Jump to content
Annons

Bandmikrofoner till överhäng


HampusFougner

Recommended Posts

Tja!

Har under mina senaste truminspelningar börjat insett att jag oftare går över till bandmickar när det gäller överhäng till trummor. Är det fler här som håller med mig och varför?

Äger faktiskt inga själv så måste verkligen köpa ett par. Vad har ni för favoriter när det gäller just bandmickar och inspelning av trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då har du väl ett bra ljud i taket där du spelar in? Bandmickarna tar ju upp i åtta, lika mycket uppåt.

Jag tycker mest att bandmickar låter mer eller mindre konstigt. Kanske bra till gamla Fender Twin Reverb med den där ohyggliga diskanten som skär genom märg och ben. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är soundet jag gillar. Och ja, mycket hänger på rummet. Senast lät trummorna fantastiskt i den lokalen och vi använde en hel del rumsmickar. Är det liv i rummet så gillar jag för det mesta bandmikrofoner, vet inte varför.

Vilka bandmickar hade du när det blev lyckat? De gör väl vassa cymbaler snällare....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka bandmickar hade du när det blev lyckat? De gör väl vassa cymbaler snällare....?

Ska kolla upp va dom hette. Har skickat iväg ett mail till dom, svarar så fort jag vet. Märkte en sak med dom också, kunde EQ:a hur jäkla mycket som helst innan det distade. Brukar inte alls va samma grej med andra mickar jag kört med. Var väldigt bekväma att jobba med på så sätt. Har även kört på cascade fat head. Funkar yppeligt till mycket.

Och ja, jag tycker cymbalerna oftast blir lite softare och mer behagliga. Fick tips om att köra en Cascade fat head på baskagge också. Måste jag testa nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använder bandmickar som överhäng så blir det oftast coles 4038. Tycker dom även är bra på det mesta om man vill få ett lite mörkare sound. Men på sistone så har jag strävat efter en lite brightare ljudbild 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...