JJRockford Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 (redigerat) Har tidigare haft nÄgra olika "master keyboards" i studion, men sÄlt av alla eftersom jag sÀllan eller aldrig anvÀnder dom. Men jag skulle ÀndÄ vilja ha (motsvarigheten till) ett piano, Àven om det sannerligen inte Àr nÄgot instrument jag spelar speciellt mycket. Men praktiskt nÀr en ska testa harmonier och sÄnt. Platsen dÀr jag vill ha keyboarden Àr nÄgot begrÀnsad, sÄ ju kompaktare klaviatur desto bÀttre. Har tittat lite pÄ t ex Kurzweil SP4-7. Men Àr det helt förkastligt att ha ett klaviatur med semi-vÀgda tangenter om en t ex har nÄgon slags ambition att lÀra sig spela piano? Har Àven tittat pÄ ett Studiologic Acuna 73, och dÄ tÀnkt att skaffa nÄgon slags rackmodul med pianoljud. Det som kÀnns viktigt Àr att jag kan fÄ ljud direkt, utan att ha uppe Cubase, koppla keyboarden mot rÀtt kanal med rÀtt VST-synt o s v. Andra tips? Redigerat 28 december 2013 av JJRockford
everlastingrecords Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Nu Àr inte "vÀgda" tangenter sÀrskilt likt ett vanlig piano heller men semivÀgda Àr en katastrof för pianospel, tycker jag iaf.
Erik dP Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Jag tycker vÀgda/hammar-mekaniska digitalpianon funkar bra. Det Àr ju sant att de flesta inte kÀnns som ett Àkta. Ett digitalpiano har ofta inte alla de mekaniska egenheter som krÀvs för att det ska kÀnnas helt Àkta, dÀmparlyftet mm (Kawai lÀr enligt dom sjÀlva ha Äterskapat alla/de flesta mekaniska egenheter nÀr man spelar, och pÄ bild ser det lovande ut men har inte testat). Jag tycker du ska satsa pÄ hammarmekanik. De billigaste Yamaha funkar bra tycker jag. Jag har sjÀlv snÀppet vassare klaviatur men skulle nöjja mig med 4000 kronors varianten av deras digitalpianon. P35 tror jag den heter. Roland har ett rÀtt nytt piano med kortare klaviatur, men av nÄn anledning sÄ har dom knappar och rattar pÄ ena kortÀnden dÀr ytterligare en oktav kunde fÄtt plats. Kanske funkar bÀttre som kontroller med knapparna. Har ej testat detta. Jag tycker bÀst om Yamahas klaviatuer nÀr jag testar i butik. Men jag Àr ingen erfaren pianoklinkare. Har dock en flygel hemma att jÀmföra med. Kawai (om det stavas sÄ) skulle jag gÀrna testa. De billigaste Kawais har jag för mig kostar över 10000kr.
everlastingrecords Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Rolands nya Ă€r en kontroller. Den lĂ€ngre varianten har Ă€ven egna ljud i sig. Men dĂ„ lĂ€mpar den sig inte för TS pga lĂ€ngden. Ăven Yamahas P35 kommer vara för lĂ„ng för TS. Annars rekommenderar jag den. Har sjĂ€lv en P105 som jag hittade beg pĂ„ nĂ€tet för 3500 kr. Den Ă€r mer eller mindre identisk förutom att den har fler röster. AnvĂ€nder dock inte de inbyggda ljuden utan har den kopplad till min nord electro som har sjukt mycket bĂ€ttre pianosamplingar.
Erik dP Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 (redigerat) ...Jag menade Roland RD-64 i mitt inlĂ€gg, se lĂ€nk och text nedan. 64 vĂ€gda tangenter. ...Men knapparna kĂ€nns malplacerade om man vill göra den sĂ„ kompakt som möjligt. (Mitt Yamaha CP33 har samma mekanik som Yamaha P105.) http://www.rolandus....etails/1266/471 "Previously, the only avenue to an authentic piano sound and touch was a large, heavy, and hard-to-carry keyboard. Now, with the RD-64 Digital Piano, stage and studio players can enjoy Rolandâs acclaimed piano features in a compact, travel-friendly instrument. SuperNATURALÂź Piano technology powers ultra-expressive acoustic piano tones, while the 64-note Ivory Feel-G keyboard provides a true weighted-action playing feel. Also onboard is a selection of SuperNATURAL-based vintage EPs, plus essential clav and organ tones. Controller mode instantly turns the RD-64 into a flexible MIDI master keyboard, with a special one-touch setup that unlocks the SuperNATURAL sound potential in a connected INTEGRA-7 sound module or JUPITER-80/-50 synth. Streamlined and mobile, the RD-64 delivers piano-action performance and impressive versatility for live playing, on-the-go composing, home studios, teaching labs, and beyond." Redigerat 28 december 2013 av Erik dP
everlastingrecords Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Yup, den jag tÀnkte pÄ. Verkar grym men kostar ocksÄ skjortan. Den var mindre, eller hade fÀrre oktaver, Àn jag minns den sÄ den kanske funkar för TS.
