Jump to content
Annons

Inspelningsutrustning för 30000.-


ketri79

Recommended Posts

Jag ska, med start i augusti och under ett år, dra igång och leda ett ganska omfattande musikprojekt på jobbet. Nu har jag fått mina sökta projektmedel beviljade och har börjat fundera på vad som ska köpas.

Budgeten är i nuläget 30000.- Denna kan ev utökas med 5-10000.-

Det jag ska köpa är inspelningsutrustning som ska kunna användas i främst pop- och rock-sammanhang och vara mobil.

Den utrustning jag tänkt mig är mikrofoner, ljudkort, kablar, mikstativ och ett par bra hörlurar. Vi har redan ett PreSonus audiobox 44vsl.

Så här ser inköpslistan ut just nu:

Focusrite scarlett 18i20 (eller PreSonus audiobox 1818vsl) ca 4400.-

AKG D112 ca1500.-

SE electronics SE4400 ca 4000.-

Line Audio cm3 2 st ca 2000.-

Shure sm57 3st ca 3000.-

Audix i5 ca 1000.-

Mikrofonstativ ca 2500.-

Mikrofonkablar ca 1800.-

Hörlurar ca 1500.-

Detta blir totalt 20700.-

För resterande pengar tänkte jag ev köpa externa preamps och eq's men här är jag lite osäker på hur jag ska göra... Satsa på ex två Golden age projects Pre73 och två Eq73 för ca 10500.- eller lägga till 1500.- och köpa ett Toft atb-04m som har fyra preamps med eq.

Det kommer vara en del inblandade i projektet som ska låna utrustningen i olika omgångar och de ska kunna "plocka ihop" egna paket av utrustningen som passar deras behov.

Det jag skulle vilja ha är lite av era tankar kring detta.

Med vänlig hälsning, Carl Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade skippat preampsen, focusritet duger bra och har 8 välljudande mic in vilket räcker gott och väl till de flesta inspelningssammanhang. Lägg hellre pengar på bra mickar och lyssning då. Hur många kanaler behöver ni kunna spela in samtidigt? En studio med massa externa preamps är inte särskillt "mobil". Behöver du fler preamps så hade jag hellre kikat närmre på tex: Audient ASP008 som är "smidig" att ta med, eller det billigare alternativt Focusrite Octopre MKII.

Ett annat alterantiv är ju att skaffa en "låda" i stil med och fylla med smått och gott: http://www.thomann.de/se/thon_rack_3he_live.htm

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du skulle behöva en ordentlig kravlista på vad utrustningen ska användas till. T ex:

- Hur många kanaler behöver du kunna spela in samtidigt?

- Vilka instrument ska du kunna spela in?

- Vad finns för krav på lyssningen? (Tänker då främst på de musiker som blir inspelade, dom måste ju höra bra vad dom gör)

- Vad ska du göra med materialet?

- Hur mixar du det?

Finns säkert fler punkter att fundera på.

Det jag tänker när jag ser "mobilt" är att kanske satsa på någon portastudio. Det är oftast ganska prisvärda lösningar. En Zoom R16 (8 kanalers samtidig inspelning) kostar t ex runt 3000 kr (och kan såvitt jag minns även användas som ljudkort). Sen kan man flytta över det inspelade materialet till en dator och mixa där.

Behöver du fler kanaler kan du köpa en sån här och två sådana här och montera i ett litet rack. 16 kanalers samtidig inspelning för ca 6000 kr.

Är lyssningen för musikerna viktigt och/eller att många spelar in samtidigt, kolla in Jamhubs prylar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra feedback!

Jag har i nuläget utökat budgeten med 5-6000.-

Det utrustningen ska användas till varierar ganska mycket. Allt från att en grupp lånar en bättre mik än den de redan har till att låna all utrustning och gör en fullproduktion i replokalen, en bygdegård eller liknande. 8 kanaler till ett trumset räcker nog och skulle det behövas fler kanaler kan jag ordna ngn adat som de kan låna. Då kan det vara bra med några extra preamps plus att några deltagare jag pratat med faktiskt efterfrågat just detta. Det kommer främst att vara "klassiska" pop- och rocksättningar.

Nu har jag ju lite extra pengar som borde räcka till ett par ok monitorer men frågan är om inte en hörlursstärkare och ett gäng vettiga lurar kanske är bättre?! De flesta av deltagarna kommer sitta i ett och samma rum och som någon nämnde här i tråden så behövs det ju vid inspelning. Skulle det trilla in ytterligare några tusenlappar så satsar jag på ett par monitorer då.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller med om att preamps är lite overkill i detta sammanhang. Hellre fler mickar och hörlurslyssning. Att kunna spela in ett gäng bekvämt med olika mickar och en hörlurslyssning är troligen mer avgörande för att få fart på inspelandet än preamps. Köp en adat I/O med preampar så är problemet löst, inget mickel mackel med preamps.

EDIT: Kan tipsa om ett par billiga lurar jag köpte när jag behövde en hel flock lurar för en inspelning som inte läcker mycket och är hyggligt sköna att ha på sig, Sennheiser HD201 riktigt bra för pengarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att lurar som ska användas om många musiker är i samma rum (och musikerna ska höra vad andra spelar) bör kunna dämpa rejält av ljudet omkring. Vic Firths "trummis-lurar" är nog de blligaste jag vet som faktiskt funkar. Sen går det även så klart även bra att ha någon slags in-ear-lurar och sen ha hörselskyddskåpor utanpå.

Skriv gärna mer om kraven på preamps. Jag tror att de flesta av dina adepter egentligen kommer ha svårt att motivera varför dom skulle behöva andra preamps än de som sitter i ljudkortet. Utmana dom på ett blindtest! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte riktigt med på resonemanget om monitorer kontra hörlurar. Det är ju oftast två helt olika användningsområden. Hörlurar för musikerna som spelar in, monitorer för producent/ljudtekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konceptet känns inte som att det är stött och blött till det effektivaste?

Vad är målet?

Att få så proffsigt ljudmässiga produktioner som möjligt i olika sorters lokaler?

Då skulle jag lägga krut på att ta bort lokalerna i ekvationen.

Tex Lina bas och gitarr, till ljudkortet, till förstärkarmjukvara.

Istället för preamps; göra eller köpa gobos, som är stapelbara absorbenter för att minska reflektioner där man inte vill ha dem för ett så direkt ljud som möjligt; för att koppla bort rummet. - Som kan användas till trummor och sång.

Kanske köpa litteratur på inspelningsbasics?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inser nu att jag inte varit tillräckligt tydlig när jag skrivit här. Har sysslat ganska mycket med inspelning men är inte så pryltokig och har därför dålig koll på vad som är intressantast på marknaden och ville därför kolla lite här i forumet. Hur som... Jag har fått den input jag var ute efter och kommer att justera inköpslistan innan vi bestämmer oss i augusti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...