Jump to content
Annons

Är det inte såhär man gör?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är den senaste medlemmen här i detta forum. Jag har ägnat eftermiddagen till att titta runt lite grann. La in en fråga om vilket ljudkort jag skall välja, under avdelningen ljudkort. Hoppas där blir något svar. Jag har också lyssnat på ett par olika demoalster: först Her Whisper - en snabb gitarrbaserad sak och därefter i.fransson - ett syntetiskt stycke. Problemet är att jag inte kan spara dessa mp3-filer eller lyssna på dem ordentligt. De hörs bara bitvis, sedan stannar de upp. När nedladdningen i Real Player av låten påstås vara klar (100%), så kommer Real Player-spelaren upp på skärmen, men den står och tuggar i alla fall. Efter mycket om och men lyckades jag höra hela låten, men VAR sparar jag i Real Player?? Det finns inget "save as" där ju...

Men nu till detta med komponering av musik. Jag har (om man inkluderar mina barndomssynder) ca. 300 låtar på mitt samvete. Annars kanske bara 50. Jag är "bara" hobbmusiker, men min bror och en nära kvinnlig bekant har jobbat med mer kända namn. Mina instrument är förutom sång, rhythm guitar, klaviatur och slagverk.

Nåväl. Hur komponerar jag? Det viktigaste, som ni tycks ha glömt allesammans, det är att man måste vänta på inspiration. Låtar skapas inte, de är redan skapade och kommer i bästa fall till en. Om inga låtar kommer till er, håll inte på med detta och pinas i onödan. Normalt sett så kommer bilder och text samtidigt och då i följe med en slags melodi och ett tempo. Jag skriver refrängen först, sedan verserna och har redan här tonart klar, liksom tempot. Sedan handlar alltihop om att krydda låten, d.v.s. skriva ytterligare förstärkande instrument, såsom piano/synt/orgel, ytterligare gitarr, kanske blås, brodera ut metronomtempot till färdiga trummor och annat slagverk. Kanske dubblera röst, lägga bakgrundsång. Viktigt är att ge utrymme för solon. Många kommer ihåg just dessa.

Felet många gör, det är att skriva en massa musik och sedan försöka lägga på en text ovanpå det. Ofta får den liksom inte plats, ofta är låtarna alltför klara redan i det skedet. I värsta fall har man rentav ingen sångmelodi, eller ännu värre ingen text.

Lycka till!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Problemet är att jag inte kan spara dessa mp3-filer eller lyssna på dem ordentligt. De hörs bara bitvis, sedan stannar de upp. När nedladdningen i Real Player av låten påstås vara klar (100%), så kommer Real Player-spelaren upp på skärmen, men den står och tuggar i alla fall. Efter mycket om och men lyckades jag höra hela låten, men VAR sparar jag i Real Player?? Det finns inget "save as" där ju...

Tips. dumpa Real player och kör andra alternativ. winamp är nog en av de bästa och enklaste spelarna. Realplayer är mest meck, krångel och dumheter.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahadu, herr Musik. Då vet man hur man skriver en låt... Förlåt, hur man får en låt att komma till sig.

Om jag får ett beställningsjobb på 6 låtar som ska vara klart innan ett visst datum. Hur gör jag då om dom inte kommer flygandes till mig?

Skulle va kul att höra dina alster. Släng gärna upp nåt i demoforumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde man det där med att brodera ut metronomtempot?

Jag hittar ingen sån funktion?!?

/ et.phone.home

Man går en knypplingskurs efter metronom..

Lärarinnan: Jaha..kära deltagare..jag sätter nu metronomen på..låt se...140Bpm...de som inte hänger med kan träna till nästa gång vi ses...är alla klara? då kör vi..ett..två..ett...två..tre..fyr...rikketikketikketikketikke

Jag tror att felet många gör är att lyssna blint på vad alla andra säger utan att bilda sig en egen uppfattning.. att musiken kommer till en tycker jag bara är delvis sant.

