Jump to content
Annons

Får inte FTP-server att funka utifrån. [LÖST]


BluesBoy

Recommended Posts

Vill kolla för säkerhets skull...

När du portforwardade då skrev du väl i port 2121 och att den skulle peka på nas:ens ip adress, den ska inte bara öppnas som du har skrivit någonstans? Och nas:en har du väl lagt på fast ip-adress?

Vet inte riktigt vad du menar med "bara öppnas", men ja nas:en är tilldelad fast ip från routern och jag har testat både 21 och 2121 som portar med standardportintervall.

Har lagt NAS:en direkt på routern nu, men det blir ingen skillnad. Blixtsnabbt säger iPad:en "failed to connect to the host".

Testat med brandvägg både på och av.

Så fort jag slår igång dmz så funkar allt blixtsnabbt......känner mig totalt borta.....fattar noll.

Edit: Fel....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa till. Det som står på sidan 72 är det jag gör, om jag nu inte helt har missat något.

Det som är frågan är ju kanske om man kan välja portintervall helt fritt eller om man måste välja "rätt"?

Jag har ju som sagt testat många varianter.....

Port 21 med standardintervall (55535-55543), port 2121 med standardintervall osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man gör när man port forwardar är att tala om för routern var den ska skicka ip-paketen, i ditt fall när det kommer ett paket till port 2121 ska det skickas till din nas och du ska då uppge den fasta ip-adressen till nasen.

Men ftp protokollet använder två portar om jag kommer ihåg rätt så det borde vara en till som du behöver port forwarda.

Om du använder ipaden lokalt och loggar in kan du kolla vilka portar som används. Jag vet hur man kollar portar på Pc men inte på Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.. det är kanske för att vi försökt hjälpa dig som det bara blev värre..

Verkligen skitskumt att de i reklamen för enheten säger att den i princip är plug 'n play och du har såhär mycket krångel.

Har du kollat så det inte finns en firmware uppdatering som löser det här strulet? Det känns mer som det är något som "hängt" sig i mjukvaran.

Satt o gick igenom min router och funderade på vad jag råkat ut för när jag inte blivit insläppt utifrån men kan inte faktiskt inte komma på något... Enda gången jag höll på att få gråa hår var när jag skulle konfigurera en Cisco router och en VPN tunnel ihop med en dyndns tjänst genom modemuppringt internet.. det slutade med att vi köpte en annan router 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Kan ha hittat en grej: klickade in på asus hemsida där de har en virtuell konfig-panel för din router och såg att den ser ut nästan exakt som min WNR.

Det ser ut som den har DHCP aktiverat så den agerar DHCP åt dina anslutna enheter. Har du konfigurerat den så den är rätt inställd?

..att Gateway och domain name är rätt? ( Gateway i detta fallet blir första LAN adressen in.. 192.168.1.1 och domain name brukar vara ditt interna nätverksnamn ( som gör att alla enheter ser varandra)... du har säkert kollat detta men.. better to be safe than... not safe

EDIT2: Jag har själv använt manuell assignment av IP adresser ( samma som du har lite längre ned på samma sida) och använt MAC adressen för respektive enhet så den aldrig byter dessa från gång till annan.. gäller alltså både trådlösa enheter på båda banden och de trådbundna.

Annars så sätter du bara en snäv IP range för hur många adresser som ska kunna delas ut. ( men du kanske redan gjort detta som sagt.)

Nu löser vi det här.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, routern är dhcp och jag delar alltid ut samma ip till respektive enhet. NAS:en har jag ställt på manuell ip (fast) även om det är samma som delas ut från routern.

Gateway är korrekt inställd men domännamn har jag inte angett alls, men eftersom jag kan se NAS:en internt och även koppla upp mig mot den, tror jag inte domännamnet spelar någon roll för mitt problem.

Fick ett tips om att jag skulle prova lägga NAS:en direkt på wan-porten för att se om jag kunde få kontakt då. Kan ju vara en idé kanske.

Har ju DDNS-möjligheter i den också. Om jag lägger upp DDNS på NAS:en och lägger den direkt på wan-porten borde det funka om den är rätt konfigurerad, tycker jag.......kanske........eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

I wan-porten ska du koppla in sladden med internet som kommer från Bredbandsbolaget lr vilken isp du har, inte nas:en.

