Paul Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Hej, Ngn som har bra tips pÄ hur man mixar akustisk gitarr? Hur eq'a? Vilka effekter? Jag kör mkt plockitarr, och normalt brukar jag skÀra bort kanske 200 hz och nerÄt, dra upp den lite vid 5-6000 hz. Brukar Àven lÀgga pÄ lite reverb. Tycker det lÄter bra i studion,men i hemmastereon lÄter det basigt och mullrigt. Tips ngn? /P
laban1 Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Micka upp den bra, sÀtt inte micken för nÀra sÄ att det blir bumligt....rumsljud Àr inte bra heller.... Micka Àr bra att ha koll pÄ, du kan ocksÄ komplettera med ett "peak-EQ" parametrisk EQ och se om det finns frekvenser t ex bumlighet som kan behöva skÀras bort ytterligare (fixas dock bÀst genom att micka smartare). Du kan förstÄs behöva höja nÄgot omrÄde ocksÄ sÄ att gitarren gÄr fram i mix. Glöm heller inte bort att komprimera. Framför allt plockgitarr har en tendens att försvinna i mix.
Paul Postat 2 mars 2014 TrÄdstartare Postat 2 mars 2014 Tack för svar! UrsÀkta en dum frÄga....vad menar du med komprimera?Vilket avstÄnd bör man ha till micken, och vilket band ska man micka? Mvh Paul
laban1 Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Kolla pĂ„ kompressor pĂ„ forumet eller googla, det Ă€r ett allt för stort Ă€mne att svara pĂ„ bara sĂ„dĂ€r, men det gĂ„r ut pĂ„ att jĂ€mna till volymen, sĂ€nka volymen pĂ„ de starkare delarna. đ
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 MÄlet Àr alltid att spela in sÄ pass bra att man behöver göra sÄ lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv Àr fortfarande en bajskorv.
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Kan lĂ€gga till att ju mindre man krĂ„nglar till det desto bĂ€ttre blir det ofta. Men en fin kompressor som jĂ€mnar till det Ă€r bra. Absolut. đ
Guitar Nilsson Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 (redigerat) MÄlet Àr alltid att spela in sÄ pass bra att man behöver göra sÄ lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv Àr fortfarande en bajskorv. Du har gÄtt elev hos Analog-Freak ser jag. Redigerat 2 mars 2014 av Guitar Nilsson
Paul Postat 2 mars 2014 TrÄdstartare Postat 2 mars 2014 ok, dÄ Àr jag med. Har kompressor i min UAD...fÄr prova att lÄta den gÄ in lite mer.
Die Hard (oregistrerad) Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Du har gĂ„tt elev hos Analog-Freak ser jag. đ NĂ€ verkligen inte men det Ă€r ju gammalt vanligt ordsprĂ„k.
Guitar Nilsson Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 đ NĂ€ verkligen inte men det Ă€r ju gammalt vanligt ordsprĂ„k. Och ett trevligt sĂ„nt som tillför nĂ„t ang bra ljud? Den enda jag vet som ofta anvĂ€nde detta "Vanliga ordsprĂ„k" Ă€r den forne forummedlemmen Analog-Freak. Jag tycker folkskit Ă€r ganska Ă€ckligt, det har ingenting med musikinspelningar att göra. Men det Ă€r ju bara min personliga Ă„sikt. För att fĂ„ till ett bra ak gitarrljud tror jag pĂ„ att samtidigt som man flyttar runt gitarren i förhĂ„llende till micken sĂ„ testar man Ă€ven kompressorinstĂ€llningar och eq-instĂ€llningar. Om man bara spelar in med micken tex riktad mot tolfte bandet o tĂ€nker sig att man gör kompressor o eq instĂ€llningarna efterĂ„t Ă€r det inte sĂ€kert att man vid inspelningen haft den bĂ€sta placeringen av micken. Den kanske var det utan eq o kompressor, men inte med.
drloop (oregistrerad) Postat 2 mars 2014 Postat 2 mars 2014 Senaste lÄten har jag ingen EQ pÄ tvÄ av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sÄnt.
Guitar Nilsson Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Du fĂ„r alltsĂ„ 1200 parametrar att labba med istĂ€llet för att bara stĂ€lla upp micken i nĂ„n slags sweetspot!? Glassigt! :-) Ăr inte sĂ„ krĂ„ngligt Ă€ndĂ„. StĂ„lstrĂ€ngad akustisk Ă€r lĂ€tt jĂ€mfört med nylonstrĂ€ngad, det Ă€r det mĂ„nga som gett upp med.
laban1 Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Ăr inte sĂ„ krĂ„ngligt Ă€ndĂ„. StĂ„lstrĂ€ngad akustisk Ă€r lĂ€tt jĂ€mfört med nylonstrĂ€ngad, det Ă€r det mĂ„nga som gett upp med. Vad Ă€r det som Ă€r svĂ„rare med nylon?
Casperfren Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Min acke inspelning hemma blev bÀst dÄ jag gick runt i rummet och hittade en plats som funkade bÀst soundmÀssigt med musiken jag spelade, sen mickade jag 30cm ut frÄn 12-15bandet + rummick bakom mig
Paul Postat 3 mars 2014 TrÄdstartare Postat 3 mars 2014 Min acke inspelning hemma blev bÀst dÄ jag gick runt i rummet och hittade en plats som funkade bÀst soundmÀssigt med musiken jag spelade, sen mickade jag 30cm ut frÄn 12-15bandet + rummick bakom mig Tack för tipset! Jag stereomickar dessvÀrre inte, men fÄr prova med avstÄnd och rumsplacering. P
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Senaste lÄten har jag ingen EQ pÄ tvÄ av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sÄnt. SÄnt Àr gött. NÀr man lÀrt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem sÄ behövs inte mycket mer om det spelas vÀl.
drloop (oregistrerad) Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 SĂ„nt Ă€r gött. NĂ€r man lĂ€rt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem sĂ„ behövs inte mycket mer om det spelas vĂ€l. Spelas vĂ€l, dĂ€r har vi nog största bristen, jag Ă€r urdĂ„lig pĂ„ att lira gura. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.