Jag tycker att det är först när man har en bild i huvet som tonerna faller på plats.. och kommer det inget sound som fastnar sitter man o labbar en stund tills det antingen dyker upp något att spinna vidare på..eller så gör man något helt annat..går ut i solen o dricker en pilsner t.e.x 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är den senaste medlemmen här i detta forum. Jag har ägnat eftermiddagen till att titta runt lite grann. La in en fråga om vilket ljudkort jag skall välja, under avdelningen ljudkort. Hoppas där blir något svar. Jag har också lyssnat på ett par olika demoalster: först Her Whisper - en snabb gitarrbaserad sak och därefter i.fransson - ett syntetiskt stycke. Problemet är att jag inte kan spara dessa mp3-filer eller lyssna på dem ordentligt. De hörs bara bitvis, sedan stannar de upp. När nedladdningen i Real Player av låten påstås vara klar (100%), så kommer Real Player-spelaren upp på skärmen, men den står och tuggar i alla fall. Efter mycket om och men lyckades jag höra hela låten, men VAR sparar jag i Real Player?? Det finns inget "save as" där ju...

Men nu till detta med komponering av musik. Jag har (om man inkluderar mina barndomssynder) ca. 300 låtar på mitt samvete. Annars kanske bara 50. Jag är "bara" hobbmusiker, men min bror och en nära kvinnlig bekant har jobbat med mer kända namn. Mina instrument är förutom sång, rhythm guitar, klaviatur och slagverk.

Nåväl. Hur komponerar jag? Det viktigaste, som ni tycks ha glömt allesammans, det är att man måste vänta på inspiration. Låtar skapas inte, de är redan skapade och kommer i bästa fall till en. Om inga låtar kommer till er, håll inte på med detta och pinas i onödan. Normalt sett så kommer bilder och text samtidigt och då i följe med en slags melodi och ett tempo. Jag skriver refrängen först, sedan verserna och har redan här tonart klar, liksom tempot. Sedan handlar alltihop om att krydda låten, d.v.s. skriva ytterligare förstärkande instrument, såsom piano/synt/orgel, ytterligare gitarr, kanske blås, brodera ut metronomtempot till färdiga trummor och annat slagverk. Kanske dubblera röst, lägga bakgrundsång. Viktigt är att ge utrymme för solon. Många kommer ihåg just dessa.

Felet många gör, det är att skriva en massa musik och sedan försöka lägga på en text ovanpå det. Ofta får den liksom inte plats, ofta är låtarna alltför klara redan i det skedet. I värsta fall har man rentav ingen sångmelodi, eller ännu värre ingen text.

Lycka till!

:musik

Ja just det, alla gör vi på olika sätt förhoppningsvis. Så inte all

musik låter EXAKT likadant.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Min Musik" Av Twilight Zound...

Först sätter jag på datorn, vått jag vet, men skönt... 🙂

Lyssnar genom nya demos på forum.studio och div andra

skumma ställen på nätet. Har jag sen inget annat "bättre"

för mig som att leka med ungarna eller spela Battlefield

1942DC eller Operation Flashpoint, så kanske jag startar

upp Cubase, lägger upp en skön VSTi, pillar lite med

inställningarna, och KANSKE, KANSKE får till ett RIKTIGT

skönt ljud som, JUST DET, ger MIG inspiration. Sen flyter

det bara på och låten blir väl klar i sinom tid. 🙂

Hoppas nu verkligen att INTE alla gör som jag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl. Hur komponerar jag? Det viktigaste, som ni tycks ha glömt allesammans, det är att man måste vänta på inspiration. Låtar skapas inte, de är redan skapade och kommer i bästa fall till en. Om inga låtar kommer till er, håll inte på med detta och pinas i onödan.

🙂

fäll ner pungen å landa vafan =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle va kul att höra dina alster. Släng gärna upp nåt i demoforumet.

