Jump to content
Annons

Tube mic låg gain, toppen försvinner och sprak? HJÄLP!


prototyp

Recommended Posts

Hej!

Jag har en ADK A-48 tube mic som jag ÄLSKAR, när den fungerar!!! Nu är det så att jag precis bytt rör i din som jag trodde skulle fixa detta problem men icke..... Så tråkigt att inte få det ljud man igentligen kan få så jag vänder mig till er här så hoppas jag att jag kan få ett snabbt svar på mitt problem av någon kunnig!

Ger ett exempel på hur det var idag;

Sätter på alla studio grejer, börjar spela in och micken låter otroligt mörk och har väldigt låg gain, så lågt så jag nästan måste maxa mitt focusrite liquid 56, dessutom sprakar det ibland på vissa ord när jag sjunger. Jag sjunger rätt högt så blir lite fundersam ( första gången jag testar micken efter rör byte) , tiden går och sen helt plötsligt så ändras allt, gainen blir bra, micken låter inte mörk för fem öre utan helt perfekt, innan var det som toppen försvunnit men nu är den tillbaka, inget sprak heller...... Vad kan detta bero på?

Blir så less när det ska strula.... Kan det vara så simpelt att det möjligtvis är 7-pin kabeln som är dålig / glapp eller liknande? Den är nämligen lite konstig då man måste trycka rätt hårt för att få den att klicka i micken. Annars??? vad kan detta bero på?

SNABBA SVAR UPPSKATTAS!

MVH

EDIT; kan det vara en sån simpel sak att det är röret som inte värmts upp ordentligt när det är dåligt ljud?

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Rören behöver värmas upp. Men jag skulle gissa att det någon kalllödning någonstans. Sedan när röret värms upp så värms andra delar upp. Och det får metallerna att expandera mer än andra. Det blir små rörelser som dels gör att fel uppstår pga mekaniska problem och dels kan glappkontakter komma och gå.

Rörmickar brukar vara ganska enkla konstruktioner men rör är besvärliga då de har otrevliga spänningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har den varit uppvärmd i ca 1 timme och nu låter det ruggigt bra men vad menas med kalllödning? Jag lämnade nämligen micken till en vän för en vecka sedan som lödda tillbaka en grej som lossnat, han kollade även igenom micken och det var han som sa att röret behövdes bytas men alla lödningar var ok sa han...

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det går inte att säga med säkerhet men troligen ofarligt. Det kan bli extra slitage på röret men i mikrofoner så körs de väldigt snällt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...