en borr? Sett vissa gitarrbyggare som använder sådana. Någon som vet vad de heter?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon rekommendera en ok lödkolv som klarar av jobbet att byta gitarrmickar med, samt vilket lödtenn jag ska använda.

Ok lödpenna: http://www.clasohlso...ler/Pr408938000 ??

De billigaste kolvarna ger inte tillräcklig (snabb) värme när ska löda på baksidan av en pot.

(värmen hinner "rymma" från lödstället eftersom det är metall)

Skaffa en kolv som kan reglera värmen, så du kan reglera ner när du ska löda i en kontakt-ögla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svar. Vilken lödpenna rekommenderar ni då om den som jag länkade till inte duger?

Jag har köpt en mick till min tele. Ska jag försöka mig på att installera den utan att ha gjort det tidigare? Verkar ju inte som att det borde vara den mest avancerade tekniken i en gitarr med elektronik som härstammar från 50-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad jag behöver för att kunna göra jobbet är???...

  • Lödkolv (40W)
  • Lödtenn (blyfri eller icke blyfri?)

Någon säger "solder flux" för att rengöra lödkolven innan jag börjar löda, någon annan säger att det inte behövs och att det räcker med att torka av spetsen på en blöt svamp.

Är det något mer jag behöver? Ser ut som att vissa använder antingen en liten pump eller vad det är eller någon papperssticka för att suga åt sig lödtennet när man löder loss grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lödkolv och tenn är allt du behöver som jag skrev i min första post. Aldrig behövt något annat när jag bytt mickar. Jo en sak til behövsl:tålamod. Ibland kan det vara svårt och marigt när det är trångt utrymme. 🤪 Ta det bara lugnt och ha aldrig för bråttom så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 Watts lödkolv funkar bara bra.

Lödtenn 60/40 anpassad för elektronik.

Avlödningsfläta funkar utmärkt för att få bort lödtenn vid borttagning av gammal lödning.

Lite tejp eller en miniklämma för att hålla fast kablage skadar inte heller.

Svamp kan vara bra att ha men inte nödvändigt.

Provlöd på något du inte är rädd om ett par gånger för att få in känslan hur materialet beter sig, sen är det bara att bomba på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok. Är lite nyfiken på lödtennet...60/40 för elektronik, hittar jag det var som helst? Vissa säger att man ska använda blyfritt och andra säger att det är sämre...blir lite förvirrad.

Har kollat in denna lödstation för övrigt. Väldigt billig. Vet dock inte om den duger: http://www.kjell.com...iledInformation

Och en till fråga...kan man bara lossa strängarna på något sätt och återanvända dom eller brukar ni byta strängar när ni gör sånt här?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Blyfritt eller inte? Inte en aning vad jag har men det har funkat utan problem för mig. Min lödkolv kostade runt en hundring så den där duger fint. Är det gamla strängar så är det bättre att byta annars lossa tillräckligt så du får bort micken/mickarna tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är lite nyfiken på lödtennet...60/40 för elektronik, hittar jag det var som helst? Vissa säger att man ska använda blyfritt och andra säger att det är sämre...blir lite förvirrad.

Har kollat in denna lödstation för övrigt. Väldigt billig. Vet dock inte om den duger:

http://www.kjell.com...iledInformation

Det finns dem som tycker att silvertenn är bäst. annars funkar detta:

http://www.clasohlso...Lödtenn/30-9565

Den där lödstationen funkar nog utmärkt, den skall jag ta och titta på själv, var ju ett riktigt bra pris. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Se där att det är inte svårt alls. 🙂 Gjorde missen en gång att jag satte halsmicken på stallplatsen och stallmicken på halsplatsen. 🤪😄 Blev extrajobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit sjukt jobbigt om något hade pajjat vid första försöket...man sätter ihop alla delar och strängar och så funkar inte en pot eller har man gjort fel. Hade nog varit en riktig moraldödare för det var ett jäkla pill för mig som inte gjort det förr. Det svåraste var att få loss det gamla lödtennet tycker jag...sen lite fundering hur man skulle göra med kablarna. Tur att jag läste på och förstod att jag måste göra en fasvändning.

Helt otroligt vad lyckat det blev slutresultatet och kul var det. Tack för alla goda råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa tråden och att det gick så bra! Har funderat på att byta mickarna på min Ibanez roadstar II. Det är standardmickarna som sitter nu, tror de heter Super 7F, och det är tre single coil. Först ska jag dock ställa höjden på dem. Av någon dum anledning har jag för länge sedan höjt dem mot de basigare strängarna så hur jag än ställer in stärkare och eq så boomar femte och sjätte strängen. Har arbetat lite med ambienta gitarrljud och det låter inte så snyggt med swell och delay när bassträngarna tar över..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig modig nu. Vill prova att fräsa plats för en humbucker i min strata. Har sett att de använder ett handhållet verktyg på youtube som ser ut som en större elektrisk tandborste ungefär med en roterande rund slip längst ner. Vet någon vad detta verktyg heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig modig nu. Vill prova att fräsa plats för en humbucker i min strata. Har sett att de använder ett handhållet verktyg på youtube

handhållet låter lurigt, förborrar man då så att inte fräsen börjar vandra i sidled?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...