Jump to content
Annons

Brum-brum och lite knaster på det.


rundgång

Recommended Posts

Min situation:

Nu har jag renoverat mitt 3:e musik-rum på 2 år, de andra två som är gäststugor på tomten har frugans tonåringar lagt vantarna på. Så nu när mitt 3:e musikrum (studio är utan tvekan fel ord) men... det brummar jäääävlar.

Jag har googlat och sökt här efter hjälp och det verkar ibland vara omöjligt men gör ett försök.

Alla uttag i mitt rum är ojordade, all el i detta skyffe är kopplad till samma propp. Jag har aldrig tidigare haft problem med ojordat.

Jag har släct alla lampor, kopplat bort all el förutom laptop + ljudkort, då funkar det ok ...om jag kopplar in gitarr så brummar det om jag inte håller i gitarren.

Olika telekablar gör skillnad - mina fender-sladdar brummar mer än mina billigare ?!?!

Men sätter jag in nätadaptern i datorn blir det disco i mitt daw ...andra adapters likaså.

Jag har köpt en förlängningssladd som är kopplat in till huset (där allt är jordat) ...så temporärt fungerar det.

Så nu har jag funderat på alternativ här men vill göra det som är mest brum-säkert.

Alt.1 : ringa hem en elektriker som jordar mina uttag.

Ett bra alternativ då jag helst vill ha 2 grupper till proppskåpet.

Alt.2: Att bygla om i skåpet. Dra elen från en grupp som jag redan vet funkar i andra utrymmen?

Eller kan det likväl vara kablarna i väggen som stör?

Någon kunnig i ämnet? ...jag skulle vilja ha ett bästa alternativ för just musikskapande men är det kostsamt så tas gärna ett budgetalternativ.

Ringt en vän som är elektriker på annan ort men han kunde inte svara på vad som är bäst.

Nu i skrivande stund så pausade jag och testade att använda mitt interna ljudkort i laptoppen och då var det tyst hur jag än gjorde. Är ett externt ljudkort mer känsligt?

Ska försöka låna ett imorgon och se.

(jag har testat med olika usb-sladdar, jag har oxå testat med annan dator men med samma ljudkort med samma brummande resultat)

Men finns det tips så tas detta gärna emot, gärna snabbt ...innan jag blir utkörd igen :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...