Jump to content
Annons

Pono Player, största ljudrevolutionen ever?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har lite snabbt kollat lite pÄ Neil Youngs Pono player. Den ska ju vara helt fantastisk, ljudet blir inte bara enormt mkt bÀttre Àn mp3, utan Àven bÀttre Àn wavfiler till cd. Folk Àr ruggigt imponerade. Det ska tom vara mycket bÀttre Àn cd, "CD is like fucking rubberband" sÀger en snubbe. En del Àr rörda nÀstan till tÄrar. Det mÄste ju Àven vara fan sÄ mycket bÀttre Àn vinylskivor oxÄ...

http://www.ponomusic.com/#home

Fast vad fan Ă€r det för nĂ„t? NĂ„gon bild pĂ„ den har jag inte sett Ă€n. Är det ingen grej man kan ta pĂ„?

Direktedit: HĂ€r ser man den:

http://www.antiquiet.com/music/2014/03/neil-young-pono-hands-on-first-impression/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har lĂ€st tvĂ€rtomreaktionen pĂ„ nĂ€tet. Klart att Neil Youngs polare tyckare att det Ă€r fint som tusan. Sen undrar jag vilket diskantbortfall MÅSTE inte Neil Young ha? :-) Äsch, det Ă€r sĂ€kert bra men ljudet i den dĂ€r manicken Ă€r nog avhĂ€ngigt vilka högupplösta masters man stoppar i den.

Det har nog inte med att de Ă€r Neils polare att göra. Det Ă€r vĂ€l 24-bitars digitalt. Att det Ă€r sĂ„ jĂ€vla enormt mycket bĂ€ttre Ă€n MP3 Ă€r ju inget pĂ„hitt. Det handlar ju inte bara om diskant. Även om man har tappat diskant i öronen som Ă€ldre sĂ„ hör man ju Ă€ndĂ„ en stor skillnad pĂ„ tydlighet pĂ„ CD vs MP3. Med 24 bit mĂ„ste det ju bli större skillnad Ă€ndĂ„. 24 bitar blir vĂ€l som att sĂ€tta upp tvĂ„ svindyra mikrofoner framför en sĂ„nggrupp och sen leda ljudet via kablar till ett rum lĂ€ngre bort dĂ€r man lyssnar igenom vĂ€rsting stora studiomonitorer. AlltsĂ„ inte som nĂ„n inspelning alls. MĂ„nga yngre har ju vĂ€xt upp med MP3 skiten, o dessutom mkt musik som kompressormosats totalt redan pĂ„ 24-bitsstadiet. Hur mĂ„nga 15-Ă„ringar har nĂ„gonsin lyssnat pĂ„ en riktigt bra stereoanlĂ€ggning? Nuförtiden sĂ„ förbjuder ju alla elaka kĂ€rringar mĂ€nnen att Ă€ga högtalare större Ă€n en enliters mjölkkartong.

Lite tycker jag nĂ€stan din kommentar Ă€r Ă„t gubbhĂ„llet: "Det var bĂ€ttre förr, med riktig MP3"... 🙂

NÄt jag kan tÀnka mig stÀmmer bra Àr att vocals lÄter mkt bÀttre i det systemet Àn frÄn 16-bit CD. SÄ bra sÄngljud som jag har i lurarna i studion (24 bit) blir det aldrig pÄ CDn sen... Det Àr i de "middiga" ljuden det mesta av musiken ligger.

Undrar hur musik ska kunna distribueras till sÄna dÀr Ponomanicker? Blir det nÄt enbart för de etablerade som Neil sjÀlv, eller kan Àven vi okÀnda hempulare fÄ nytta av det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

WTF ?!? 😳

"With this one, I was surprised to actually hear more sounds than the version I have on my iPod, which I believe I ripped from YouTube circa 2007."

Haha! 😄😆

facepalm.gif

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

24 bitar tycker jag Àr en rimlig uppgradering.

Apple introducerar 24 bitars versioner pÄ lÄtar i Itunes store nu.

