Guest plastocid Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Som midikeyboard använder jag en yamahakeyboard, ni vet en sån där med en massa ljud och rytmer i osv. Jag kör Cubase SX 2 och har ett Audiophile 2496. Problemet jag har är att när jag spelar in från keyboarden blir velocityn på tonerna bara ca 50% (mot ca 80% om man editerar in tonerna). Jag har minutiöst letat igenom min keyboard efter inställningar för detta utan att hitta någonting, inte heller kan jag hitta någonting i Cubase eller för mitt ljudkort. Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra för att höja volymen på det inspelade midispåret? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest plastocid Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Är det verkligen ingen här som vet hur jag ska lösa detta? 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 (edited) Är keyboarden anslagskänslig då? Om inte skickar den säkert bara ut ett standardiserat velocity-värde som jag tvivlar på att du kan ändra. Du ju iofs ändra inne i Cubase i efterhand, kolla efter velocity i MIDI-effekter eller vad det nu kan heta på Steinbergianska... Edit: Ser att du redan varit och letat i Cubase, men det måste väl ändå finnas där! (Det har inget med ljudkortet att göra, så där behöver du inte leta mer...) I Sonar finns det i rullgardinsmenyn Process->Velocity och även under MIDI-effects->velocity (om jag inte minns fel), om det nu kan ge nån ledtråd till vart du borde leta...? Edited April 4, 2005 by android Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Jag har också funderat på detta, för min gamla DX7:a ger bara runt 100 i velocity när jag slår som hårdast. Det kan ta udden av instrument när man jammar.. Måste finnas nåt sätt att göra en kurva av velocity-linjen, eller om man helt enkelt höjer den... Om någon hittar nåt sånt i Cubase så blir jag glad. 😉 /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts