Jump to content
Annons

Lyckade fjärranslutningsmetoder för en studiodator?


JJRockford

Recommended Posts

Är det någon som hittat/provat någon bra lösning för fjärranslutning till sin studiodator? Tänker mig t ex scenariot att jag sitter med en laptop i fjällstugan och vill komma åt och jobba med mina låtar/projekt.

Inser att det kommer att bli svårt att spela in på det viset. Men tänker att en t ex skulle kunna sitta och redigera/editera tagningar, jobba mer arrangemang och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du dålig uppkoppling är RemoteDesktop helt överlägset. Det kör på port 3389 (TCP och UDP) som du måste forward'a i brandväggen i studion.

När jag är t.ex. på landet har jag en bärbar dator, så jag kan pilla med melodier och få lite idéer. Kör inbyggda ljudkortet med ASIO4ALL, funkar rätt hyfsat. Men det är klart att det blir rätt dyrt om man ska ha alla program en gång till, och dessutom ha prestanda som funkar.

En annan sak som är knepig är att vidarebefodra ljud. Normalt sett fungerar det med både RDP och Teamviewer, men jag är högst osäker på om det fungerar när man kör ASIO-drivisar.

Jag skulle nog satsa på en bantad bärbar studio. Och sen ta till fasta studion när det börjar bli en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker mer att jag faktiskt vill kunna sitta och jobba med riktiga/kompletta projekt på något sätt, även om en inte befinner sig i studion, men ändå låta det "fysiska arbetet" ske på studiodatorn. Jag menar, den enda informationen som borde behövas skickas är ju mina kommandon från tangentbord&mus åt ena hållet, samt det som syns på skärmen och två kanaler ljud ("main-bussen" från ljudkortet) till högtalare/hörlurar. Det borde ju funka idag när en för det mesta har tillgång till minst 10 Mbit-linor.

Det skulle ju också lösa problemet med dubbla programlicenser och sånt.

Remote desktop ska jag prova! Teamviewer har vi på jobbet, det tycker jag funkar lite sådär, ganska laggigt ibland. Men det kanske inte är Teamviewers fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Remote desktop funkar bra. Men undrar om det bara finns på windows professional?

Annars vill jag minnas att det finns en flertal fjärrstyr-dator-produkter, minns tyvärr inte vad de heter. Finna några som appar så att det går att köra från en smartphone eller platta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Tja, du får gärna testa och återkoppla. Men mina funderingar är att just ASIO-drivrutiner bypass-ar en del lager i Windows för att få snabbare åtkomst till hårdvaran (och därmed minska latensen). M.a.o. om du INTE skickar ljudet genom WDM (d.v.s. Windows Driver Model) är jag tveksam till att det vidarebefodras till fjärrdatorn.

* Teamviewer är långsamt, p.g.a. att det skickar (mer eller mindre) skärmdumpar på allt man ser. Det kör även stark 256-bitars AES kryptering. Fördelen blir plattformsoberoende och bra säkerhet, men nackdelen blir just att det blir långsamt. Teamviewer har även centrala servrar vilka datorer rapporterar in till, så man slipper trassel i de lokala brandväggarna.

* Remote Desktop är det bästa som finns på Windows när det kommer till snabbhet, dock måste du vidarebefodra portar för just RDP-protokollet i din brandvägg i studion. (Så kallat "port forward"). Har du dessutom inte fast IP-adress blir det knepigare att hitta rätt. Saker som DynDns underlättar att ha dns-pekare på dynamiska IP-adresser. Dock förutsätter detta en del datorkunskaper om just brandväggar, portar och liknande.

* Jag har inte kört det själv men har kompisar i branschen som kört Dameware, vilket ska vara både snabbt, och kunna vidarebefodra även uppspelade filmer (!). Detta kostar dock pengar.

* Finns även LogMeIn som är vanligt förekommande bland serveradministratörer. Osäker på licensmodellen, men jag tror det är samma som Teamviewer - d.v.s. gratis för hemanvändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...