MÀter man skillnaderna mitt i en vanlig pop eller rocklÄt sÄ Àr skillnaderna mellan 16 och 24 bitar mÀtbara men sÄ ofta sÄ smÄ skillnader att en DA inte kan Äterge skillnaderna om man har normal poplÄts amplitud. Till och med lÀgre Àn normalt dithebrus.

Men för vissa riktigt svagt inspelade partier som man spelar starkt nog skulle man nog teoretiskt kunna höra skillnad pÄ formaten. Det bÀsta med formatet Àr vÀl att man nu slipper att göra dither pÄ sina filer frÄn 24 till 16 bitar.

Vad det gÀller samplingsfrekvens sÄ Àr 192kHz helt onödigt. 88.2kHz Àr good enough, kanske till och med 44.1kHz.

Största revolutionen har redan hÀnt, nÀr vi gick frÄn analogt till digitalt. Det gjorde skillnad pÄ ljudet.

Vad blir nÀsta grej?

1mHz och 64 bitar kanske?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Efter att ha lÀst igenom Ponos material sÄ kan jag sammanfatta:

Ljudformatet Àr FLAC 24bit/192khz

Det Àr sjÀlva spelarens konstruktion som gör att det lÄter bra i hörlurar. Den innehÄller alltsÄ bra filter, DA-omvandlare och hörlursförstÀrkare.

En bra hörlursförstÀrkare gör ganska stor skillnad, jÀmfört med att bara lyssna direkt via sin telefon som jag tror de flesta gör.

Att mp3 lÄter dÄligt Àr ju ingen överraskning. Att man verkligen behöver sampla i 192khz tror jag dÀremot inte pÄ. SÄ bra hörsel har vi inte, utan det Àr bara försÀljningssnack. 44khz hade varit lika bra.

NÀr det gÀller 16bit mot 24bit sÄ misstÀnker jag 16bit inte rÀcker för full dynamik. 16bit standarden kom ju till under vinyleran, och Àr antagligen anpassad till den dynamik man kunde fÄ pÄ vinyl, plus lite extra.

Om Guitar Nilsson vill utnyttja Pono-tekniken idag sÄ gÀller alltsÄ att exportera till FLAC 24bit/192Khz format. Sen blir det nog tyvÀrr till att anvÀnda dator för att spela upp det hela, eller nÄn bra mediaspelare som stöder FLAC. Jag vet att min Popcorn-hour stöder det, sÄ det finns sÀkert andra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Efter att ha lÀst igenom Ponos material sÄ kan jag sammanfatta:

Ljudformatet Àr FLAC 24bit/192khz

Det Àr sjÀlva spelarens konstruktion som gör att det lÄter bra i hörlurar. Den innehÄller alltsÄ bra filter, DA-omvandlare och hörlursförstÀrkare.

Vi fÄr vÀl hoppas att det blir standard formatet för försÀljning/distribution till slutkonsument. Jag kommer nog i alla fall koda om de till nÄgot mer kompakt format om spelaren ska vara i fickan.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄrddiskar o överföringshastigheter Àr vÀl sÄ bra idag att det inte Àr nÄn vits med mp3 lÀngre?

Man kanske fattar hur bra Pono Àr först nÀr man fÄr höra den. Allt kan ju inte förklaras med siffror.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄt jag kan tÀnka mig stÀmmer bra Àr att vocals lÄter mkt bÀttre i det systemet Àn frÄn 16-bit CD. SÄ bra sÄngljud som jag har i lurarna i studion (24 bit) blir det aldrig pÄ CDn sen... Det Àr i de "middiga" ljuden det mesta av musiken ligger.

om det nu Àr det 'middiga' som Àr det viktiga - varför skulle det inte komma med pÄ ett adekvat sÀtt pÄ en cd?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nÄn som gjort det?

Gör inte du det? Kanske unga studioöron gör det?

16-bit kanske har en svaghet som kroppens alla sinnen tillsammans kan förnimma utan att det gÄr direkt att höra det? Somliga Àr ju sÄ tvÀrsÀkra pÄ att analoga vinylplattor lÄter mkt bÀttre Àn digitala album. Jag tycker inte vimylen Àr nÄt vidare alls. Om man lÀt en vinyl o analogÀlskare lyssna pÄ en nyare vinyl-LP som först var inspenad digitalt i en studio, tror ni de skulle kunna höra det? Inte jag.

