Jump to content
Annons

Programmera basljud


Bonkers (oregistrerad)

Recommended Posts

Bonkers (oregistrerad)

Hej,

Finns det någon här som har några generella tips på hur man programmerar basljud med anaolg synthar eller va synthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns väl inga generella tips, allt beror ju på vad för bas du vill ha.

Men jag brukar i regel köra med en sågtand eller fykantsvåg, lågt ställd cutoff (nästanbotten 1-2/10). Resonansen kanske upp lite för lite mer karaktär (2-3). Kort decay på AMP envelopen, noll sustain. Sedan en väldigt kort decay på filterenvelopen, relativt högt ställd amount på den också, ger en go snärtighet.

Men som sagt, detta är ju bara ett sätt, allt beror ju på vad du vill ha för bas. Snärtig, djup, skorrig, elak. Laborera runt och hitta något du själv gillar, det är nog det bästa sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med alla typer av basar.....men gärna många olika basljud som jag blandar....typ, djupbasen från ett ljud, och något annat ljud som står för attackerna eller dylikt, och något annat som står för det skitiga ljudet.(kanske inte direkt så hårt distat, men väldigt skitigt helt enkelt), och något annat som står för lite vassare övertoner osv osv.....sen mixar man ihop det och får förhoppningsvis en fyllig och perfekt ljudbild......Trilogy går varm.....i princip den enda bassynthen jag använder....!

Men jag har en förkärlek till maffiga/skitiga synthbasar, som låter som om dom är inspelade på 40-talet, men ändå nya och fräscha.....typ...! 🙂

stilen är mkt RnB/Pop....som bygger väldigt mkt på just basen....

Sysslar man med rock kanske det inte passar sig.....eller techno, då vill man kanske ha nått annat....vad vet jag!? 😛

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle helst vilja ha en typ, "Trilogy RMX"...som bygger på Stylus RMX, där man kan blanda 8 olika basljud, och köra separat effektläggning(distar, kompressorer osv) på varje ljud, internt i Trilogy, och få ut ett bra ljud.....så slipper man ha 8st trilogy öppna.........fast å andra sidan kanske det inte blir mindre resurskrävande eller omständigt för det....hmm......

.....jag gillar distarna i Stylus RMX, mankan Cruncha till ljuden bra med dom... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är smutsigt att programmera basljud.

I nån tidning jag läste snackade de om ett program som hette "broomstick bass" det ska tydligen ha vart mkt bra. Men det är inte ok att göra så..  🙂

Hoppas att du var ironisk nu?

Det finns miljoner olika bas-sound i musik, i dag, i denna värld. Smaken är som...

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...