Jump to content
Annons

Ny version av Tracktion, numero 5!


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Tracktion gubbsen kör igen. Förra året startade projektet om igen efter att varit i träda hos Mackie ett tag. Nu kommer version 5 av Tracktion. En del balla nyheter tex att du kan bestämma på en kanal var ifrån du vill frysa effekterna på spåret, vilket innebär att du kan tex. lägga EQ och kompressor på ett delvist fryst spår och fortfarande ändra inställningarn på EQ och kompressor. Najs.

Edit clips är riktigt coolt. Spara klipp som sedan går att återanvända i andra låtar, dubbelklicka på klippet och redigera klippet igen. Sa jag att ett klipp kan mer eller mindre vara en hel låt som man sparat som ett klipp med midi information och audio blandat. Riktigt smart om man tex jobbar med video och filmljudläggning. Kolla in videon på Tracktions hemsida.

Läs mer här.

http://www.tracktion.com

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

VST3 support så vitt jag förstår. Kom i 4an tror jag.

Tracktions egna effekter följer med och en avskalad Elastik 2 får man ladda hem.

Inga andra tredje parts pluggar som jag förstår det.

Link to comment
Dela på andra sajter

VST3 support så vitt jag förstår. Kom i 4an tror jag.

Tracktions egna effekter följer med och en avskalad Elastik 2 får man ladda hem.

Inga andra tredje parts pluggar som jag förstår det.

Ok, får kolla upp det. 🙂

Flashig grafik i all ära, men jag måste säga att det enkla interfacet tilltalar mig och det känns onekligen smidigt.

Du som verkar ha kört en hel del på Tracktion, är det något du saknar i programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

VST3 support så vitt jag förstår. Kom i 4an tror jag.

Tracktions egna effekter följer med och en avskalad Elastik 2 får man ladda hem.

Inga andra tredje parts pluggar som jag förstår det.

Vet du vilka effekter som är inbyggda eller kan du länka till en sida där det står. Kan inte hitta det. Gillar hur programmet ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok, får kolla upp det. 🙂

Flashig grafik i all ära, men jag måste säga att det enkla interfacet tilltalar mig och det känns onekligen smidigt.

Du som verkar ha kört en hel del på Tracktion, är det något du saknar i programmet?

Audiokvantisering. Finns timestretch så det funkar o, men ingen kvantisering.

Pitchkorrigering a la Neptune eller Melodyne finns inte heller.

Nu har jag Melodyne så det är inget problem. melodyne kan lösa kvantisering av audio.

Det som är läckert med Tracktion är att det är busenkelt att jobba med. Saker som jag saknar i reason är tex att man på ett klipp kan lägga EQ eller vilka effekter som helst. Om jag vill göra en telefonröst EQ på ett par ord klipper jag isär orden och lägger EQ på just de ord som skall ha effekten. Riktigt praktiskt, speciellt för videoljudläggning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att de äntligen fått till fryspunkter! Det är något jag efterfrågat länge.

Edit clips verkar intressant. Det fungerar ju precis som smart objects gör i Adobes program. Vet dock inte hur användbart det skulle vara för min egen del.

Börjar nästan bli lite sugen på att gå tillbaka till Tracktion igen. Förälskade mig i det redan från första versionen och det är fortfarande det mest lättjobbade gränssnitt jag stött på i en DAW.

Men version 3 funkade aldrig som det skulle på Mac och Mackie verkade inte bry sig nämnvärt, så jag övergav det med viss bitterhet för Logic.

Det finns dock en sak som jag är totaldsåld på i Logic och det är tagningshanteringen. Önskar innerligt att Tracktion implementerar ett lika enkelt sätt att hantera tagningar på. Känns betydligt mer värdefullt än edit clips för min egen del.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tagningshanteringen är ny, eller rättare sagt ny för mig eftersom jag kör version 2 och där är det skillnad jämför med 5.

Du kan välja delar ur en vers och få ihop ett bra sång från flera klipp genom att bara dra övr de olika klippen coh välja gobitarna. Var det det du menade?

Jag kan också säga att nu går Tracktion fort även med många audiokanaler vilket inte var fallet förr.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tagningshanteringen är ny, eller rättare sagt ny för mig eftersom jag kör version 2 och där är det skillnad jämför med 5.

Du kan välja delar ur en vers och få ihop ett bra sång från flera klipp genom att bara dra övr de olika klippen coh välja gobitarna. Var det det du menade?

Att man kan välja ut regioner ur tagningarna har kommit till efter v3 tror jag. Innan kunde man bara välja mellan olika tagningar.

Men vad jag förstår det som så funkar det fortfarande bara efter man gjort en loop recording. I logic kan man spela in hur som helst och när som helst och välja ut det gottaste av allt som är inspelat på spåret. Inte bara i ett enskilt klipp. Det är verkligen en sån ovärderlig funktion.

Jag laddade hem demoversionen av 5an nu. Gläds över hur snabbt det är! Känns mycket mer responsivt än 3an. Men sen har de ju lagt ner mycket jobb i att rensa upp i koden också. Det märks.

Däremot tycker jag gränssnittet är en katastrof ärligt talat. Det blev sämre i v3 och inte har det blivit bättre precis. Förstår att de fokuserat på innanmätet men de skulle verkligen tjäna på att sätta en UX-designer på att förfina gränssnittet också. Konceptet är ju klockrent i grunden men tyvärr har det blivit alldeles för plottrigt och rörigt tycker jag.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Audiokvantisering. Finns timestretch så det funkar o, men ingen kvantisering.

Pitchkorrigering a la Neptune eller Melodyne finns inte heller.

Nu har jag Melodyne så det är inget problem. melodyne kan lösa kvantisering av audio.

Ok, då är det rätt lugnt för mig.

Har tittat runt i demon men kan inte hitta något ställe där det går att ändra färgerna i GUI. Skulle kanske vilja ha en lite mer dämpad och mörkare variant.

Ska bli intressant och se vad jag tycker om hur mixerdelen kommer att bli att hantera, ser ju ut att vara ett lite ovanligare upplägg än man är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat runt i demon men kan inte hitta något ställe där det går att ändra färgerna i GUI. Skulle kanske vilja ha en lite mer dämpad och mörkare variant.

Av någon anledning har de plockat bort färgscheman i version 5. Förhoppningsvis är det en funktion som återkommer för jag gillar inte heller standardschemat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, det är intressant. Men är det låst till Tracktion då?

Det återstår nog att se då denna version kommer att lanseras om några veckor. Hur man skall tolka det vet jag inte.

Får man det separat på något vis? Kan inte hitta det i demon. Tycker programmet är intressant, även om detta med filter mm är knepigt.

Jag har inte heller sett det någonstans så det är en separat historia, i övrigt se svar ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite grann och det verkar lite buggigt, här kommer två buggar:

- När man skall kopiera ett midiclip som är en takt lång och klistrar in ett hundratal kopior med kortkommandot Ctrl+V så har vissa av dessa midiclips fem takter istället för fyra.

- När man markerar ett spår och tar bort det så stängs hela programmet ned.

...so far. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...