Men ÀndÄ... Det Àr nÄt med det digitala ljudet som inte Àr lika som ett helanalogt ljud, alltsÄ tex om man bara snackar/sjunger i mikrofoner kopplade till en analog mixer, o man samtidigt lyssnar frÄn lurutgÄngen i bra lurar. Inbillning eller inte...

Jag tycker min nya analoga Yamahamixer lÄter mkt bÀttre Àn polarns digitala presonus. Med samma mickar, samma PA-lÄdor, samma orkester o instrument o i samma lokal fick vi inte till samma ljud pÄ lÄnga vÀgar med hans mixer jmf med yamahan...

Lite funderingar bara...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Gör inte du det? Kanske unga studioöron gör det?

16-bit kanske har en svaghet som kroppens alla sinnen tillsammans kan förnimma utan att det gÄr direkt att höra det?

Skillnaderna mellan en 24 bitars fil och en 16 bitars med en poplÄt pÄ spelandes en tex vers Àr mindre Àn ditherbruset som man tillför nÀr man gÄr frÄn 24 bitar till 16 bitar. Under förmÄgan av vad en DA av god kvalité ens kan Äterge.

Skulle nÄgon kunna höra detta sÄ mÄste personen ocksÄ kunna höra alla mickars brus pÄ hela inspelningen eftersom bruset frÄn mickarna flera tusen gÄnger starkare Àn skillnaderna mellan 16 bitarsfilen och 24 bitarsfilen. PlÄgsamt att ha guldöron mao.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

16-bit kanske har en svaghet som kroppens alla sinnen tillsammans kan förnimma utan att det gÄr direkt att höra det? Somliga Àr ju sÄ tvÀrsÀkra pÄ att analoga vinylplattor lÄter mkt bÀttre Àn digitala album.

Vill man höra en skillnad sÄ kommer man att göra det och dÄ finns det nog dem som förvÀxlar annorlunda med bÀttre ocksÄ.

Sen finns det ju dem som tycker det Àr lite hÀftigt att sÀga att man föredrar analogt framför digitalt, gÀrna med undermeningen att man minsann vet vad man snackar om.

Detta gĂ€ller dock inte dig. Jag tror att dina anstrĂ€ngningar till att hitta det "perfekta" ljudet Ă€r Ă€rliga om Ă€n ibland lite förvirrande. 😉

Jag tycker min nya analoga Yamahamixer lÄter mkt bÀttre Àn polarns digitala presonus. Med samma mickar, samma PA-lÄdor, samma orkester o instrument o i samma lokal fick vi inte till samma ljud pÄ lÄnga vÀgar med hans mixer jmf med yamahan...

Det finns nog sÀkert dem som skulle föredra ljudet i Presonus framför Yamaha i detta jÀmförande exempel. Analog fÀrgning eller inte?

Hade ljudet blivit mer lika om bÄda enheterna hade varit analoga eller digitala vid en jÀmförelse?

Det hade nog antagligen funnits en ljudmĂ€ssig skillnad dĂ€r det rent subjektiva omdömet fĂ„r avgöra vilken man tycker lĂ„ter bĂ€st
och dĂ„ utan slutsatsen om det var det digitala eller det analoga som var den avgörande orsaken.

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ingen höra skillnad pÄ 16 bitars cd och 24 bitars wav? Undrar det jag...

DÄ krÀvs det iallafall Svalander-kablar till att börja med...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Neil Young Àr alltsÄ en Mumbo Jumbo typ?

Undrar vad resten av ljudanlÀggningen i hans raggarbil bestÄr av? Det kommer nog inte frÄn Biltema.

Mumbo Jumbo Àr det nog inte. Marginell knappt hörbar ljudförbÀttring jÀmfört med 16/44.1khz bitar. Knappast en revolution, snarare "Jaha?".

Detta gÀller för oss med normal hörsel och inte har ultraljudshörsel som tex StÄlmannen. StÄlmannen hör sÀkert skillnad pÄ Neils spelare och andra spelare med fÀrre bitar och lÀgre samplinggsfrekevens.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...