Jump to content
Annons

serva bandare


noise

Recommended Posts

finns det någon som vet hur ofta man ska serva en rullbandare?

och hur/vad ska man göra?

finns det något företag i sverige som pysslar med bandare? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Beror väl lite på vilken bandare du har o hur ofta den använts, när senaste servicen gjordes etc.

En hel del vinner du på att hålla den ren, avmagnetisera lite då o då.

AV-media AB i stockholm pysslar med service fortfarande har jag för mig. Kostar för en fattig student, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det någon som vet hur ofta man ska serva en rullbandare?

och hur/vad ska man göra?

När man servar en rullbandspelare (kan även vara en vanlig bandspelare eller dyl) brukar man rengöra tonhuvudet och de flesta metalldelar försiktigt med en bomullstuss och isopropanol. Om den är remdriven byter man även remmen om den är dålig, samt avmagnetiserar tonhuvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noise,

Vad är det för en bandare och vad har du för problem ???

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

nja problem är det inte, den funkar kalas för mig, men jag har hört/läst att dom ska servas m.m ibland och så, man vill ju att den ska hålla sig i bra skick länge.

jag brukar göra rent huvut m.m med en sprit indränkt tops iaf

men tänkte mera om det är något mera komplicerat man ska göra typ smörja och justrera osv.

det är en tascam msr-16

Link to comment
Dela på andra sajter

Noise,

Så länge den snurrar och fungerar utan gnissel eller annat oljud, så behöver du inte serva den.

Givetvis rengörning av tonhuvuden, rullar, bandstyrpinnar och tryckrulle skall göras rent före varje viktig inspelning.

Allt utom gummiklädda rullar skall du göra rent med sprit "isopropyl alkohol" (finns att köpa på apoteket) men gummirullar tål inte ren sprit, för då torkar dom ut och blir hårda, använd istället vatten med några droppar citrondiskmedel.

(peta inte med en liten topps på stora huvuden, använd en tygbit från gammal bommuls T-shirt eller liknande)

Avmagnetisereing av tonuvuden och styrpinnar bör också göras några gånger om året, för 1/2" och större bandare måste avmagnetisringsapparaten "defluxer" vara av en rejäl typ för att det skall bli något.

Audio-trimmning av analogbandare är däremot viktigt att göra, om man skall få ut det optimala av inspelningen.

Det finns två huvudsakliga trimmningar, avspelning och inspelning.

Avspelningen behövs inte trimmas så ofta, men den bör göras rätt från början med ett "känt" testband så du vet hur bandaren är ställd, spec. om du har köpt den begagnad, och inte vet vem som har varit och skruvat i bandaren före dig.

Inspelningen skall trimmas varje gång du byter bandtyp eller fabrikat, skall man vara extra noga så skall det även göras när du köper nya rullar av samma typ och fabrikat, eftersom det skilljer alltid en aningens mellan tillverkning-serierna "batch"

Det står i manualen hur det skall gå till väga, man om du inte är tekniskt lagd och inte har övat på det tidigare, så avråder jag dig att börja skruva själv, förrän du fått utbildning på att trimma.

En rätt trimmad bandare låter renare och stadigare i basen samt brusar mindre, och dessutom så ger den samma nivå före och efter inspelningen.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Avmagnetisereing av tonuvuden och styrpinnar bör också göras några gånger om året, för 1" och större bandare måste avmagnetisringsapparaten "defluxer" vara av en rejäl typ för att det skall bli något.

Audio-trimmning av analogbandare är däremot viktigt att göra, om man skall få ut det optimala av inspelningen.

Det finns två huvudsakliga trimmningar, avspelning och inspelning.

Avspelningen behövs inte trimmas så ofta, men den bör göras rätt från början med ett "känt" testband så du vet hur bandaren är ställd, spec. om du har köpt den begagnad, och inte vet vem som har varit och skruvat i bandaren före dig.

Inspelningen skall trimmas varje gång du byter bandtyp eller fabrikat, skall man vara extra noga så skall det även göras när du köper nya rullar av samma typ och fabrikat, eftersom det skilljer alltid en aningens mellan tillverkning-serierna "batch"

Det står i manualen hur det skall gå till väga, man om du inte är tekniskt lagd och inte har övat på det tidigare, så avråder jag dig att börja skruva själv, förrän du fått utbildning på att trimma.

tack

ok, hur ska man avmagnetisera bandaren om man inte har någon speciell utrustning attr göra det med? kan man köpa det?

ok jag brukar vara ganska praktisk, vart lär man sig trimma bandare? finns det någon kurs man kan gå eller bara läsa en bok eller något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Noise,

En av dom bättre avmagnetiseringsapparater heter Han-D-Mag, har för mig att Svalander Audio i Sthlm. säljer denna fortfarande.

Tascam owners manual för din bandare är den bästa instruktionsboken, den är mycket utförligt skriven och beskriver punkt för punkt hur du skall trimma.

Bandare som Tascam MSR-16 som är en två-huvudsmaskin (kombinerat in och avspelningshuvud) är mycket speciell att trimma, så här är manualen extra nödvändig att ha till hands.

Det finns en del bra Amerikanska studioböcker skrivna under 1970 talet som beskriver trimmning av proffs bandare, men dessa kan vara svåra att få tag på idag, här är ett ställe som kanske har någon kvar i sortimentet. http://www.audioxpress.com/bksprods/bkindexgensound.htm

Vad som är ett måste för dig att ha när du trimmar, är ett passande testband, och för din MSR-16 skall testbandet ha följande data:

1/2" tape width, 15" speed, fulltrack, IEC/35us (CCIR) equalization, 250 nW/m tape flux

(det går inte att kopiera ett testband, så du måste köpa ett nytt, kostar tyvärr flera tuenlappar)

Du måste också ha en tongenerator som åtminstonde har tre toner: 100 Hz, 1 kHz och 10 kHz, men desto fler toner desto rakare kan du trimma bandaren, (kanske du har en tongenerator inbyggt i ditt mixerbord)

samt en bra multimeter/voltmätare för att kunna ställa bias/förmagnetiseringen på en bandare som har kombinerat in och avspelningshuvud.

(proffsbandare med separata in och avspelningshuvuden är myckat lättare att göra en bias justering på, där behövs ingen multimeter)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

oj då det lät krångligt o dyrt kanske bäst att låta någon annan göra det isåfall. 😄

jag tycker iof att den låter bra nu.

det är en 1/2" bandare föresten.

msr-16 har 16kanaler på 1/2"

men ms-16 har 16kanaler på 1"

Link to comment
Dela på andra sajter

TykoR (oregistrerad)

Tongenerator kan du ladda ner på internet, tex på LTS:s hemsida (ljud tekniska sällskapet). Men det är klart att utan det där testbandet har du väl inte så stor nytta av tongeneratorn.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...