Krumhorn Postat 7 april 2005 Postat 7 april 2005 De tyska greppen är de mest lättspelade, dvs du behöver ta färre gaffelgrepp jämfört med barockgrepp för att spela en vanlig C-durskala.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 7 april 2005 Postat 7 april 2005 Fan. Med tanke på att jag är nybliven singel kontra Krumhorns flöjtskills så funderar jag allvarligt på att föreslå en date. "Tyska grepp", jo jag tackar jag.
Krumhorn Postat 7 april 2005 Postat 7 april 2005 Tyska grepp är inte så farligt som det låter, tro inte allt du ser på filmerna du tankar ner från nätet... 😉
milton Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 Citat Jag nöjer mig inte längre med att musicera 37/h Rädda din omgivning och dig själv - håll tyst ett tag!
milton Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 (redigerat) Citat Med tanke på att jag är nybliven singel kontra Krumhorns flöjtskills så funderar jag allvarligt på att föreslå en date. "Tyska grepp", jo jag tackar jag. 😱😛😄😱 Skön start på dagen. Tack Redigerat 8 april 2005 av milton
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 (redigerat) Hemluth sa: Jag har ej koll på tyska grepp. Hur är de? jag vet inte, men det känns som att det finns bättre sätt att hålla en flöjt på.. Redigerat 8 april 2005 av maxmaxmax
hackeman Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 maxmaxmax sa: Hemluth sa: Jag har ej koll på tyska grepp. Hur är de? jag vet inte, men det känns som att det finns bättre sätt att hålla en flöjt på.. Fast den finns i lite enklare variant faktiskt...
Hemluth Postat 8 april 2005 Trådstartare Postat 8 april 2005 Krumhorn sa: De tyska greppen är de mest lättspelade, dvs du behöver ta färre gaffelgrepp jämfört med barockgrepp för att spela en vanlig C-durskala. Tänkte mest en lite mer avancerad förklaring.
Krumhorn Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 Det finns en grepptabell på www.xaphoon.com där det är förklarat i detalj. Inte mycket att fundera på, den är billig så köp en vettja!
Hemluth Postat 8 april 2005 Trådstartare Postat 8 april 2005 Hmm, står mellan en sådan och två tinwhistles...Vad är det för grepp på en tinwhistle?
Krumhorn Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 (redigerat) En tinwistle är stämd i en durskala. För att spela kromatiskt och åstadkomma en bra intonation måste du täcka vissa hål till hälften eller till kvarten och reglera ansatsen. En teknik som tar flera år få till bra, men vill du spela gubben noa och blinka lilla stjärna så klarar du dig med att spela på hela hålen.. 😎 Dessutom ät 80% av alla billiga tin whistles rent skräp, omöjligt att få till en bra ton, så det gäller att du testar innan du köper. Redigerat 8 april 2005 av Krumhorn
Hemluth Postat 8 april 2005 Trådstartare Postat 8 april 2005 Krumhorn sa: Jag har haft Xaphoon i ett år nu. Har satt ihop en liten komposition med den här, så det går att höra hur den låter. Your browser does not support the HTML5 audio tag Man kan säga att det är en korsning mellan klarinett och blockflöjt. Ganska lätt att lära sig spela på. Hade du köpt den via Xafooncenter? Iså fall kanske du kan reda ut hur deras betalning fungerar. Det var ganska vagt formulerat på deras hemsida, så jag har skickat ett mail och frågat, men räknar inte med att få svar förens på Måndag.
Krumhorn Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Den gick jävligt snabbt att få! 4 dar typ. Tog med mig saken på en basketmatch i kväll och efteråt blev den bortkastad av en bartender på en krog som tyckte att den var ett störande moment, men jag fick tillbaka den,.. 😄 Är rätt full nu men jag säger vad som är ärligt!
Hemluth Postat 9 april 2005 Trådstartare Postat 9 april 2005 (redigerat) Syftade främst på betalningen. Är det postförskott man menar, eller vad är det? "Betalning sker mot räkning." Btw, hur transporterar du den? Redigerat 9 april 2005 av Hemluth
Krumhorn Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Japp, postförskott.. Jag transporterar den i jackfickan, du får med ett plastskydd för rörbladet.
Hemluth Postat 9 april 2005 Trådstartare Postat 9 april 2005 Men hur får du rum med den i jackfickan? Den är väll drygt 3 dm lång?
Krumhorn Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Samma storlek som en vanlig blockflöjt eller tin whistle, inga problem.
aspucko Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Testat Kazoo? Lätt att spela och det går att variera klangen en hel del. Faktum är att alla personer har sin egen kazoo-klangfärg =).
Hemluth Postat 11 april 2005 Trådstartare Postat 11 april 2005 Vet inte ens vad det är för något, vad är det?
aspucko Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Här finns ett smakprov. Plojgrejj jag och en kompis spelade in för massa år sedan: Your browser does not support the HTML5 audio tag Inga grepp, bara att börja spela. Kostar en tjuga. Eric Clapton har kazoo med på sin unplugged-skiva, Nationalteatern har kazoo i sin "Vi cyklar runt i världen". Big Fish begagnar även detta instrument friskt. Rally i P3 spelade Kazoo: Your browser does not support the HTML5 audio tag http://www.kazoos.com/
Hemluth Postat 11 april 2005 Trådstartare Postat 11 april 2005 Intressnat, men nu har jag som sagt redan beställt en xaphoon som skall agera fickinstrument åt mig.
aspucko Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Lycka till! Det verkar vara lurigt att spela på (kollade in en grepptabell). Inte lika enhetligt som sax som jag själv spelar =(.
spandaux (oregistrerad) Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 (redigerat) Kostar en xaphoon fortfarande runt 600:-? Jag minns att jag sett den i både plast och typ bambu eller något, han som uppfann den ser rätt härlig ut i manualen.. Jag spelade sax för typ tio år sedan och har glömt allting så jag var ingen höjdare på xaphoon heller. Men man borde kanske köpa en och träna lite. Är det inte så att man använder lillfingrarna på xaphoon vilket inte är lika vanligt på dom flesta flöjter?? Redigerat 11 april 2005 av spandaux
Hemluth Postat 12 april 2005 Trådstartare Postat 12 april 2005 Ja, lillfingrarna används. Greppen finns som sagt på hemsidan. Kommer bli mycket kul att studera när den kommer. 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.