Precis! Upp till bevis!

(Skriva inlägg på forum är ju lätt, det liksom bara går av sig själv) 🙂

Foruminlägg skapas inte, de är redan skapade och kommer i bästa fall till en. 😆

Detta var en festlig tråd, den kan nog bli långlivad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vilken oväntad reaktion det blev. Jag talade ju bara om hur JAG brukar komponera musik. Var och en gör väl som den beslutar. Jag brukade förut börja med en trumtakt på trummaskin efter det att en melodislinga och viss text fastnat i huvet. Det blev lätt monotont och jag fick då närapå radera trumljuden ändå till slut, för att skapa andra mönster som svängde mer. Nu tycker jag bara att det räcker med en metronom eller liknande till en början. Det var det jag menade med att brodera ut trummorna sedan...

Titeln på denna s.k. tråd "Är det inte såhär man gör?" var dock satt med ironisk avsikt och faktiskt för att skapa debatt, så Signert hade lite rätt hoppas jag. Jag ville ju egentligen veta hur ni andra brukar göra. Självklart håller jag med Twilight_Zound, demoniqus och Maximiliananthony, de som vurmar för olikheten. Det syns väl inte minst på min musiksmak, eftersom jag gillar all musik, bara den är bra. Kanske är det som Tomas DiLeva sa en gång: ALL musik är bra, om det åtminstone finns NÅGON som gillar den.

Detta med att jag skrivit att låtarna kommer till en är nog inte så konstigt. Flera av mina idoler säger sig jobba på det sättet: Randy Bachman, Fred Turner, Burton Cummings, Deborah Harry etc etc. Demoniqus skrev att man kan labba ett tag och liksom sedan få inspiration (eller göra nå't annat). Visst, det händer väl att ordningen är sådan för mig också ibland, även om inspirationen vanligtvis kommer innan jag greppar instrumentet. Men det är olika.

Får skylla detta inlägg på att jag främst är författare och bara hobbymusiker på sin höjd. Flertalet av er är säkert mycket bättre på sina instrument än jag är. När jag läste inlägget ånyo såg jag att vissa formuleringar var som skrivna av en idiot.

Ber därför ödmjukast procedomani och nurfen om ursäkt.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att jag skrivit att låtarna kommer till en är nog inte så konstigt. Flera av mina idoler säger sig jobba på det sättet: Randy Bachman, Fred Turner, Burton Cummings, Deborah Harry etc etc. Demoniqus skrev att man kan labba ett tag och liksom sedan få inspiration (eller göra nå't annat). Visst, det händer väl att ordningen är sådan för mig också ibland, även om inspirationen vanligtvis kommer innan jag greppar instrumentet. Men det är olika.

Får väl börja med lite smileys för att klargöra mina fredliga avsikter: 😲😆😉

Anledningen till att jag reagerade är att många av MINA förebilder inte väntat på att låtarna kommer till dem: Brian Wilson ("I'm not a genius, I'm just a hard working guy"), Burt Bacharach, Ennio Morricone (en riktig nietillfem-snubbe när det gäller att komponera).

Jag läste ett bra citat angående manusförfattande och "inspiration" som jag tycker passar in även på komposition: "The art of screenwriting is the art of applying the seat of your pants to the seat of your chair".

Inspiration är viktigt. Men den kommer ofta i samband med hårt arbete. I alla fall för mig. 😉

Härär en utmärkt artikel om detta på tweakheadz.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är precis som för författare. En del skriver på ren inspiration, men kanske ännu fler på "vanliga kontorstider". Problemet jag har med textskrivande och musikskapande är att det blir så många prylar att ha i huvet, eller numera i datorn tack och lov... 😛

Det händer ofta att jag vaknar upp med en hel rysarnovell eller stora delar av en sångtext/melodi i skallen. Det gäller bara att få ned huvuddragen åtminstone på papper eller nå't, men ibland skall man ju rusa iväg i ett ärende,skola, jobb eller annat...