Naymari Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 LĂ„nar trĂ„den dĂ„ jag Ă€r i liknande situation. Jag vill byta ut min Midiklaviatur mot ett digitalt piano för att kunna spela utan datorer och fĂ„ mer kĂ€nsla i mitt spel. Hittade Casio PX-750 http://www.ordermusic.se/produkter/klaviatur/digitalpiano/px-750bn Och vad jag hittat pĂ„ ljudexempel lĂ„ter den betydligt bĂ€ttre Ă€n yamaha i samma prisklass. Ăr det nĂ„gon som provat dem? Jag ska in till en musikaffĂ€r i slutet av nĂ€sta vecka och testa. Men hade varit roligt att höra frĂ„n andra, mer erfarna, personer.
Demonproducenten Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 det brukar vara sÄ att det Àr dom som redan behÀrskar piano som tycker det kÀnns fel med semi och vÀgda tangenter pÄ en synth - sÄ till vida att det inte kÀnns som ett piano för den som Àr ovan Àr det oftast en helt annan sak jag vet flera stycken som spelar riktigt styvt piano bÄde pÄ semivÀgda och rena synthklaviaturer sÄ frÄgan Àr nog vad du egentligen har för behov och mÄlsÀttning med klaviaturet - lÀra dig lira piano eller ha ett klav för att testa lite harmonier
JJRockford Postat 3 januari 2014 TrĂ„dstartare Postat 3 januari 2014 Tack för svaren, Ă€ven om jag nog knappt Ă€r mindre förvirrad nu Ă€n tidigare đ RD-64:an har jag tittat pĂ„, fĂ„r en stark "vill-ha-kĂ€nsla" av det, men det Ă€r ju kanske lite overkill för mig. 8000 kr för att plinka lite harmonier, och eventuellt öva piano lite sporadiskt đ Tycker för övrigt ocksĂ„ att det verkade korkat att sĂ€tta kontrollerna vid sidan om klaviaturet. Sen lĂ€ste jag i Studio att fokus varit pĂ„ att fĂ„ ner vikten, inte yttermĂ„tten. Fair enough. Men jag Ă€r allmĂ€nt sett lite förvĂ„nad över att det inte finns fler klaviaturer dĂ€r det satsats pĂ„ att hĂ„lla ner yttermĂ„tten. Jag borde vĂ€l Ă€ndĂ„ knappast vara den enda i vĂ€rlden som vill fĂ„ plats med sĂ„ mycket som möjligt pĂ„ sĂ„ liten yta som möjligt? Har mĂ€tt lite, skulle nog kunna fĂ„ plats med ett fullstort klaviatur Ă€ndĂ„, mĂ„ste bara korta gardinerna en aning. NĂ„vĂ€l. Vad sĂ€ger ni som lirar piano om det hĂ€r med antal oktaver? GĂ„r det att sĂ€ga nĂ„got generellt dĂ€r? Behöver en sex eller sju oktaver, eller klarar en sig pĂ„ fem? Funderar lite pĂ„ det dĂ€r med spelkĂ€nslan. GĂ„r det att göra nĂ„gon slags parallell till trummor? SjĂ€lv tycker jag att det Ă€r bekvĂ€mare att spela pĂ„ digitaltrummor medans "riktiga" trummisar förmodligen oftast föredrar akustiska trummor.
Erik dP Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 4 oktaver: Har ett midikeyboard med fyra. KÀnns begrÀnsande. Det finns en "upp/ned"-knapp som jag tror flyttar tvÄ oktaver, vilket blir lite för mycket. En del lÄtar vill man spela tex vers/inledning högt upp för att sedan falla tilbaka en oktav. 5 oktaver: Jag gissar att detta Àr ett absolut minimum. Men om ett sÄdant var mer portablelt sÄ Àn Rolands variant sÄ skulle storleken vara perfekt sÄ att det inte bara blir stationerat pÄ ett stÀlle. 6 oktaver-upp till fullstor: KÀnns som att det rÀcker till med nÄgot mindre Àn fullstort, men jag antar att det begrÀnsar utbudet om man siktar pÄ mindre Àn fullstort.
