Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Antar att du menar ett "stÄende" piano och inte en flygel.

Jag har fÄtt bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet pÄ kroppen, sÄ man exponerar strÀngarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten dÀr bas- och diskant-strÀngar möts. Kan lÄta stort, poppigt, och transientrikt.

Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du fÄ om du mickar ovanför tangenterna.

I mickvĂ€g skulle jag helst anvĂ€nt kondensatorer för att fĂ„ fram briljansen i strĂ€ngarna. Fast dynamiska minkar kan ocksĂ„ vara helt rĂ€tt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! 🙂

Redigerat av Naymari
Postat

Antar att du menar ett "stÄende" piano och inte en flygel.

Jag har fÄtt bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet pÄ kroppen, sÄ man exponerar strÀngarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten dÀr bas- och diskant-strÀngar möts. Kan lÄta stort, poppigt, och transientrikt.

Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du fÄ om du mickar ovanför tangenterna.

I mickvĂ€g skulle jag helst anvĂ€nt kondensatorer för att fĂ„ fram briljansen i strĂ€ngarna. Fast dynamiska minkar kan ocksĂ„ vara helt rĂ€tt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! 🙂

tack lÄter som du kan detta!

Jag har plockat bort undre plattan som du sa och tycker spontant det lÄter lite vÀl dovt och lÀtt lÀtt burkigt. Liten förbÀttring nÀr jag öppnar Àven andra delar av lÄdan. Antar att ljudet studsar runt mindre dÄ. Det slÄr mig nu att det kanske Àr en sjÀlvklarhet att öppna upp pianot (ja det Àr ett stÄende piano frÄn 60-talet) maximalt.

Ska testa mig fram som du sa, men det Àr alltid vÀlkommet med tips om vad som Àr sÀrskilt vÀrt att prova. tack igen.

Finns det andra

...tips?

Postat (redigerat)

kan du inte öppna uppifrÄn?

QA_05a_l.jpg

kondensatormickar brusar inte mer - om det inte Àr brusoljud i rummet

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

Det slÄr mig nu att det kanske Àr en sjÀlvklarhet att öppna upp pianot (ja det Àr ett stÄende piano frÄn 60-talet) maximalt.

Ska testa mig fram som du sa, men det Àr alltid vÀlkommet med tips om vad som Àr sÀrskilt vÀrt att prova. tack igen.

Finns det andra

...tips?

Om det inte finns risk för lÀckage sÄ ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som gÄr. Ju öppnare piano desto bÀttre. Jag brukar mika uppifrÄn cirka 180 cm ovanför marken snett nedÄt mot hamrarna/strÀngarna om rummet tillÄter detta. Om inte sÄ brukar jag nÀrmika strÀngarna pÄ ovansidan. Hur mÄnga ingÄngar och mikar har du? Om möjlighet finns sÄ sÀtt mikar bÄde pÄ fram och baksida. DÄ kan du vÀlja vilken du tycker Àr bÀst eller blanda ljuden.

SjĂ€lv brukar jag inte mika strĂ€ngarna underifrĂ„n. Detta för att i min erfarenhet Ă€r det vanliga med missljud frĂ„n pianopall och pedalerna Ă€n frĂ„n mekaniken i hamrarna. Är det missljud frĂ„n bĂ„de och Ă€r mikning bakom pianot bĂ€st.

Edit: hÀr Àr en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm

Redigerat av everlastingrecords
Postat

Om det inte finns risk för lÀckage sÄ ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som gÄr. Ju öppnare piano desto bÀttre. Jag brukar mika uppifrÄn cirka 180 cm ovanför marken snett nedÄt mot hamrarna/strÀngarna om rummet tillÄter detta. Om inte sÄ brukar jag nÀrmika strÀngarna pÄ ovansidan. Hur mÄnga ingÄngar och mikar har du? Om möjlighet finns sÄ sÀtt mikar bÄde pÄ fram och baksida. DÄ kan du vÀlja vilken du tycker Àr bÀst eller blanda ljuden.