Undrar just hur musiklivet hade sett ut om två miljarder människor slapp svälta och kunde ägna sig åt musikskapande istället? Vilka låtar vi går miste om...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag poetisk... 😆

Det är mera lust, nyck, drömmar, fantasi, plötsliga infall och stundens ingivelse

som kan skapa örhängen, snarare än kall planering, projekt nissar, skivbolags management, synth-algoritmer, flashiga VST, lyxiga studios och promotion.

Jag håller hårt på Stickan Anderssons ordspråk: Folk är inte så dumma som man

tror, dom är dummare. Så är det dessvärre. Tyvärr så går många på det. Men vissa ser igenom och upptäcker att musik är så mycket mer än tracks ettor.

Det är livet. Musik sviker aldrig i uppgång och nedgång i livet. Det bara finns där

när du vill. Och det gör gott och är tröst och glädje.

Rådet är: Gör vad som infaller. Skit i vad andra har gjort/gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att jag skrivit att låtarna kommer till en är nog inte så konstigt. Flera av mina idoler säger sig jobba på det sättet: Randy Bachman, Fred Turner, Burton Cummings, Deborah Harry etc etc. Demoniqus skrev att man kan labba ett tag och liksom sedan få inspiration (eller göra nå't annat). Visst, det händer väl att ordningen är sådan för mig också ibland, även om inspirationen vanligtvis kommer innan jag greppar instrumentet. Men det är olika.

Har inte Elton John sagt typ: "Att skriva musik är 1% inspiration och 99% transpiration"? Ok Thomas Edison sa det före honom och det har kanske använts innan också men ändå. Poängen är iaf att en känd musiker jobbar så och jag håller med honom 😆

Låtskrivning är ju en konst men också ett hantverk. Bara för att du inspireras till en bra sångslinga så betyder inte det ju att du har ett helt färdigt arrangemang till din nästa hit. Ju mer du jobbar (och tvingar dig att jobba) med en låt desto bättre blir du som låtskrivare även om inte låten blir jättemycket bättre.

Ju fler låtar du skrivit desto fler sätt har du att bli inspirerad på. Ju fler ackordbyten du känner till och ju fler harmonier du har inlärda i huvudet desto fler sätt kan du bli inspirerad på.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju fler låtar du skrivit desto fler sätt har du att bli inspirerad på. Ju fler ackordbyten du känner till och ju fler harmonier du har inlärda i huvudet desto fler sätt kan du bli inspirerad på.

HEPP 🙂

HEPP 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och herren Jan Guillot säger allt som oftast: Inspiration är för amatörer, proffs sätter sig ner och jobbar.

Eller som Björn och Benny på frågan (80-talet) om dom skriver ner sin musik : "-Nä, en bra låt kommer man ihåg . . ." Sånt minne skulle jag vilja ha. Annars brukade ju dom åka ut till sin stuga i skärgården där det stog ett ostämt piano och en ackegitarr. Sedan lirade dom några dagar eller veckor. Bärs tror ni ? Den metoden skulle jag vilja ha tid med någon gång.

För min del brukar melodier (oftast text & refrängmelodin) bara "dyka upp". Helst när jag precis skall till och somna. Det var väl dom första 1% enligt Elton J. Resten brukar vara 50% transpiration (har inte så varmt i studion) och 49% va f-n skall jag aldrig komma vidare med den här sk . . . dunkar väl huvet i bänken en stund 😳 Eller försöker gnugga geniknölen.

Största frågan för mig angående låtskriveri brukar vara texten till verserna. Lätt att det blir patetiskt eller fullständigt obegripliga rader.

Joo, 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

cOSMO (oregistrerad)

Hej på er..

Jag är den senaste medlemen så det så..och jag anser att "Musik" kanske

har en poäng idet där med att musik kommer till en, hmm syftningsfel....Jag är åt h...e för gammal för att orka sitta och traggla med ett klaviatur för att skapa mina drömmars hit.