JJRockford Postat 3 januari 2014 TrÄdstartare Postat 3 januari 2014 Minst 5 oktaver dÄ. Kanske blir ett sÄdant dÀr P35 i alla fall. Jag tÀnkte annars att 6 oktaver var fullstort, men ett riktigt piano kanske har mer? Har bara kollat pÄ typ stage-pianon.
Erik dP Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 (redigerat) Fullstort = 88 tangenter (tidigare standard 85 tangenter, typ 1800-tal, eller tidigare). 12 tangenter per oktav, men 64 tangenter brukar dom "5-oktaviga" ligga pÄ. Sedan skiljer det sig lite om man gÄr frÄn C till C eller ngn annan ton. Tycker sjÀlv P35 ger mest valuta för pengarna av de som jag testat. 4000kr. Visserligen fÀrre ljud Àn modellen över, men det Àr vÀl mekaniken man betalar för? Och mekaniken tycker jag funkar bra. Jag har bara spelat pÄ P35 med de befintliga högtalarna. Men testa och jÀmför med andra pianon i butik (med och utan ljud). GÀrna mot nÄt riktigt (analogt) piano. Koppla gÀrna upp pianot till högtalare. Testa med dina bÀsta lurar. Modellen över har bla Ipad-vÀnlig USB och mer krÀm i högtalarna, men för 1500kr i mellanskillnad sÄ kan man istÀllet köpa ett billigt MIDI-USB-interface för mellan 150-300kr för att koppla till padda eller PC, sÄvida man inte redan har midi pÄ ljudkortet. Med padda/Iphone kan man fÄ mer ljud med appar. Men jag anvÀnder bara pianoljuden. MÄnga pianon klarar att ha tvÄ lager ljud pÄ samma tangent: tex piano och strÄkar. En splitfunktion (dela vid valfri tangent) kan vara bra om man vill ha ett ljud pÄ ena sidan och ett annat pÄ andra sidan. Man kanske vill spela tvÄ personer pÄ ett piano i undervisningssyfte. SÄ 88-tangenter ger trevliga möjligheter. Minns dock inte om P35 klarar detta. Redigerat 3 januari 2014 av Erik dP
JJRockford Postat 3 januari 2014 TrĂ„dstartare Postat 3 januari 2014 Nu tĂ€nkte jag lite fel med matten... Fick av nĂ„gon anledning för mig att fyra oktaver gav ungefĂ€r 61 tangenter. HuvudrĂ€kning Ă€r ingen paradgren tydligen... đ
JJRockford Postat 4 februari 2014 TrÄdstartare Postat 4 februari 2014 Efter mycket velande fram och tillbaka blev det till slut en Ensoniq MR76 som jag hittade en för 2000 kr. 76 stycken vÀgda tangenter. DÀr fanns en preset som hette "pop piano" som jag blev vÀldigt förtjust i. LÄter sÄdÀr lite lagom "fult" som ett vanligt piano, inte det stiliga ljudet frÄn en flygel.
MĂ„sart Postat 4 februari 2014 Postat 4 februari 2014 (redigerat) Du fattade ett bra beslut! Jag Ă€r huvudsakligen keyboardist/pianist och personligen avskyr jag semivĂ€gda tangenter (för pianospel). Hur Ă€r resten av ljudbanken? đ Redigerat 4 februari 2014 av MĂ„sart
JJRockford Postat 4 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2014 On 2014-02-04 at 19:16 sa MĂ„sart: Du fattade ett bra beslut! Jag Ă€r huvudsakligen keyboardist/pianist och personligen avskyr jag semivĂ€gda tangenter (för pianospel). Hur Ă€r resten av ljudbanken? đ Ingen aning faktiskt. Fast ganska bra tror jag. LĂ€ste sĂ„ klart lite recensioner innan, och den fick fina recensioner bĂ„de pĂ„ SonicState och i SoundOnSound. Nu Ă€r det ju visserligen en maskin som var ny 1996, vilket vĂ€l Ă€r rent urĂ„ldrig i synt/keyboardvĂ€rlden. Men det kĂ€ndes Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt prisvĂ€rt. Det var ju egentligen bara ett piano jag ville ha.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.