Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns nÄn som kan rekommendera lite synthband i stil med:

VNV Nation

Robot

Elegant Machinery

Skulle bli mycket glad om det fanns fler liknande band dÀrute. Tack / Neko

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Tack! KĂ€nde till en del av dem, men ska definitivt kolla in de andra! Tack / Neko

WhatGoesOn (oregistrerad)
Postat
Eller kanske nÄgon av klassikerna: Visage, Ultravox, Human League...

Tror du skall akta dig för de första Ultravox, dĂ€r finns nĂ„gra av de bĂ€sta punklĂ„tar som gjorts tycker jag 🙂

Postat

Iris Àr ett vÀldigt vÀldigt bra amerikanskt synthband.

Daybehaviour och Colony 5 Àr tvÄ svenska band som Àr bra.

VĂ€rldens bĂ€sta band Ă€r Front Line Assembly. Programmerings-, produktions-, kompositionsmĂ€ssigt överlĂ€gsna de flesta. Fast det Ă€r ju vad jag tycker đŸ˜±

Postat

Tackar tackar! Jag gillar mestadels svenska band (vet ej varför) kanske för att det faktiskt Ă€r lĂ€ttare att hitta svenska alternativ musik som jag gillar Ă€n utlĂ€ndsk. Men jag gillar mycket inom synth genren, sĂ„ jag kollar upp alla tips om jag kan. Jag vill veta mer! Jag vill ha mer! đŸ˜± Jag tycker om att exprimentera med vad jag lyssnar pĂ„. Försöker lĂ€ra mig tycka om tyska synthband som sjunger pĂ„ tyska, men det Ă€r inte helt lĂ€tt. Jag har dock gjort framsteg. Hehe 🙂

dELiRiUM (oregistrerad)
Postat

Glöm inte bort klassiker som And One, Avant Garde, Boytronic, Children Within, Robert Marlow, Soft Cell, Welle:Erdball och Yazoo

Postat

Digit, inte Dig it 😄

HÄller sÄklart inte med om din beskrivning av FLAs nuvarande sound, men det mÄste jag ju inte heller.

Postat

Hmm, "Caustic Grip" och "Tactical Neural Implant" Àr ju deras bÀsta, men Àven senare skivor som "Implode" och "Epitaph" Àr riktigt riktigt bra.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

MÄste nog sÀga att Millenium (-94) och Implode (-99) Àr kanske FLA:s bÀsta skivor. De har definitivt utvecklat ett intressant sound som skiljer sig frÄn mÀngden inom genren. Prophecy frÄn Implode och Liquid Separation frÄn Millenium skulle nog ligga pÄ min 50-lista över favoritlÄtar nÄgonsin.

Sen mÄste nog KMFDM nÀmnas ocksÄ Àven om de oftast Àr mer roliga och sjuka Àn bra och ofta pÄ grÀnsen till olyssningsbara...

Redigerat av MachineElf
Postat

"In Strict Confidence" Àr en helschysst grupp som jag varmt rekommenderar.

Microlab (oregistrerad)
Postat

LB (Lassigue Bendthaus) Ă€r alltid vettigt att kolla in. Pop Artificielle frĂ„n -99 Ă€r en riktig klassiker – framförallt programmeringsmĂ€ssigt. Annars Ă€r Cloned en favorit.

Sök pĂ„ Atom Heart pĂ„ nĂ€tet och du hittar allt om Uwe Schmidt – hjĂ€rnan bakom Lassigue Bendthaus.

Postat

Oj oj oj vad mycket förslag jag börjar fĂ„ 😎. Kollat in en del av de tidigare svaren och gillar faktiskt det mesta mer eller mindre. FĂ„r rota vidare bland skivor i butiker och ljudexempel pĂ„ nĂ€tet. Tack!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vad sÀger ni om jag nÀmner gamla "James Ray's Gangwar"? Kanske inte klassat som ett direkt synthband, men va fasen?!?!

