Jump to content
Annons

2 identiskt likadana skärmar - olika färger? (Hackintosh + mavericks)


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har 2st DELL 2713HM skärmar som jag har kopplade till min hackintosh (grafikkort: GeForce GTX 660), har testat ALLT, bytt kablage (testat andra dvi kablar, testat hdmi kabel, vga kabel, bytt plats på dem 2 skärmarna och bytt på kablarna, ändrat färger på skärmarna så att dem skall matcha, kalibrerat med inbyggda kalibreringen för Mac som finns i mavericks).

Ha i åtanke att jag har bytt ut skärmen FYRA gånger eftersom att färgerna har varit olika varje gång jag fått ny skärm! Första gången var skärm #2 (dvs inte min "primära skärm") lite grön i den vita färgen. Andra gången var den lite gul i den vita färgen, 3e gången var den lite mer blå och kall i den vita färgen. Och nu denna NYA skärmen som jag precis fått hem är OCKSÅ kall och lite mer grå/blå i den vita färgen jämfört med den primära.

På den primära skärmen så lyser den vita verkligen upp och är VIT. På den sekundära skärmen är det vita lite mer grått/kallt(inte lika sköna och varma färger), samt att den är lite dov i ljuset.

Som jag sa innan har jag testat ALLT.

DELL har ju ett kalibreringsprogram, men endast för PC tydligen, inget för mac.

Vad bör jag göra? vill ju ha klara färger på båda mina skärmar. Det är STOR skillnad mellan dem på färgerna! Vet inte hur jag ska göra för att få till det?

Hjälp uppskattas, mycket!

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte du båda skärmarna samtidigt, annars kanske det är åldern/tiden som kanske gör att färgerna ändras med tiden på din primära skärm, vad vet jag bara en tanke. Färgerna kanske blir annorlunda med tiden.

Köpte dem samtidigt, ja, och skärmarna är utbytta av dell själva 4 gånger nu under 1 månads tid. Ingen skillnad. Dessa skärmar är NYA, jag köpte dem för 1 månad sedan enbart!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att jämföra ett vice versa test? Alltså att testa den primära skärmen som sekundär och tvärtom. Lyser den primära(som tidigare var den sekundära) vitt nu istället? Då är det isf någon inställning för den sekundära platsen.. Använder du samma typ av inkoppling av monitorerna? Så du inte kör DVI på ena och HDMI på andra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att jämföra ett vice versa test? Alltså att testa den primära skärmen som sekundär och tvärtom. Lyser den primära(som tidigare var den sekundära) vitt nu istället? Då är det isf någon inställning för den sekundära platsen.. Använder du samma typ av inkoppling av monitorerna? Så du inte kör DVI på ena och HDMI på andra osv.

Som jag skrev i första inlägget så har jag testat allt detta, samt testat alla olika kablar, testat kalibrering, testat ändra färger på båda skärmarna till samma och olika, testat hdmi, dvi, vga, även bytt plats på skärmarna OSV! ja du hajar! varit i kontakt med dell i över en månad nu och det är samma skit på varje skärm jag fått (ja jag har bytt ut den 4 GÅNGER!! BLIR TOKIG!) så det måste vara någon inställning i datorn eller fel kalibrerat för mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat på forum som sysslar mer med bild, foto, film? känns som chansen skulle vara större där. Surt att du inte kommer vidare med Dells "hjälp".

Nope det har jag ej, vet inte vart jag skall vända mig eller till vem, det är bara allmänt jobbigt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om skärm 1 har samma färg i både utgång 1 och 2, då är det inte datorn det är fel på. Vore det fel inställningar i datorn borde Skärm 1 se ut som skärm 2 när du stoppar i den i utgång 2.

Är det då skärmarna det är fel på så skulle jag begära återköp och skaffa andra skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att läsa att du inte är nöjd men jag skall göra mitt bästa för att hjälpa dig att lösa frågan på bästa sätt.

För att sammanfatta så att jag förstått rätt.

* Det är inget fel eller skillnad på dina grafikkortskablar.

* Färgskiftningarna är unika för var skärm, det spelar alltså ingen roll vilken grafikkortsutgång du kopplar in respektive skärm i, fel(en) flyttar med skärmen.

Fler frågor som jag inte sett att du svarat på:

* Båda skärmar matas via samma grenuttag och är jordade?

* Kopplar du in skärmarna från samma grafikkort?

Gjorde en sökning med google och fick fram följande resultat.

http://www.prisjakt....t.php?o=1375916

http://www.sweclocke...rasharp-u2713hm

http://www.tftcentra...ell_u2713hm.htm

Efter att ha läst igenom ovanstående länkar verkar som att det är varierande kvalité hos Dell U2713HM... Mitt råd, häv köpet och skaffa dig skärmar som har bättre kvalité.

EIZO har historiskt tillverkat skärmar av hög kvalité och kanske kan vara värt att titta närmare på?

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att läsa att du inte är nöjd men jag skall göra mitt bästa för att hjälpa dig att lösa frågan på bästa sätt.

