Jump to content
Annons

Nybörjare söker hjälp med inspelning!


mondjeu

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Jag är som sagt lite nybörjare när det kommer till att spela in och tänkte om man kanske blir lite klokare här.

Jag använder mig av:

Program: Acid Pro 7.0

Studio Projects B1 mick

US-122L Audio/MIDI Interface

Jag har problem med att få ett bra fylligt ljud när jag spelar in både sång och acke gurra.

Har prövat att lägga på EQ,noise reduction för att få bort skit i bakgrunden och även kompressor, men det har jag gjort i efterhand för att få upp kvaliten men det har aldrig blivit bra hitills.

Tycker det låter brusigt och även burkigt och jag vet inte om jag har ställt in micken fel eller om det är nått med US-122L interfacet eller vad det nu är för nått.

Skulle även vilja veta hur jag kan lägga på reverb på sång när jag sjunger in istället för att lägga på det i efterhand om det är möjligt?

Som ni märker så har jag inte riktigt koll på grejerna än och är väldigt tacksam för alla tips och tricks som kan ges!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha ja det är en bra fråga! Har försökt att söka bra instruktioner på nätet om micken men har inte lyckats riktigt.

Båda sidorna har 3 nivåer på varje sida.

Ena sidan har:

-

-10 Db

-20 Db

Andra har:

-

75

150

Sen hur en condens mick och inställningarna fungerar har jag inte så bra koll på.

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja det är en bra fråga! Har försökt att söka bra instruktioner på nätet om micken men har inte lyckats riktigt.

Båda sidorna har 3 nivåer på varje sida.

Ena sidan har:

-

-10 Db

-20 Db

Andra har:

-

75

150

Sen hur en condens mick och inställningarna fungerar har jag inte så bra koll på.

Några tips?

10 och 20 är "PAD", om du behöver sänka känsligheten när du spelar in något som spelar högt, trummor eller förstärkare, det dämpar signalen med 10 alternativt 20 Db. Det andra är lowcutfiltret, tar bort frekvenserna under det som står, 75 eller 150 Hz med en viss branthet på filtret.

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just en SP B1 som jag sjöng på fel sida i... 😱

Kolla så emblemet som märket står på är riktat mot dig, för säkerhets skull.

Sen kan du prova att sjunga närmare eller längre ifrån osv för att kolla när du tycker det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså haha där ser man. Jag hade tryckt ner till 20 Db vilket jag ändrade nu och la den på normal vilket blev mycket bättre.

Några bra tips på att få bort bakgrundsbrus?

Använder noise reduction i Acid vilket tar bort en hel del men har kvar lite bakgrunds ljud, kan iofs vara fläkten ifrån datorn som lägger på det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå en bit ifrån om det går, ställ micken så att baksidan är mot datorn och kanske nåt imellan...filt eller nåt för att avgränsa...? Sjung närmare och dra ner gain kanske...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att testa mig fram nu, tack för tipsen! Har ställt micken i garderoben för att se om det kan avgränsa.

Men nu vet jag inte vad som har hänt.

Får väldigt lågt ljud på inspelningarna när det var bra innan.

Står nära micken och det hörs klart och tydligt i lurarna och har inte ändrat inställningarna på micken men ändå så blir inspelningarna väldigt låga och se är det massa bruss...

Blir fan inte klok på det här

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har en vanlig bärbar dator men jag får en del brus men det går att få bort i Acid men problemet nu är att mina inspelningar blir väldigt låga...förstår inte varför.

Hör klart och tydligt i lurarna när jag sjunger in men när jag lyssnar på inspelningen är dom väldigt låga. ( Nu sjunger på den sidan märket är på )

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla hela signalvägen, har du nån mätare på ljudkortet? Vad säger den? Vad säger mätarna i programmet? Jag antar att du slagit på fantommatningen för annars skulle du nog inte höra nåt alls...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade bilder på kortet nu och såg att du inte har några mätare men ställ det du behöver på "kl 12" först så att du har samma signal överallt liksom, du kanske nu har vridit på FÖR hög signal till lurarna så du hör bra medans det är lågt in i programmet du använder? Såg att det var ACID, kan inget om det tyvärr men börja med att ställa gain på mer och mer tills det låter ok och vrid ner signalen i lurarna...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerade bättre och det var nog det som var problemet.

Får dock inte bort vissa bakgrunds ljud, testat att dra på low cut och se om det blev någon skillnad tillsammans med noise reduction men har fortfarande kvar ljudet. Vet inte om det beror på vibrationer ifrån datorn som mick stativet snappar upp kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du det står nära datorn?

Lowcut funkar ju om det är bumliga ljud men är det fläktar som viner eller så är det ju högre upp i registret och då kan det vara svårt att få bort...

Hur lång mic-kabel har du, känns som den är en halv meter eller nåt??? Eller litet utrymme att vara i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det är vet du ju bäst själv eftersom du vet vad det är som låter och hur...men hur ser rummet ut liksom? Hur långt från datorn kan du stå med micken? Har du micken med baksidan mot datorn, med något mellan...en madrass eller nåt rentav? Stå så att du ser datorn om det går med nån filt eller madrass mellan, alternativt skaffa en längre kabel...eller prova att vända dig om så att du har datorn bakom dig med nåt mellan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tetsa både och att dels ha den på rummet när datorm, det e väl ganska litet rum skulle jag säga och sen så testade jag att ställa den i garderoben men det gjorde inte så stor skillnad kändes det som. Mick sladen är väl ca 1 och halv meter skulle jag gissa på.

Okej ja jag har inte riktigt klurat ut vad det kan vara, finns ju så att man ta bort vissa hög frekventa ljud men har som sagt inte testat att göra det i programmet än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vrider ner gain lite och sjunger närmare, låter det mindre?

Om du har nån gate som du kan ställa in så bara din röst går igenom eller om du kör en EQ, höj som fan med lite halvsmalt Q-värde och kolla vilken frekvens ljudet ligger på, OM det inte förstör hur din röst låter och sen sänker du ljudet när du hittat rätt frekvens för att ta bort lite av det? Är väl inte att rekommendera kanske men bara du kan säga om det låter fel sen...

Köp en längre kabel skulle jag säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ska testa det! Rummet är väl rektangulärt kanske 5x 2.5 m skulle jag gissa på och sen har jag garderoben som är 2x1 m kanske och det enda som låter i rummet är min bärbara dator och den låter inte speciellt högt skulle jag säga. Jag kan ju ställa micken i garderoben och stänga dörren nästan då kabeln ligger i mellan så det blir en liten glipa, se om det gör någon skillnad alt. köpa längre kabel kanske.

Tackar för tipsen hitills i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...