Jump to content
Annons

Få mer närvaro i sången?!?! (LoFi indie-rock)


rundgång

Recommended Posts

Ok, nu kommer ni säkert spy ...jag är lixom i fel forum på något sätt för att lägga upp ett problem kanske :/

Men jag gillar soundet i det mesta MEN i sången så blir det plastigt ...det är distat vilket det ska vara men jag vet inte hur jag ska få sången att flytta närmare mig i lysningen utan att höjja volymen. Det känns som musiken är i rummet men sångarna i gadroben med dörren på glänt.

Detta är skiss och gitarren som kommer in efter typ 1.något minut skulle inta va där ...men nu blev den där och har inte med saken att göra 😉

Jag är helt grön med detta, kör garageband ...försöker hitta någon kompressor eller liknande, eller är jag bara missnöjd över detaljer?

Vill ha det skräpigt men sången kommer inte fram bara.

En annan sak jag känner i mitt daw är att jag har för låg nivå på nästan allt och har mixen på nästan högsta. Är det där det felar?

https://www.dropbox.com/s/74aivis5fj8o0vh/dust%20is%20my%20lust.mp3?dl=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

texten:

boom boom

i live

bang bang

i cry

i think

i try

care share aware

dont mind

get job

eat sleep

care less

dont like

why share

my greed

not pleased.

Like a fish

with food

no dirt no dust

i breath - without lust

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Oj jag hör knappt ens sången här. Den borde mixas mycket högre för att komma fram i den lyssningen jag har nu. Sitter med ett trådlöst headset så ljudet är inte det bästa. Men eftersom många som lyssnar med musik använder liknade lyssning så kan det vara värt att få även denna feedback.

Förstår att du är ute efter et LoFi ljud men detta är lite för mycket av det goda tycker jag. Tycker att det fattas för mycket botten för att jag ska kunna uppskatta låten. Gillar idén med att hela låten surrar som ett ilsket bi, men saknar en miljö som biet kan vistas i. Tycker mera synd om biet som är så ensamt utan något som det kan roa sig med. Skulle biet istället få lite mera nyans och något att luta sig emot så skulle jag ha större njutning av detta stycke av ren och rå energi.

Så till den mindre flummigare analysen:

Skön idé men det blir lite för skränigt utan och basfattigt, viket i mina öron gör att låten saknar den tyngd som den skulle behöva som motbalans till den råa distade energi som skulle driva låten istället för att slita den i stycken.

Undrar om du mixat låten med en lyssning som förstärker bas och lågt-mellanregister? Kanske en loudnes-knapp som varit intryckt?

Intressant låt annars. Rå och driven på ett punkigt sätt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Bara använt några billigare studio-lurar å hämtade mina vanliga (oxå billiga men random-§lurar från någon elektronikedja) ...va mycket jag behöver ändra hör jag.

Ska göra färdigt skissen å sen börja om. Har mina monitorer på utlåning. Tack för input !

Basen blev vääääldigt mycket mer distad och jäkligt plastig ...trummorna med. Jag är ändå nånstans nöjd med ljudbilden men ska ta fram mer ur allt.

Åter igen tack för din tid !

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska rösten ha någon som helst chans så har du bara ett alternativ - sänka all diskant. Kraftigt. Ta rösten, radera all EQ som sitter, och börja om från början med väldigt väldigt lite focus på toppen. Ta istället fram "ljuset" (så att säga) genom att höja området mellan 5-8KHz, mer än så är omöjligt att säga som det låter nu men med lite meck bör det inte vara svårt att få fram från originalfilen, och se till att området mellan 200 och 300 är tydligt men inte grötigt för att göra sig väl i mixen. Själva tydligheten sitter mest i området 2-5KHz, men var försiktig där, blir lätt fel & för mycket/för lite.

Kan inte poängtera detta nog - allt är fullständigt dränkt i diskant och saknar allt vad mellanregister heter. Det ger inte ett trashigt ljud, bara ett stixigt & uttröttande sound, men om du bara får fason på det så kan det här blir riktigt bra, ni har råvarorna utan tvekan!

För att veta om du har hittat rätt så behöver du testa mixen i så många system du kan lägga klövarna på. Själv har jag allt ifrån top-notch studiomonitorer och hifi-högtalare till en bajsig laptop & en Pringelshögtalare. Man behöver så många olika system man kan få tag i för att kunna vara säker.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att jag gnällde så mycket så gillade jag låten. Så jag lyssnar gärna när du givit den lite mera kärlek och omvårdnad. 😉

absolut. Tar inte illa upp på något sätt. Tacksam för någon tar tid och skickar gärna pm när jag gjort färdigt skissen och filat på ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska rösten ha någon som helst chans så har du bara ett alternativ - sänka all diskant. Kraftigt. Ta rösten, radera all EQ som sitter, och börja om från början med väldigt väldigt lite focus på toppen. Ta istället fram "ljuset" (så att säga) genom att höja området mellan 5-8KHz, mer än så är omöjligt att säga som det låter nu men med lite meck bör det inte vara svårt att få fram från originalfilen, och se till att området mellan 200 och 300 är tydligt men inte grötigt för att göra sig väl i mixen. Själva tydligheten sitter mest i området 2-5KHz, men var försiktig där, blir lätt fel & för mycket/för lite.

Kan inte poängtera detta nog - allt är fullständigt dränkt i diskant och saknar allt vad mellanregister heter. Det ger inte ett trashigt ljud, bara ett stixigt & uttröttande sound, men om du bara får fason på det så kan det här blir riktigt bra, ni har råvarorna utan tvekan!

För att veta om du har hittat rätt så behöver du testa mixen i så många system du kan lägga klövarna på. Själv har jag allt ifrån top-notch studiomonitorer och hifi-högtalare till en bajsig laptop & en Pringelshögtalare. Man behöver så många olika system man kan få tag i för att kunna vara säker.

tack för råden. Jag är ju själv i detta projektet så allt skas göras om då det bara är skiss.

Jag lyssnade i bilen för första gången jag gjort något och tror det är rätt neutral miljö ...ljudsystemet är lika sexigt som bilen ( opel zafira,1.8 🙂)

Håller med om allt du säger och ska ta till mig av dina råd. Tack för din tid och din input.

upskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...