Japp, jag vet. Men för att felsöka och ev. kunna utesluta felkonfigurering av NAS:en, tänkte jag testa att lägga NAS:en direkt mot internet och se ifall jag får kontakt då.

Får jag kontakt är det något fel i routern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag vet. Men för att felsöka och ev. kunna utesluta felkonfigurering av NAS:en, tänkte jag testa att lägga NAS:en direkt mot internet och se ifall jag får kontakt då.

Får jag kontakt är det något fel i routern.

Min gissning att du har ändrat ngt i routern som gör att det inte fungerar, men prova så vet du om nas:en funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klurigt när det redan är upptaget för en "inbyggd" ftp-funktion. Kan vara den som ligger och stör.

Ibland kan det även vara kinkigt att byta portar för att ISPn fått för sig att stänga vissa av dom.

Men jag kör med en gaming router och en DS211 vilket funkar bra, även om det trilskades lite i början. Så här:

Virt.Server/port forw. på port 20 och 21

Öppna portarna för passive mode med Access Control. Kolla så att de siffrorna du skrev verkligen stämmer överens med FTPns (de är inte samma som min DS211 sätter som standard)!

Ibland kan det vara bra att boota om routern och starta om ftp-programmet så att cache töms även om det inte nämns som nödvändigt.

Koppla upp via ditt externa IP-nummer i passive mode för att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kör med en gaming router och en DS211 vilket funkar bra, även om det trilskades lite i början. Så här:

Virt.Server/port forw. på port 20 och 21

Det är lite det som är problemet; portforward på 20/21 funkar inte då det krockar med den inbyggda.

Att isp'n kanske stängt vissa portar hade jag inte en tanke på.....

Det jag tycker borde funka är att öppna tex port 2121 i routern, konfigurera NAS:en så att ftp'n använder sig av port 2121.

I routern gör jag sedan portforward på tex 1025-1133 (standardportar för passive mode) och ställer även in dessa i ftp'n.

Vad missar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....tror kanske det funkar?!

Någon som har möjlighet att testa?

csundh.serveftp.org (user:Studio Pass: studioforum)

Om det funkar, kanske också ladda upp någon enkel textfil?

Edit: Port 21 är det som gäller.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du UDP eller TCP på port 2121?

UDP port 2121 would not have guaranteed communication in the same way as TCP.

EDIT: Får anslutning men misslyckas med at hämta katalogstruktur.. kan du se att jag anslutit? Blir timeout efter en stund

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du UDP eller TCP på port 2121?

UDP port 2121 would not have guaranteed communication in the same way as TCP.

EDIT: Får anslutning men misslyckas med at hämta katalogstruktur.. kan du se att jag anslutit? Blir timeout efter en stund

Jag kör både UDP/TCP.

Du får i alla fall kontakt, det är ju bra. 🙂

Har du testat i "passive"?

Edit: Hmm...tror det är "active" som gäller.

Edit2: Jag kör Teamviewer till min dator på jobbet, kopplar upp mig via ftp därifrån och det funkar. 🙂

Edit3: Kör på port 21.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inne.. Active mode i Filezilla funkar.. kanske därför det inte funkade förut.. då vi automatiskt hamnar i passive mode.

Nyfiken som man är.. vad har du ändrat för att få igång grejerna?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inne.. Active mode i Filezilla funkar.. kanske därför det inte funkade förut.. då vi automatiskt hamnar i passive mode.

Härligt! 🙂

Nyfiken som man är.. vad har du ändrat för att få igång grejerna?

Ja du, det är nog lite löjligt. 😛

Eftersom det stod att portintervall 20:21 skulle komma i konflikt med den inbyggda ftp'n, så försökte jag lösa problemet genom att inte använda det intervallet och även att använda andra portar än 21. Självklart, kan tyckas.

Jag har nu struntat i det och använder helt sonika standardport 21, intervall 20:21.

På NAS:en har jag portintervall 55536:55543, som skall vara ett standardintervall för passivt läge. (portnummer 21, förstås)

Jag laddade hem ett annat ftp-program till paddan och då funkade det.

Hade inte en tanke på att det inte skulle funka med det gamla eftersom det gick bra förut....

Om jag tänkt lite längre tidigare, för att testa extern uppkoppling, hade jag självklart kört Teamviewer till jobbet och testat.

Kom dock inte att tänka på det förrän idag. Var nog julskinkan som gjorde det. 😄

Tack så hemskt mycket för all hjälp och alla förslag.

//Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...