EDIT: Blev nostalgisk och lyssnar just nu pÄ "Phillip Boa and the Voodooclub"

Redigerat av pandemon
Postat

Jag vet inte om nĂ„n sparkar mig frĂ„n forumet nu, 😳 men Tyskarna frĂ„n Lund Ă€r riktigt grymma!!

Hehe... Det mÀrks att det Àr Varanteatern som gjort det...

Postat

Nja, gillar dem, men inte för musiken. Texterna Àr roliga, men de Àr inte sÀrksilt bra nÀr allt kommer omkring...

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Kan inte lÄta bli att rekommendera MOOG COOKBOOK.

Ett mÄste för alla som gillar gamla syntar och som har en gnutta humor.

M C Àr Roger Manning (Jellyfish) och Brian Kehew, bÄda lirar för övrigt dÄ och dÄ med frallorna i AIR nuförtiden (ett band som du förmodligen redan diggat in Neko?)

NĂ„, Moog Cookbook kör HELKNÄPPA covers av nya och gamla rocklĂ„tar (Nirvana, Lynnyrd Skynnyrd, Neil Young, Kiss, Green Day...!!!), poĂ€ngen Ă€r att dom bara anvĂ€nder kitchiga syntar som moog etc. Inga akustiska instrument men heller ingen MIDI, utan allt Ă€r grymt skickligt lirat.

Det finns 2 plattor, och dom kan vara lite svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„ men det Ă€r vĂ€l vĂ€rt besvĂ€ret! 😉

Postat

Ska definitivt kolla upp det! och ja AIR har jag redan 2 skivor av. Àven om jag gillar den första bÀttre Àn den andra. Tackar för det tipset!

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Diskodiktator Àr svenska. (ex Spock)

Annars Àr ju Giorgio Moroder en sÀllan hyllad lightsynthare.

Postat

Razed In Black, God Module, Snake River Conspiracy, Peace Love & Pitbulls och Nine Inch Nails Àr en nÀve fina syntbaserade band ocksÄ som kan vara vÀrda att kolla upp. Gillar man mjukare grejer sÄ Àr ju The Postal Service och Baxter nÄgra höjdare ocksÄ.

/Majken

Postat

MÄste bara rekomendera ett par av mina absoulta favoriter. Om alla klassas som synthband gÄr det sÀkert att tvista om men iaf.

Recoil

Allan Wilders soloprojekt. A W Äterfanns tidigare i Depeche Mode men hoppade av efter "Songs of Faith and Devotion" plattan. En mÀsterlig producent med musik som Àr "svÄr" men genialisk. Favorit albumet Àr Unsound Methods frÄn 1997

Iris

Engelskt synthband som skapar musik med finess och tanke. Plattan Awake frÄn 2003 rekomenderas i första hand.

Dive

Svenskt band med en viss Krister Linder aka Chris Lancelott vid mikrofonen och med Erik Holmberg vid spakarna. Deras tredje och, tyvĂ€rr, sista album frĂ„n 1995 (tror jag) Dive eller Transmit/Receive (har inte fĂ„tt klĂ€m pĂ„ vilken titel som anvĂ€nds) Ă€r ett av de mest vĂ€lproducerade albumen jag hört och nĂ€r jag köpte albumet spelades det drygt en mĂ„nad i streck utan att det för den sakens skull bli sĂ€mre. Än idag kan jag höra nya saker pĂ„ detta album.

Backlash

Ytterligare ett svenskt band som slÀpt en fullÀngdare vid namn Impetus frÄn 2003. Ett nytt album Àr pÄ gÄng om jag inte missminner mig. HÀr har du en platta dÀr mycket hÀnder men utan för den sakens skull förstöra ljudbilden. Lite orginellt med en kvinnlig sÄngare, som tyvÀrr hoppat av. Första spÄret Liberation Àr ett sant mÀsterverk.

Jag kommer sÀkert pÄ fler band vad tiden lider och om/nÀr sÄ intrÀffar plitar jag ner detta.

