Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar pÄ Lurar typ AKG 612 eller 601 som har 120 Ohm, 101dB SPL/V

Klarar Focusrite ljudkort att driva dessa med hyfsat hög utvolym?

Min modell heter Scarlett 18i6 men jag gissar att data pÄ

andra Scarlett och Saffire-korten för den delen Àr lika nÀr det gÀller detta.

SÄ Àr det nÄgon som kör lite med trögdrivna lurar pÄ Focusrite?

Erfarenheter?

Annons
Postat

120 Ohm Àr vÀldigt lÀttdrivna lurar! Det borde det flesta förstÀrkare kunna driva! TÀnk dock pÄ att ju högre Ohm en lur har ju högre spÀnning behöver den i volt! ohms lag du vet?

http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php

Postat

Jo, jag tÀnkte vÀl snarare om volymen blir tillrÀckligt hög. LÀgre Ohm ger i regel högre volym.

Postat

Jag har betydligt mer trögdrivna lurar pÄ 600 Ohm. Jag fÄr köra full frÀs pÄ mitt Focusrite men det rÀcker oftast till iaf Àven om jag hade föredragit ett snÀpp till.

SÄ jag tror inte det skulle vara nÄgra problem med ett par pÄ 120 Ohm.

Postat (redigerat)

Jag har betydligt mer trögdrivna lurar pÄ 600 Ohm. Jag fÄr köra full frÀs pÄ mitt Focusrite men det rÀcker oftast till iaf Àven om jag hade föredragit ett snÀpp till.

Vad heter din Focusrite-modell? och vad heter dina lurar, modell?

Redigerat av laban1
drloop (oregistrerad)
Postat

Vad skall du göra om ditt ljudkort inte klarar att driva lurarna? Köpa andra lurar? Nytt ljudkort?

Köp i sÄ fall en hörlursförstÀrakre alt kanske en monitorkontroller.

Postat

Vad skall du göra om ditt ljudkort inte klarar att driva lurarna? Köpa andra lurar? Nytt ljudkort?

Det Ă€r ju dĂ€rför jag frĂ„gar innan.. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tÀnkter att lyssning Àr sÄ pass viktig att man löser problemet med tex hörlursförstÀrkare Àn att tex vÀlja bort ett par lurar bara för att ens ljudkort inte klarar att driva driva lurarna.

🙂

Redigerat av drloop
Postat

Vad heter din Focusrite-modell? och vad heter dina lurar, modell?

Har haft dem inkopplade bÄde till Saffire LE och Scarlett 18i8 och det Àr ungefÀr samma krut i bÄda.

Hörlurarna Ă€r AKG K240 Monitor, men de tillverkas inte lĂ€ngre. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.