Jump to content
Annons

eq elgitarr i mixen


rockstone

Recommended Posts

Har läst studio tidningar och kollat videos och liknande och där visas det att man ofta eq,ar elgittar ungefär såhär,

skär basen under 80hz, spara vid ca 100-200hz för att få lite botten i gitarren och sänk ner mellan 200-500 för att få bort suddigheten, sedan kanske höj lite vid 2-4 khz.

Jag tycker inte att det funkar att ha kvar 100-200hz, jag tycker att basen och gittaren flyter ihop för mycket.

Nu är det elgitarr i 70 talsrock/hårdrock jag menar, typ Status, kiss m.m.

Och givetvis beror det på hur gittaren är inspelad, men jag vill helst skära bort en hel del ................

Frågan lyder,

Hur eq,ar ni elgittar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Helst så lite som möjligt. Är det för mycket mellanregister, 300-800hz kan man skära bort lite. Är det för mycket bas på guran så skär lite vid 200hz. Helst ska man se till att det är inte för mycket botten redan när man spelar in. Detsamma gäller ju basen. Men prova dig fram till vad som låter bra och oroa dig inte för de generella tipsen om det fortfarande inte funkar. Har du bra inställningar på stärkaren från början så behöver du inte höja alls utan bara skära lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar svepa längs 150-500 Hz med kanske -6db för att hitta suddigheten som du kallar det. Ibland är det närmare 500 Hz, ibland närmare 150 eller 200 Hz. Det beror som du säger alldeles på omständigheterna.

Glömde lägga till att jag inte ligger kvar på -6 db utan minskar ofta gain nä jag hittat önskvärd frekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ofta köra grafisk EQ på elgitarr (iaf om det är dist/ovd) för att lyfta fram precis rätt tonfärg. Är så små nyanser som hjälper så mycket där.

Om bas o gitarr smälter ihop lite kan vara bra eller dåligt beroende på stilen och inte minst hur basen resp. gitarrerna spelar. Är det mycket rytmiskt, och dom spelar lite olika, så blir det grötigt. Men är det lugn rytmik typ ballad så kan det bli en jäkla fet o skön flytande effekt. Tycker du inte det funkar med rekommendationen du läste så testa och skär som du tycker det låter bra. Prova dig fram tills du får det som du vill ha det, eller tills det låter bra.

Du behöver inte se det som statiskt heller. T.ex. om bas eller gitarr spelar utan varandra på nåt ställe i låten, t.ex. om gitarrerna drar en fras då basen är tyst, då kan du fläska på full lowend för gitarrerna genom att ta bort (eller i alla fall sänka) lowcut filtret just där (men inte annars). Inte sällan så separerar jag lite bas o gitarr på 'verserna', men när brötiga refrängen kommer då tar jag bort separationen för att få mer ... bröt, mer wall of sound.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...