Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Ngn som har bra tips pÄ hur man mixar akustisk gitarr?

Hur eq'a? Vilka effekter?

Jag kör mkt plockitarr, och normalt brukar jag skÀra bort kanske 200 hz och nerÄt, dra upp den lite vid 5-6000 hz. Brukar Àven lÀgga pÄ lite reverb. Tycker det lÄter bra i studion,men i hemmastereon lÄter det basigt och mullrigt.

Tips ngn?

/P

Annons
Postat

Micka upp den bra, sÀtt inte micken för nÀra sÄ att det blir bumligt....rumsljud Àr inte bra heller....

Micka Àr bra att ha koll pÄ, du kan ocksÄ komplettera med ett "peak-EQ" parametrisk EQ och se om

det finns frekvenser t ex bumlighet som kan behöva skÀras bort ytterligare (fixas dock bÀst genom att micka smartare). Du kan förstÄs behöva höja nÄgot omrÄde ocksÄ sÄ att gitarren gÄr fram i mix. Glöm heller inte bort att komprimera. Framför allt plockgitarr har en tendens att försvinna i mix.

Postat

Tack för svar!

UrsÀkta en dum frÄga....vad menar du med komprimera?Vilket avstÄnd bör man ha till micken, och vilket band ska man micka?

Mvh

Paul

Postat

Kolla pÄ kompressor pÄ forumet eller googla, det Àr ett allt för stort Àmne att svara pÄ bara sÄdÀr,

men det gĂ„r ut pĂ„ att jĂ€mna till volymen, sĂ€nka volymen pĂ„ de starkare delarna. 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

MÄlet Àr alltid att spela in sÄ pass bra att man behöver göra sÄ lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv Àr fortfarande en bajskorv.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Kan lÀgga till att ju mindre man krÄnglar till det desto bÀttre blir det ofta. Men en fin kompressor som jÀmnar till det Àr bra.

Absolut. 🙂

Postat (redigerat)

MÄlet Àr alltid att spela in sÄ pass bra att man behöver göra sÄ lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv Àr fortfarande en bajskorv.

Du har gÄtt elev hos Analog-Freak ser jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

ok, dÄ Àr jag med. Har kompressor i min UAD...fÄr prova att lÄta den gÄ in lite mer.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Du har gÄtt elev hos Analog-Freak ser jag.

😆 NĂ€ verkligen inte men det Ă€r ju gammalt vanligt ordsprĂ„k.

Postat

😆 NĂ€ verkligen inte men det Ă€r ju gammalt vanligt ordsprĂ„k.

Och ett trevligt sÄnt som tillför nÄt ang bra ljud? Den enda jag vet som ofta anvÀnde detta "Vanliga ordsprÄk" Àr den forne forummedlemmen Analog-Freak. Jag tycker folkskit Àr ganska Àckligt, det har ingenting med musikinspelningar att göra. Men det Àr ju bara min personliga Äsikt.

För att fÄ till ett bra ak gitarrljud tror jag pÄ att samtidigt som man flyttar runt gitarren i förhÄllende till micken sÄ testar man Àven kompressorinstÀllningar och eq-instÀllningar. Om man bara spelar in med micken tex riktad mot tolfte bandet o tÀnker sig att man gör kompressor o eq instÀllningarna efterÄt Àr det inte sÀkert att man vid inspelningen haft den bÀsta placeringen av micken. Den kanske var det utan eq o kompressor, men inte med.

drloop (oregistrerad)
Postat

Senaste lÄten har jag ingen EQ pÄ tvÄ av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sÄnt.

Postat

Du fÄr alltsÄ 1200 parametrar att labba med istÀllet för att bara stÀlla upp micken i nÄn slags sweetspot!? Glassigt! :-)

Är inte sĂ„ krĂ„ngligt Ă€ndĂ„. StĂ„lstrĂ€ngad akustisk Ă€r lĂ€tt jĂ€mfört med nylonstrĂ€ngad, det Ă€r det mĂ„nga som gett upp med.

Postat

Är inte sĂ„ krĂ„ngligt Ă€ndĂ„. StĂ„lstrĂ€ngad akustisk Ă€r lĂ€tt jĂ€mfört med nylonstrĂ€ngad, det Ă€r det mĂ„nga som gett upp med.

Vad Àr det som Àr svÄrare med nylon?

Postat

Min acke inspelning hemma blev bÀst dÄ jag gick runt i rummet och hittade en plats som funkade bÀst soundmÀssigt med musiken jag spelade, sen mickade jag 30cm ut frÄn 12-15bandet + rummick bakom mig

Postat

Min acke inspelning hemma blev bÀst dÄ jag gick runt i rummet och hittade en plats som funkade bÀst soundmÀssigt med musiken jag spelade, sen mickade jag 30cm ut frÄn 12-15bandet + rummick bakom mig

Tack för tipset! Jag stereomickar dessvÀrre inte, men fÄr prova med avstÄnd och rumsplacering.

P

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Senaste lÄten har jag ingen EQ pÄ tvÄ av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sÄnt.

SÄnt Àr gött. NÀr man lÀrt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem sÄ behövs inte mycket mer om det spelas vÀl.
drloop (oregistrerad)
Postat

SÄnt Àr gött. NÀr man lÀrt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem sÄ behövs inte mycket mer om det spelas vÀl.

Spelas vĂ€l, dĂ€r har vi nog största bristen, jag Ă€r urdĂ„lig pĂ„ att lira gura. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.