Ett tips för att hitta musik Àr www.allmusic.com

• 4 veckor senare...
kryotank (oregistrerad)
Postat

Ett tips Àr att lyssna in FLA:s nya album Civilization. Bill och Rhys gör musik ihop igen.. Det lÄter faktiskt riktigt bra.

Saft - Paranoia Erotica [Har lagt ner nu - en bra skiva]

Robert Marlow - The Peter Pan Effect [Klassikern "I just wanna dance" Àr med]

För övrigt sitter jag och lyssnar pĂ„ EinstĂŒrzende Neubautens konsert pĂ„ Arenan i Stockholm... Det kĂ€nns som att vara dĂ€r igen... 😆

Helt sanslöst bra!!

Postat
Jag undrar om det finns nÄn som kan rekommendera lite synthband i stil med:

VNV Nation

Robot

Elegant Machinery

Skulle bli mycket glad om det fanns fler liknande band dÀrute. Tack / Neko

HÀr Àr nÄgra favoriter:

AphexTwin platta: Selected Ambient Works 85-92

Autechre Amber platta: Autechre Amber

Fluke platta: risotto

Övriga:

Apoptygma Berzerk

Astral Projection

Future sound of London

Melotron

Brian Eno

Yello

Postat

Tjosan. Listan har blivit lĂ„ng. 😆 Har lyssnat pĂ„ mycket som rekommenderats i trĂ„den, och kan sĂ€ga att mĂ„nga av dem Ă€r riktigt bra och faller i min smak.

Skulle sjĂ€lv vilja tipsa om Dr Higgins. Mycket trevligt, dock ej renodlad synth, men det Ă€r inte alltid ett krav 😆

Postat

Vet inte om det Àndrar nÄgot, kanske blir det lÀttare att hitta skivan, men Iris kommer frÄn USA och skivan heter "Awakenings" . En av de bÀsta skivorna frÄn förra Äret! Sjukt bra.

phod (oregistrerad)
Postat
Tackar tackar! Jag gillar mestadels svenska band (vet ej varför) kanske för att det faktiskt Àr lÀttare att hitta svenska alternativ musik som jag gillar Àn utlÀndsk.

Försöker lÀra mig tycka om tyska synthband som sjunger pÄ tyska, men det Àr inte helt lÀtt. Jag har dock gjort framsteg. Hehe :rolleyes:

Att ingen nÀmnt Page tycker jag Àr lite udda. Eddie Bengtsson Àr ju helt fenomenal nÀr det gÀller att komma pÄ glada slingor. Tyckte musiken var lite tam och mesig första gÄngen jag hörde dem, men nu tycker jag de Àr helt fantastiska. Sista plattan var lite vÀl mycket pop i mitt tycke dock.

ApropÄ tyskar sÄ var det Welle Erdball som fick mig att börja konsumera Synth. Samt att jag fÄtt in 2 kompisar i synthtrÀsket pÄ grund av dem. "die wunderwelt der technik, lim. ed" och "der sinn des lebens" innehÄller en hel del godbitar. De har givetvis gjort mer bra material, men köper du (eller pÄ annat sÀtter tillskansar dig) wunderwelt-skivan och lyssnar pÄ den ett par gÄnger sÄ tror jag problemet med tysk synth försvinner =) Den "limiterade" utgÄvan innehÄller 2 guldkorn som utan tvekan Àr vÀrda de extra 30 kronorna.

Hoppas det löser sig med tyskarna =)

Fischerspooner, som iofs spelar mer elektro Àn synth, har Ätminstone tvÄ riktigt riktigt bra lÄtar. LÄten emerge spelades för övrigt pÄ synthklubben spacelab hÀr i Malmö för nÄgra veckor sedan. Deras lÄt "the 15th" Àr fin ocksÄ.

Postat

Kom pÄ nÄgra andra tips lite mer Ät 70-talshÄllet.