Har suttit många nätter och allt som bidde var en max 4 bars komploop med

iof användbar rythm eller så. Jag tröttnade för några år sedan och la ner hela verksamheten. Jag sålde mina instrument och glömde allt som hette musik..

20 års musicerande och kanske 10 färdiga låtar..Så är det nog för många..

För några månader sedan kom gnistan åter när jag en dag stod och diskade..

Snabbt sprang jag till mitt kontor och hämtade diktafonen. Min fru undrade nog vad jag höll på med när jag med förkläde och diskborste stod lutad mot fläktkåpan och sjöng in i en liten grå låda..Sedan spelade jag upp det i dubbel hastighet (man kan det på denna modell) och ..JA det kommer att bli en riktig dunder hit 😲

Rekommendation är..skaffa en diktafon och skrik dig hes eller bara sjung, fantisera sedan i duchen eller i sängen, låt din låt, hmm igen, komma till i ditt huvud innan du sätter dig vid spakarna. Om du har glömt din fantastiska melodi på morgonen, jamenvisst spela upp den, du har den inspelad. Jag tycker numer att det är enkelt att få mina låtar klara..Det är liksom bra att kopiera min egen låt..om ni förstår..

Att spela upp i dubbel hastighet är väldigt bra för att höra melodier. Av någon anledning så uppmärksammar jag min rösts nyanser bättre i smurfläge..

För att göra ett långt inlägg lite kortare, Jo jag upplever att musik kan komma till mig. Det gör den hela tiden numer och i natt så skall jag "kopiera" en låt som jag har döpt till don´t count on me..

Jag tror att olika musiker har olika arbetssätt och att Musik bara ville skapa någon form av bekännelse debatt, har jag förstått rätt?

Detta var ialla fall min bekännelse..

obs... Göm diktafonen när du ej är hemma, det är liksom lite intimt med din röst inspelad på en diktafon, speciellt när man kanske glöder lite extra och tar ut på svängarna, vore inte så kul om dottern spelade upp det för grannarna eller så..

Ha det så bra..kanske lägger upp mina samlade diktafoninspelningar till er någon gång 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommendation är..skaffa en diktafon och skrik dig hes eller bara sjung, fantisera sedan i duchen eller i sängen, låt din låt, hmm igen, komma till i ditt huvud innan du sätter dig vid spakarna. Om du har glömt din fantastiska melodi på morgonen, jamenvisst spela upp den, du har den inspelad. Jag tycker numer att det är enkelt att få mina låtar klara..Det är liksom bra att kopiera min egen låt..om ni förstår..

Diktafontricket funkar bra för mig också, fast numera använder jag mobilens röstmemofunktion. Blir smidigare så - och mindre risk att någon annan skall råka höra det. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

iktafontricket funkar bra för mig också, fast numera använder jag mobilens röstmemofunktion. Blir smidigare så - och mindre risk att någon annan skall råka höra det.

...vilket var just vad som hände mig igår när polaren satt och fingra på min mobil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa låtar har jag gjort under konstruerat tvång; typ bestämmer att nu ska jag skriva en låt med titeln "Att lämna tillbaka en bok försent" eller nu ska jag misslyckas med att göra en reggae-låt, eller nu ska jag tvinga mig själv att använda det här ljudet eller skriva en låt bara på elgitarr osv osv..osv. Sen brukar jag sätta upp någon typ av fejkad tidspress (som man iofs kan ändra). Resultatet brukar ofta bli rätt bra (tycker jag själv 😕 ), man tvingar sig själv att bli kreativ liksom, jag sitter inte och väntar på inspiration utan går och hämtar den istället, för nog fan blir man sen inspirerad när man sitter där....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Milton: Vad skall Du ha för den Yamaha 200:n? Brorsans blev stulen för 15 år se'n... Vore kul å veta vad en sån betingar för pris idag liksom!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...