Jump to content
Annons

Hur få radiopeng utan STIM?


tvåtakt

Recommended Posts

En av mina låtar ska visst spelas i lokalradio imorgon kväll och jag är inte STIM-ansluten så jag undrar hur jag ska få pengarna? Det handlar antagligen om max 3 öre men jag har ingen annan inkomst så jag måste ha det!

Behöver lite tips hur jag ska gå till väga, om det ens är möjligt...

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog ganska komplicerat eftersom du måste skriva avtal med radiokanalen själv om du ska kunna få ut någonting alls. Det avtalet blir helt säkert sämre än STIM:s avtal. Troligen tycker kanalen dessutom att det blir för mycket arbete för att koppla in sina jurister och skriva avtal för en enda låt, så då kommer de nog att välja någon annan istället. För din egen del så behöver du anlita en jurist för avtalet för att kunna veta att det blir rätt - och då äts ersättningen upp innan du ens har sagt "hej" i telefonen...

STIM-ersättningen kan du få ut i efterhand, så om du går med om ett år eller två, så finns pengarna ändå kvar och väntar på din verkanmälan. Det är inte säkert att lokalradion detaljrapporterar, så du får berätta för STIM när låten spelades och på vilken kanal, för att kunna få ut ersättningen. Jag har för mig att det är 5 år eller något sådant som pengarna för orapporterade spelningar ligger kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...