Jump to content
Annons

sånginspelning hemma


davidottosson

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ett proffsigare sångljud. När jag spelar in sång så upplever jag dels att det är svårt att få ljudet att passa in i övriga ljudbilden, ljudet läggs ovanpå. Sedan har jag svårt att hitta ett sångljud som känns nära och känsligt. Tillsist tycker jag det är svårt med att hitta ett reverv som inte blir extremt stort och ihåligt men att det ändå skall fylla sin funktion om ni förstår vad jag menar..?

Jag använder en enkel kondensatormick 1500:-/klassen samt ett enklet Alto mixer och samt antingen en effektbox från behringer alt mjukvaruprylarna i adobe audition.

Tacksam för råd och tips..

/david

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte direkt hur ditt sångljud låter, och jag vet inte heller exakt vilket sångljud du är ute efter, tyvärr....men...

Är du ute efter den amerikanska RnB-sångkaraktären så ligger mkt i mikrofon/preamp/väldigt dämpat inspelningsrum/mikrofonkaraktären(omni/njure).....men också är det skall vara väldigt sparsamt med reverb....och då menar jag Väldigt sparsamt.

Ett knep för att få lite mer "nära"-känsla är att lägga på väldigt mkt brilians....dvs 10-12KHz och uppåt....men innan du gör detta måste du se till att det inte finns några störande "Ess"-ljud, då dessa blir mer markanta om du drar på i de höga frekvenserna.....

Men som sagt, svårt att uttala sig utan att riktigt veta vad du är ute efter, men det är bara att laborera.... 😆 Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och......När du lägger på reverb, testa att ta bort "Early Reflections"(ER)....då det är dessa som först och främst ger ljudet ett "avstånd", eller vad man nu vill kalla det....vilket gör att ljudet hamnar längre bort i ljudbilden..... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

http://magnus.smartelectronix.com/

Ambience är ett schysst "gratis"-reverb.

Att jag skriver gratis inom två fnuttar beror på att det är donationware, alltså att man får gärna registrera den om man vill, men den funkar 100% även om man inte gör det. (Förutom en liten ruta som kommer upp när du startar upp det..)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog faktiskt påstå att sången kommer in väldigt lätt i mixen ÄVEN om kompressorn är använd alldeles galet.

öhhhh? 😉😛

Bortsett ifall man har skrivat ned gain:en till - oo, då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog faktiskt påstå att sången kommer in väldigt lätt i mixen ÄVEN om kompressorn är använd alldeles galet.

öhhhh? 😱😱

Bortsett ifall man har skrivat ned gain:en till - oo, då..

Har du nånsin använt en kompressor?

ställer du in Treshold i botten så låter det ju nästan ingenting orberoende av hur mycket gain du har i kompressorn 😱

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara rätt bra att ställa micken i ett hörn som jag typ har hängt upp ett täcke eller liknande så det dämpar lite rum. Sen använder jag också ganska mycket kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://magnus.smartelectronix.com/

Ambience är ett schysst "gratis"-reverb.

Att jag skriver gratis inom två fnuttar beror på att det är donationware, alltså att man får gärna registrera den om man vill, men den funkar 100% även om man inte gör det. (Förutom en liten ruta som kommer upp när du startar upp det..)

/Daniel

ja, kalas reverb men suger en hel del cpu 😱

://karl

Link to comment
Dela på andra sajter

se till att det är ordentligt dämpat.

tänk på att du kan få en förstärkning av basen när du använder en stormembranare med njurkaraktär och samtidigt går nära micken när du sjunger. det gör ofta att ljudet känns som det hamnar ovanpå. om så är fallet så kan du prova att skära basfrekvenserna mellan... tja... kanske 100-300. prova där iallafall.

ännu bättre om du kan komprimera basfrekvenserna istället, för då minskar risken för att den låter tunn på andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

fat blond actress (oregistrerad)

testa att lägga ett kort, dämpat slapeko på sången. Det kan hjälpa sången att sätta sig i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...