Gudfadern för mÄnga syntband torde vara Jean Michel Jarre som du kanske redan diggat in och dÄ bör "Oxygene" finnas i bokhyllan, en milstolpe inom syntmusiken.

Vill man ha lite roligare sÄ ska man hÀnga pÄ poppojkarna Roger Manning och Jason Falkner (bÄda frÄn Jellyfish) som gör helt sjuka saker med gamla syntar, nÀr dom inte lirar briljant popmusik pÄ varsitt hÄll. Manning Àr ju med i Moog Cookbook som jag tipsade om tidigare hÀr i trÄden. BÄda brukar spela med Air (Falkner Àr killen som wailar i "Radio no 1" t ex).

Ett knÀppt projekt var "Logan's Sanctuary", ett fejkat soundtrack till en SF-rulle som lÄter helt fantastiskt; som ett popmuseum av gamla syntar blandade med wacka-wacka musik frÄn Starsky & Hutch och bubblande sound typ Pink Floyd's "Dark side of the moon".

Just nu har dom ett nytt band som heter TV Eyes som bara slÀppt en singel (kolla Kazaa). "She's a study" - helskön popdÀnga ala tidigare Ultravox.

Nu lĂ„ter jag jĂ€vlar i mig som en riktig nörd..och det kanske jag Ă€r ocksĂ„, ja herregud.. 😳

kryotank (oregistrerad)
Postat

Statemachine - Sverige

Neuroactive - Finland

Avsomnade Tragic Comedy - Sverige

Covenant - Sverige

TÀnkte pÄ de band som fick mig att börja lyssna pÄ synth '89...

Inside Treatment

Cat Rapes Dog

Scapa Flow

S.P.O.C.K.

Ater Koma

Pouppee Fabrikk

Arvid Tuba

Oil In The Eye ["Sex and Surgery" - Underbar slagdĂ€nga 😳]

A Split Second

Bigod 20

Invincible Spirit

Nitzer Ebb

Force dimension

...and the list could go on forever...

• 3 veckor senare...
Postat

Norskt: Pride and Fall...

spelade pÄ samma festival som de i Skottland, trevliga pojkar!

Andra "synthigare" band pÄ festivalen var bl.a. VNV Nation, Seize, XPQ-21...

Sedan mÄste jag fÄ slÄ ett slag för det absolut bÀsta (förutom egna bandet dÄ dÄ) bandet dÀr; Gothminister

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Lyssnade just igenom the best of OMD. Synt sĂ„ det rĂ€cker och blir över. Rekomenderas. 🙂😆

Postat (redigerat)

Jag gillar mÄnga av dessa band ocksÄ(VNV, övrig EBM m.m.) Men sen har jag grupper jag kan rekomendera för dom som e ute efter lite tyngre EBM(...se det som hÄrdrock fast med synthar hehehe)

Tech-Noir Tech Noir (klubben jag brukar hÀcka pÄ)

Hocico Hocico (mexicansk favorit...rek. skarpt)

Das Ich Das Ich (udda grabbar)

E-Craft E-Craft (tunga industri nissar)

SITD SITD (gör bra rmxŽs)

S.E. S.E. (rekomenderas skarpt)

S.C. S.C. (bra helt enkelt)

Blutengel/ (bra tyska vampyrer)

T.C./ Blutengel/T.C./Tumor

Tumor/ (no data)

Funker Vogt Funker Vogt (I stil med S.E.)

Dulce Liquido Dulce Liquido (Hocicos synthare gör sidoprojekt)

Och slutlligen "Dulce Liquido"...sÀger bara ojojojojoj! :rolleyes: klarar ni att lyssna pÄ den hÀr killen sÄ ligger du o jag pÄ samma vÄglÀngd. Vet inte om jag kan kalla det EBM...synth trash kanske hehehe. Underbart sÀger jag!!!! Ni som alltid riktar er mot en ren inspelning kan glömma det hÀr. LÄter som Racso kör all gain pÄ max o alla dist effekter till fullo :rolleyes: hahaha

Redigerat av Powel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.