SjĂ€lv brukar jag inte mika strĂ€ngarna underifrĂ„n. Detta för att i min erfarenhet Ă€r det vanliga med missljud frĂ„n pianopall och pedalerna Ă€n frĂ„n mekaniken i hamrarna. Är det missljud frĂ„n bĂ„de och Ă€r mikning bakom pianot bĂ€st.

Edit: hÀr Àr en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm

jag har Ätta in men bara en kondensatormik. Körde den underifrÄn och en dynamisk ovaninfrÄn dÀr det blir ganska mycket knackljud sÄ jag tror inte jag kommer amvÀnda den kanalen nÀr jag Àr ute efter ett ganska mjukt ljud. Beror ju helt pÄ vad man letar efter ja. Tack för alla tips!

Postat

jag Àr ute efter ett ganska mjukt ljud.

DÄ skulle jag dra ut pianot en bit frÄn vÀggen och mika baksidan istÀllet. Hitta en plats dÀr balansen Àr bra och sÀtt kondingen dÀr. DÄ tror jag du har bÀst chans att fÄ till det ljud du vill ha.

Postat

Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in sÄ jag hÄller mig till att anvÀnda piano vst pÄ datorn istÀllet.

Postat

Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in sÄ jag hÄller mig till att anvÀnda piano vst pÄ datorn istÀllet.

det Àr jÀtteintressant det du skriver
Postat

Hur jag mikar hÀnger helt och hÄllet pÄ hur instrumentet lÄter, dÀrefter vilken klang pianot ska ha i förhÄllande till övriga instrument och lÄtens sound, vilket i sin tur pÄverkas av lÄtens genre och typiska stildrag osv.

• 3 veckor senare...
Postat

Lyssnar pÄ Omar Sosa och tÀnker att om de flesta (sÄ lÄter det nÀr jag frÄgar runt) Àr missnöjda med sin pianomickning men gillar pianot nÀr de spelar, varför inte micka sÄ nÀra öronen som möjligt? Dvs framför pianot i höjd med dess övre kant.

Postat

För snyggast soft ljud tror jag stenhÄrt pÄ att micka baksidan. DÀr slipper du skrammel o gnissel frÄn pedalerna o mekaniken ocksÄ. Kör med bÀgge mickarna, att de Àr tvÄ olika gör inget, det blir snyggt med stereo i alla fall. Hellre Àn att du spelar in med bara en i alla fall.

Jag spelade in en jazzpianist sÄ en gÄng, det blev vÀldigt bra trots att basisten o trummisen var pÄ samma sida som mickarna

För hÄrdare honkytonk ska man nog stoppa in mickarna i pianot.

Bara som ett apropĂ„; Jag sĂ„g ett gammalt program med Powel Ramel + lite komp, dĂ„ hade de tagit upp ett litet runt hĂ„l lĂ€ngst ner pĂ„ pianots framsida, Ă„t det hĂ„ll pianisten har högerhanden, o dĂ€r var det en mick instoppad. Om de sen hade nĂ„n fler vet jag inte. StrĂ€ngarna kan ju sitta olika pĂ„ pianon, basstrĂ€ngarna kan ju gĂ„ hela vĂ€gen över pĂ„ diskantsidan
 Och lite olika kors o tvĂ€rs.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

Jag sÀger +1 pÄ att micka underifrÄn. Jag brukade ta bort skivan över pedalerna och i princip sÀtta en mick pÄ varje sida. A/B helt enkelt. Det ljudet blir lite mer Ät flygelhÄllet eftersom man mickar strÀngarna lÀngre ifrÄn hamarna. Och man blir av med hamrandet som uppstÄr nÀr man mickar uppifrÄn.

BakifrÄn har jag aldrig testat dÄ det inte funnits utrymme att dra ut pianot.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.