För att sammanfatta så att jag förstått rätt.

* Det är inget fel eller skillnad på dina grafikkortskablar.

* Färgskiftningarna är unika för var skärm, det spelar alltså ingen roll vilken grafikkortsutgång du kopplar in respektive skärm i, fel(en) flyttar med skärmen.

Fler frågor som jag inte sett att du svarat på:

* Båda skärmar matas via samma grenuttag och är jordade?

* Kopplar du in skärmarna från samma grafikkort?

Gjorde en sökning med google och fick fram följande resultat.

http://www.prisjakt....t.php?o=1375916

http://www.sweclocke...rasharp-u2713hm

http://www.tftcentra...ell_u2713hm.htm

Efter att ha läst igenom ovanstående länkar verkar som att det är varierande kvalité hos Dell U2713HM... Mitt råd, häv köpet och skaffa dig skärmar som har bättre kvalité.

EIZO har historiskt tillverkat skärmar av hög kvalité och kanske kan vara värt att titta närmare på?

Hej!

Tacksam för svar!

Det stämmer allt du skrev. Jag har testat allt, bytt ut den 4 gånger och det är ständigt samma fel. Därför började jag fråga mig själv om det verkligen var skärmarna som det var fel på.

Har testat ett annat grenuttag också, men det jag har i nu är ett high quality uttag som kostade 1000kr bara det. Med säkringar och dylikt inbyggt i den för om åskan slår ner osv. Det är extra skärmat med.

Vad kostar EIZO skärmarna jämfört med dell 2713HM?

Mvh

J

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite tråkigt att behöva lägga till 2000kr för bättre skärm, dvs istället för 8000kr paret så betalar jag 10000kr. Det svider lite i pluskan ;p Anledningen till att jag köpte dells variant är för att dem har för skyhöga betyg och alla rekommenderar skärmarna.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "bara" haft en skärm hade du förmodligen aldrig sett färgskillnaden.

Finns kanske fler fabrikat, förutom EIZO, som har jämnare kvalité jämfört med Dell. Du får göra en undersökning om du känner för det. Det enda jag vet är att vill man ha något utöver det vanliga får man betala därefter. Du får antingen acceptera att skärmarna skiljer sig åt eller fortsätta med Dell tills du är nöjd.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är när Apple kommer att släppa nya 4k skärmar. När detta händer kommer utbudet av begagnade Cinema 27" att bli större och priset sjunka. Finns en sammanfattning på http://www.macrumors.com/roundup/displays/ som jag föreslår att du läser innan du går vidare.

Behöver du skärmarna imorgon. Köp det som passar dig bäst nu. Annars vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är när Apple kommer att släppa nya 4k skärmar. När detta händer kommer utbudet av begagnade Cinema 27" att bli större och priset sjunka. Finns en sammanfattning på http://www.macrumors...undup/displays/ som jag föreslår att du läser innan du går vidare.

Behöver du skärmarna imorgon. Köp det som passar dig bäst nu. Annars vänta.

Jag behöver skärmarna nu i december. Helst så fort som möjligt. 4K skärmar kommer ta TID som fan innan de går ner i pris, tror jag. Säkerligen något år om inte mer.

Men är det värt att köpa apple cinema display över Enzio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver skärmarna nu i december. Helst så fort som möjligt. 4K skärmar kommer ta TID som fan innan de går ner i pris, tror jag. Säkerligen något år om inte mer.

Men är det värt att köpa apple cinema display över Enzio?

Det får du som användare avgöra. EIZO kanske är bättre än Apple, jag har inte tillräcklig kunskap i frågan tyvärr.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det får du som användare avgöra. EIZO kanske är bättre än Apple, jag har inte tillräcklig kunskap i frågan tyvärr.

Egentligen gillar jag glossy skärmar mer än matta. Men som du säger, enzio är ju bättre enligt reviews och så. Läste även någonstans att Apples skärmar är outdated komponenter.

Men jag är lite tveksam. Sedan så tycker jag även det känns lite halvjobbigt med att behöva konvertera från minidisplayporten som apple cinemas har, jag har ju ett vanligt grafikkort då jag har en hackintosh jag byggt själv. (DVI-D för att få högsta maximala upplösning på skärmen)

Detta med 60hz kontra 120hz, vad är det för skillnad? jag har ju 60hz nu på mina dell skärmar verkar det som.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med 60hz kontra 120hz, vad är det för skillnad? jag har ju 60hz nu på mina dell skärmar verkar det som.

Flimmer. Om man tittar vid sidan av skärmen och har så att säga skärmen i ögonvrån, kan man ibaland se detta på lägre Hz. Tror att 120Hz är lugnare för ögat.

Är säkert olika viktigt för olika skärmtyper, CRT, LCD, plasma..mm

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag grottar ner mig för mycket men innan du köper nya skärmar. Kontrollera vad ditt grafikkort stöder med tanke på vad som står på wikipedia: "On CRT displays, increasing the refresh rate decreases flickering, thereby reducing eye strain. However, if a refresh rate is specified that is beyond what is recommended for the display, damage to the display can occur" Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Enligt källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate och http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm är det bättre ju högre uppdateringsfrekvens en datorskärm har.

