Jump to content
Annons

Mojje, Die Hard och Crilleman - se hit! (sure, ni andra också)


Terror

Recommended Posts

Kom precis på att jag är värdelös.

Är hemma pga feber idag, så jag tänkte jobba lite med bandet Leave me here som jag pysslar med just nu. Jag har spelat in, mixat och producerat deras debut-EP. Eller ja, jag håller på.

Vi började spela in sången igår, och jag började mixa det idag. Men det känns som att det här är något utav det sämsta jag gjort.

Jag har ingen aning hur jag ska mixa metalvocals. Min vanliga approach, som jag har när jag tacklar pop/rock/singer-songwriter funkar helt enkelt inte här. Jag får verkligen inte sången att sitta i mixen. Prövat med olika nivåer av kompression, parallell kompression, distortion, reverb, delay, eq.. ja you name it.

Nu behöver jag hjälp från dig Mojje, Die Hard och Crilleman. Ni två är dem jag känner bäst här, och tror att ni bäst kan hjälpa mig. Självklart får ni andra hjälpa till också!

Här är en utav låtarna jag håller på med just nu (Uppdaterad)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/LMH%20mixtest%202.mp3

Don't be shy, gå på hårt om ni känner att de behövs. Vill verkligen kunna leverera här.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sänk volymen på sången till att börja med och sedan bör du nog skära lite i något register på sången för den ligger över hela fältet så musiken inte kommer fram.

Den är skuren ganska duktigt på flera ställen.. men visst kan jag gräva djupare om det är det som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu mixar jag inte mycket metal men lyssnar desto mer på det. Bra låt, riktigt bra refräng!

Nu har jag bara lyssnat på den uppdaterade versionen och det låter på det stora hela bra. Är det någon volymautomatisering på sången? Annars kanske det skulle vara något? Tycker det låter väldigt bra under refrängen, alla nivåer. Men rösten tar över lite i verserna och i bryggorna/mellanspelen.

Ska trummorna justeras något sen? Tycker snarare det är dem som inte riktigt passar in i ljudbilden just nu. Men mina referenser är kanske inte "tunade" med stilen. Lyssnar mest på black och death från 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du börja spela in riktiga trummor och micka förstärkare samt ha bättre låtskrivare 😉

Första två går inte pga att jag bor i lägenhet. Sen har jag en Kemper, skulle inte byta ut den mot någon förstärkare i världen. Nu hade jag bara otur att dem valde ganska värdelösa profiler. Men men

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu mixar jag inte mycket metal men lyssnar desto mer på det. Bra låt, riktigt bra refräng!

Nu har jag bara lyssnat på den uppdaterade versionen och det låter på det stora hela bra. Är det någon volymautomatisering på sången? Annars kanske det skulle vara något? Tycker det låter väldigt bra under refrängen, alla nivåer. Men rösten tar över lite i verserna och i bryggorna/mellanspelen.

Ska trummorna justeras något sen? Tycker snarare det är dem som inte riktigt passar in i ljudbilden just nu. Men mina referenser är kanske inte "tunade" med stilen. Lyssnar mest på black och death från 90-talet.

Dem var ju ute efter "chango" ljudet. Tex Memphis may fire. Paladies, Issues, The World alive och sånt.

Kan sänka sången lite i verserna och bryggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låte väl lite platt. Höj överhänget till att börja med men kanske inte hihaten, det hjälper alltid att limma ihop saker. Låter sången bra solo så är det något annat instrument som äter upp frekvenserna som gör att sången inte limmar. Sen kan du testa att blöta til lsången lite mer. Oftast behöver den vara blötare än vad man tror för att FX:Et ska gå igenom.

Sen kanske du kan pressa den mer? Jag kör ju L1 --> Kompressor (1176 all buttins in - 20db GR) --> SSL --> L1 haha. Ska vara som en bajskorv!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låte väl lite platt. Höj överhänget till att börja med men kanske inte hihaten, det hjälper alltid att limma ihop saker. Låter sången bra solo så är det något annat instrument som äter upp frekvenserna som gör att sången inte limmar. Sen kan du testa att blöta til lsången lite mer. Oftast behöver den vara blötare än vad man tror för att FX:Et ska gå igenom.

Sen kanske du kan pressa den mer? Jag kör ju L1 --> Kompressor (1176 all buttins in - 20db GR) --> SSL --> L1 haha. Ska vara som en bajskorv!

Gör jag med, fast vid inspelning mick -> ma5 -> distressor sen i mix L1 -> ssl -> 1176 -> L1 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låte väl lite platt. Höj överhänget till att börja med men kanske inte hihaten, det hjälper alltid att limma ihop saker. Låter sången bra solo så är det något annat instrument som äter upp frekvenserna som gör att sången inte limmar. Sen kan du testa att blöta til lsången lite mer. Oftast behöver den vara blötare än vad man tror för att FX:Et ska gå igenom.

Sen kanske du kan pressa den mer? Jag kör ju L1 --> Kompressor (1176 all buttins in - 20db GR) --> SSL --> L1 haha. Ska vara som en bajskorv!

holy shit, haha! riktig bajspackarpressning där alltså! Jag tyckte att jag pressade hårt! aja, back to the drawing board 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Crille....

Det är inte ovanligt att jag krämar ur upp mot 40-50 dB i gainreduction på sånt här.

I mitt fall beror det på att jag vill höra fräset i halsen på gaphalsen.

En vrålsnabb mikrofon är dessutom något jag använder mig av.

Stormembran gillar jag inte på sånt här.

Halvtum eller småmembranare kör jag med.

Vet att många använder Shure SM7b för detta för det gör Hethfield i Metallica!

Då måste det vara bra!

Men jag giller mer av fräset och gurglet än limmet i tonen.

Det får jag ändå med så mycket kompression.

En redig dos med rördist i preampen gillar jag och ger mig möjlighet att kunna lägga sången låååååååångt bak i mixen om jag vill.

Du ska igenom en vägg av gitarrer så det krävs.

Effekter.....

Sällan reverb annat än för ambience. Detta för att få "tillhörighet" i mixen.

Annars är det dubbar och delays som gäller för att skapa storlek.

Sen är det så här....

Du måste göra ett val.

Vad ska mixen belysa!?

En fantastisk melodi på gurorna.

Det fräcka reverbet på virveln som du har eller strängljudet i basen.

Allt fightas om samma plats i registret.

Du måste välja och det bör göras redan i inspelningsläget.

Det jag tycker tillhör arret.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gapet är lite för högt och skulle må bra av att sänkas lite till. Håller med om all buttons in med någon 1176. Kan aldrig bli dåligt med det. Kicken gillar jag inte alls. Virveln hörs för det mesta inte alls så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...