rolandsborg Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Ska lÀgga piano och har en del annat i mixen sÄ vill ha minimalt brus och rum. Minns att jag tidigare mickat stereo i sjÀlva lÄdan. Hur gör ni?
rolandsborg Postat 25 februari 2014 TrÄdstartare Postat 25 februari 2014 Typ av mic? Körde enkla dynamiska sist men har Àven kond röde. RÀdd att den tar upp för mycket diskant dock och dÀrmed brus och sus.
Naymari Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 (redigerat) Antar att du menar ett "stĂ„ende" piano och inte en flygel. Jag har fĂ„tt bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet pĂ„ kroppen, sĂ„ man exponerar strĂ€ngarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten dĂ€r bas- och diskant-strĂ€ngar möts. Kan lĂ„ta stort, poppigt, och transientrikt. Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du fĂ„ om du mickar ovanför tangenterna. I mickvĂ€g skulle jag helst anvĂ€nt kondensatorer för att fĂ„ fram briljansen i strĂ€ngarna. Fast dynamiska minkar kan ocksĂ„ vara helt rĂ€tt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! đ Redigerat 25 februari 2014 av Naymari
rolandsborg Postat 26 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 26 februari 2014 Antar att du menar ett "stĂ„ende" piano och inte en flygel. Jag har fĂ„tt bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet pĂ„ kroppen, sĂ„ man exponerar strĂ€ngarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten dĂ€r bas- och diskant-strĂ€ngar möts. Kan lĂ„ta stort, poppigt, och transientrikt. Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du fĂ„ om du mickar ovanför tangenterna. I mickvĂ€g skulle jag helst anvĂ€nt kondensatorer för att fĂ„ fram briljansen i strĂ€ngarna. Fast dynamiska minkar kan ocksĂ„ vara helt rĂ€tt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! đ tack lĂ„ter som du kan detta! Jag har plockat bort undre plattan som du sa och tycker spontant det lĂ„ter lite vĂ€l dovt och lĂ€tt lĂ€tt burkigt. Liten förbĂ€ttring nĂ€r jag öppnar Ă€ven andra delar av lĂ„dan. Antar att ljudet studsar runt mindre dĂ„. Det slĂ„r mig nu att det kanske Ă€r en sjĂ€lvklarhet att öppna upp pianot (ja det Ă€r ett stĂ„ende piano frĂ„n 60-talet) maximalt. Ska testa mig fram som du sa, men det Ă€r alltid vĂ€lkommet med tips om vad som Ă€r sĂ€rskilt vĂ€rt att prova. tack igen. Finns det andra ...tips?
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 (redigerat) kan du inte öppna uppifrÄn? kondensatormickar brusar inte mer - om det inte Àr brusoljud i rummet Redigerat 26 februari 2014 av Demonproducenten
everlastingrecords Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 (redigerat) Det slĂ„r mig nu att det kanske Ă€r en sjĂ€lvklarhet att öppna upp pianot (ja det Ă€r ett stĂ„ende piano frĂ„n 60-talet) maximalt. Ska testa mig fram som du sa, men det Ă€r alltid vĂ€lkommet med tips om vad som Ă€r sĂ€rskilt vĂ€rt att prova. tack igen. Finns det andra ...tips? Om det inte finns risk för lĂ€ckage sĂ„ ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som gĂ„r. Ju öppnare piano desto bĂ€ttre. Jag brukar mika uppifrĂ„n cirka 180 cm ovanför marken snett nedĂ„t mot hamrarna/strĂ€ngarna om rummet tillĂ„ter detta. Om inte sĂ„ brukar jag nĂ€rmika strĂ€ngarna pĂ„ ovansidan. Hur mĂ„nga ingĂ„ngar och mikar har du? Om möjlighet finns sĂ„ sĂ€tt mikar bĂ„de pĂ„ fram och baksida. DĂ„ kan du vĂ€lja vilken du tycker Ă€r bĂ€st eller blanda ljuden. SjĂ€lv brukar jag inte mika strĂ€ngarna underifrĂ„n. Detta för att i min erfarenhet Ă€r det vanliga med missljud frĂ„n pianopall och pedalerna Ă€n frĂ„n mekaniken i hamrarna. Ăr det missljud frĂ„n bĂ„de och Ă€r mikning bakom pianot bĂ€st. Edit: hĂ€r Ă€r en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm Redigerat 26 februari 2014 av everlastingrecords
rolandsborg Postat 26 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 26 februari 2014 Om det inte finns risk för lĂ€ckage sĂ„ ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som gĂ„r. Ju öppnare piano desto bĂ€ttre. Jag brukar mika uppifrĂ„n cirka 180 cm ovanför marken snett nedĂ„t mot hamrarna/strĂ€ngarna om rummet tillĂ„ter detta. Om inte sĂ„ brukar jag nĂ€rmika strĂ€ngarna pĂ„ ovansidan. Hur mĂ„nga ingĂ„ngar och mikar har du? Om möjlighet finns sĂ„ sĂ€tt mikar bĂ„de pĂ„ fram och baksida. DĂ„ kan du vĂ€lja vilken du tycker Ă€r bĂ€st eller blanda ljuden. SjĂ€lv brukar jag inte mika strĂ€ngarna underifrĂ„n. Detta för att i min erfarenhet Ă€r det vanliga med missljud frĂ„n pianopall och pedalerna Ă€n frĂ„n mekaniken i hamrarna. Ăr det missljud frĂ„n bĂ„de och Ă€r mikning bakom pianot bĂ€st. Edit: hĂ€r Ă€r en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm jag har Ă„tta in men bara en kondensatormik. Körde den underifrĂ„n och en dynamisk ovaninfrĂ„n dĂ€r det blir ganska mycket knackljud sĂ„ jag tror inte jag kommer amvĂ€nda den kanalen nĂ€r jag Ă€r ute efter ett ganska mjukt ljud. Beror ju helt pĂ„ vad man letar efter ja. Tack för alla tips!