Link to comment
Dela på andra sajter

ETT TIPS:

köp INTE från DELL.

Har aldrig blivit så kasst behandlad i hela mitt liv som av deras support.

Har varit i kontakt med dem i ÖVER EN MÅNAD NU!!! blir helt jävla tokig.

Först så har dem skickat och bytt ut min skärm 5 GÅNGER (!!!) samma fel på alla skärmarna, ena gången skickade dem en silvrig ram istället för svart, alla gånger har det varit fel på färgerna. Har testat mot en pc, har testat mot en mac. Har kalibrerat via både mac och pc och deras egna jävla kalibreringsprogram.

Har varit i kotnakt med säkert 10 personer på dell supporten, INGEN har gett mig ett ärende nummer TROTS att jag har sagt att dem ska maila mig, jag har tjatat som fan på dem om detta, då varje gång jag ringer in så har jag ej något ärende nummer och dem KRÄVER ett ärende nummer för att ens veta vad det handlar om.

Alla har sagt "Jag håller mitt ord, jag mailar dig. Har ett öppet case på dig nu" Efter 1 månad har INGEN mailat mig något jävla ärende nummer, det är så jävla skamligt.

Nu vill jag försöka lämna tillbaka skärmarna eftersom att ena är fel på FORTFARANDE. DEnna nya är dessutom en mörk rand på vänster sida som syns tydligt. Det är mörkare färger inom den lilla randen eller "ramen".

Men inte ens det kan dem göra, utan ber mig kontakta dustin som jag köpt skärmarna på. Dustin säger enbart att dem behöver något från dell och att jag enbart får lämna tillbaka skärmen som det är fel på.

Så efter att ha BYTT ut skärmen 5 gånger, ska jag som kund inte ha rätt att lämna tillbaka skärmarna och sitta med 1 skärm som är DELL skärm, 1 skärm som är något annat märke? hur fult är inte det? vill ju ha samma skärm x 2, kan väl inte vara så svårt? SOM FUNGERAR också och visar samma färger.

Hur som helst, den sista killen jag var i kontakt med var i torsdags, han har varken mailat mig ärende numret eller ringt tillbaka. Precis som dem andra 10 handläggarna.

Ni förstår vilken gröt detta är. och dem ber MIG om service tagen på alla dessa skärmar dem bytt ut. Dem har inte ens koll själva vad dem gör.

Varje gång jag ringer in så begär dem ärende nummer eller service tag på dem skärmarna det varit problem med, ger jag service tag så hittar dem inget. Dem behöver alltså ärende nummer men ber om service tag. Och så förklarar dem på ett sätt som om jag vore dum i huvudet när jag säger att jag pratat med 10 personer på dell supporten men aldrig fått ett ärende nummer. TROTS att jag har bett om det.

Så jag får dra samma story ca 20 min OM OCH OM igen för varje jävel som jag ringer in och skall prata med.

Köp aldrig från DELL. Sämsta skiten jag någonsin varit med om i hela mitt jävla liv.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag göra? ringa dell supporten funkar ju inte alls.

Dessutom fick jag ett mail där man ska "betygsätta supporten" drog värsta långa klagomailet och inte fan har någon hört av sig trots det. Detta var för nästan en månad sedan.

Vad hade ni gjort? Detta är så jävla pinsamt att jag börjar gråta snart.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så båda har samma färgtemperatur inställt, och...vet inte om det räcker med att kalibrera med maxens inbygga, du kanske skulle köpa en colorimeter typ Spyder Express och skapa en varsin profil till varje skärm? Vi har det problemet på jobbet fast det är bara kontorsskärmar men ändå irriterande. Några ser lila ut men en del skiljer tillräckligt för att man ska bli irriterad över det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så båda har samma färgtemperatur inställt, och...vet inte om det räcker med att kalibrera med maxens inbygga, du kanske skulle köpa en colorimeter typ Spyder Express och skapa en varsin profil till varje skärm? Vi har det problemet på jobbet fast det är bara kontorsskärmar men ändå irriterande. Några ser lila ut men en del skiljer tillräckligt för att man ska bli irriterad över det...

Jag är faktiskt inte så petig när det gäller färgerna, men när det är SÅ STOR skillnad som det är på dessa. Så blir jag riktigt förbannad att det efter 5 exemplar fortfarande är OLIKA problem och OLIKA färger!

Dessutom så har den nyaste skärmen jag fått en defekt del. Typ 10% av skärmen på vänster sida är liksom som en rand rakt igenom den. (från topp till botten). I den randen är färgerna ÄNNU mörkare än resterande delar av skärmen. Dessutom lider den av stora ghosting och backlight bleeding, riktigt irriterande. Backlight bleeding och ghosting kan jag leva med, men fel färger jämt emot den primära skärmen + denna "rand" med ännu mer fel färger? nej, där var droppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...