adrumdrum Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Kolla hÀr: http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Piano.htm
everlastingrecords Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 jag Àr ute efter ett ganska mjukt ljud. DÄ skulle jag dra ut pianot en bit frÄn vÀggen och mika baksidan istÀllet. Hitta en plats dÀr balansen Àr bra och sÀtt kondingen dÀr. DÄ tror jag du har bÀst chans att fÄ till det ljud du vill ha.
MÄsart Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 kan du inte öppna uppifrÄn? kondensatormickar brusar inte mer - om det inte Àr brusoljud i rummet Fan vad vackert!
thegrreat1 Postat 3 mars 2014 Postat 3 mars 2014 Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in sÄ jag hÄller mig till att anvÀnda piano vst pÄ datorn istÀllet.
Demonproducenten Postat 4 mars 2014 Postat 4 mars 2014 Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in sÄ jag hÄller mig till att anvÀnda piano vst pÄ datorn istÀllet. det Àr jÀtteintressant det du skriver
Linus Postat 4 mars 2014 Postat 4 mars 2014 Hur jag mikar hÀnger helt och hÄllet pÄ hur instrumentet lÄter, dÀrefter vilken klang pianot ska ha i förhÄllande till övriga instrument och lÄtens sound, vilket i sin tur pÄverkas av lÄtens genre och typiska stildrag osv.
Casperfren Postat 4 mars 2014 Postat 4 mars 2014 Tycker det kan bli rÀtt snyggt med mobilinspelning av flygel i alla fall (: imponerande bra kvalitet i nyare mobiler
rolandsborg Postat 25 mars 2014 TrÄdstartare Postat 25 mars 2014 Lyssnar pÄ Omar Sosa och tÀnker att om de flesta (sÄ lÄter det nÀr jag frÄgar runt) Àr missnöjda med sin pianomickning men gillar pianot nÀr de spelar, varför inte micka sÄ nÀra öronen som möjligt? Dvs framför pianot i höjd med dess övre kant.
rolandsborg Postat 25 mars 2014 TrÄdstartare Postat 25 mars 2014 AlltsÄ förutsatt att det Àr en "pianolÄt", inte ett komp eller slinga som ska passas in i en stor mix.
Guitar Nilsson Postat 25 mars 2014 Postat 25 mars 2014 För snyggast soft ljud tror jag stenhÄrt pÄ att micka baksidan. DÀr slipper du skrammel o gnissel frÄn pedalerna o mekaniken ocksÄ. Kör med bÀgge mickarna, att de Àr tvÄ olika gör inget, det blir snyggt med stereo i alla fall. Hellre Àn att du spelar in med bara en i alla fall. Jag spelade in en jazzpianist sÄ en gÄng, det blev vÀldigt bra trots att basisten o trummisen var pÄ samma sida som mickarna⊠För hÄrdare honkytonk ska man nog stoppa in mickarna i pianot. Bara som ett apropÄ; Jag sÄg ett gammalt program med Powel Ramel + lite komp, dÄ hade de tagit upp ett litet runt hÄl lÀngst ner pÄ pianots framsida, Ät det hÄll pianisten har högerhanden, o dÀr var det en mick instoppad. Om de sen hade nÄn fler vet jag inte. StrÀngarna kan ju sitta olika pÄ pianon, basstrÀngarna kan ju gÄ hela vÀgen över pÄ diskantsidan⊠Och lite olika kors o tvÀrs.
Jaker Postat 26 juli 2014 Postat 26 juli 2014 Jag sÀger +1 pÄ att micka underifrÄn. Jag brukade ta bort skivan över pedalerna och i princip sÀtta en mick pÄ varje sida. A/B helt enkelt. Det ljudet blir lite mer Ät flygelhÄllet eftersom man mickar strÀngarna lÀngre ifrÄn hamarna. Och man blir av med hamrandet som uppstÄr nÀr man mickar uppifrÄn. BakifrÄn har jag aldrig testat dÄ det inte funnits utrymme att dra ut pianot.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.