Jump to content
Annons

Rekommendera synthband


Neko

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
WhatGoesOn (oregistrerad)
Eller kanske någon av klassikerna: Visage, Ultravox, Human League...

Tror du skall akta dig för de första Ultravox, där finns några av de bästa punklåtar som gjorts tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Iris är ett väldigt väldigt bra amerikanskt synthband.

Daybehaviour och Colony 5 är två svenska band som är bra.

Världens bästa band är Front Line Assembly. Programmerings-, produktions-, kompositionsmässigt överlägsna de flesta. Fast det är ju vad jag tycker 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar! Jag gillar mestadels svenska band (vet ej varför) kanske för att det faktiskt är lättare att hitta svenska alternativ musik som jag gillar än utländsk. Men jag gillar mycket inom synth genren, så jag kollar upp alla tips om jag kan. Jag vill veta mer! Jag vill ha mer! 😱 Jag tycker om att exprimentera med vad jag lyssnar på. Försöker lära mig tycka om tyska synthband som sjunger på tyska, men det är inte helt lätt. Jag har dock gjort framsteg. Hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dELiRiUM (oregistrerad)

Glöm inte bort klassiker som And One, Avant Garde, Boytronic, Children Within, Robert Marlow, Soft Cell, Welle:Erdball och Yazoo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Måste nog säga att Millenium (-94) och Implode (-99) är kanske FLA:s bästa skivor. De har definitivt utvecklat ett intressant sound som skiljer sig från mängden inom genren. Prophecy från Implode och Liquid Separation från Millenium skulle nog ligga på min 50-lista över favoritlåtar någonsin.

Sen måste nog KMFDM nämnas också även om de oftast är mer roliga och sjuka än bra och ofta på gränsen till olyssningsbara...

Redigerat av MachineElf
Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)

LB (Lassigue Bendthaus) är alltid vettigt att kolla in. Pop Artificielle från -99 är en riktig klassiker – framförallt programmeringsmässigt. Annars är Cloned en favorit.

Sök på Atom Heart på nätet och du hittar allt om Uwe Schmidt – hjärnan bakom Lassigue Bendthaus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj vad mycket förslag jag börjar få 😎. Kollat in en del av de tidigare svaren och gillar faktiskt det mesta mer eller mindre. Får rota vidare bland skivor i butiker och ljudexempel på nätet. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad säger ni om jag nämner gamla "James Ray's Gangwar"? Kanske inte klassat som ett direkt synthband, men va fasen?!?!

EDIT: Blev nostalgisk och lyssnar just nu på "Phillip Boa and the Voodooclub"

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan inte låta bli att rekommendera MOOG COOKBOOK.

Ett måste för alla som gillar gamla syntar och som har en gnutta humor.

M C är Roger Manning (Jellyfish) och Brian Kehew, båda lirar för övrigt då och då med frallorna i AIR nuförtiden (ett band som du förmodligen redan diggat in Neko?)

Nå, Moog Cookbook kör HELKNÄPPA covers av nya och gamla rocklåtar (Nirvana, Lynnyrd Skynnyrd, Neil Young, Kiss, Green Day...!!!), poängen är att dom bara använder kitchiga syntar som moog etc. Inga akustiska instrument men heller ingen MIDI, utan allt är grymt skickligt lirat.

Det finns 2 plattor, och dom kan vara lite svåra att få tag på men det är väl värt besväret! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Diskodiktator är svenska. (ex Spock)

Annars är ju Giorgio Moroder en sällan hyllad lightsynthare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Razed In Black, God Module, Snake River Conspiracy, Peace Love & Pitbulls och Nine Inch Nails är en näve fina syntbaserade band också som kan vara värda att kolla upp. Gillar man mjukare grejer så är ju The Postal Service och Baxter några höjdare också.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara rekomendera ett par av mina absoulta favoriter. Om alla klassas som synthband går det säkert att tvista om men iaf.

Recoil

Allan Wilders soloprojekt. A W återfanns tidigare i Depeche Mode men hoppade av efter "Songs of Faith and Devotion" plattan. En mästerlig producent med musik som är "svår" men genialisk. Favorit albumet är Unsound Methods från 1997

Iris

Engelskt synthband som skapar musik med finess och tanke. Plattan Awake från 2003 rekomenderas i första hand.

Dive

Svenskt band med en viss Krister Linder aka Chris Lancelott vid mikrofonen och med Erik Holmberg vid spakarna. Deras tredje och, tyvärr, sista album från 1995 (tror jag) Dive eller Transmit/Receive (har inte fått kläm på vilken titel som används) är ett av de mest välproducerade albumen jag hört och när jag köpte albumet spelades det drygt en månad i streck utan att det för den sakens skull bli sämre. Än idag kan jag höra nya saker på detta album.

Backlash

Ytterligare ett svenskt band som släpt en fullängdare vid namn Impetus från 2003. Ett nytt album är på gång om jag inte missminner mig. Här har du en platta där mycket händer men utan för den sakens skull förstöra ljudbilden. Lite orginellt med en kvinnlig sångare, som tyvärr hoppat av. Första spåret Liberation är ett sant mästerverk.

Jag kommer säkert på fler band vad tiden lider och om/när så inträffar plitar jag ner detta.

Ett tips för att hitta musik är www.allmusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
kryotank (oregistrerad)

Ett tips är att lyssna in FLA:s nya album Civilization. Bill och Rhys gör musik ihop igen.. Det låter faktiskt riktigt bra.

Saft - Paranoia Erotica [Har lagt ner nu - en bra skiva]

Robert Marlow - The Peter Pan Effect [Klassikern "I just wanna dance" är med]

För övrigt sitter jag och lyssnar på Einstürzende Neubautens konsert på Arenan i Stockholm... Det känns som att vara där igen... 😆

Helt sanslöst bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns nån som kan rekommendera lite synthband i stil med:

VNV Nation

Robot

Elegant Machinery

Skulle bli mycket glad om det fanns fler liknande band därute. Tack / Neko

Här är några favoriter:

AphexTwin platta: Selected Ambient Works 85-92

Autechre Amber platta: Autechre Amber

Fluke platta: risotto

Övriga:

Apoptygma Berzerk

Astral Projection

Future sound of London

Melotron

Brian Eno

Yello

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan. Listan har blivit lång. 😆 Har lyssnat på mycket som rekommenderats i tråden, och kan säga att många av dem är riktigt bra och faller i min smak.

Skulle själv vilja tipsa om Dr Higgins. Mycket trevligt, dock ej renodlad synth, men det är inte alltid ett krav 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det ändrar något, kanske blir det lättare att hitta skivan, men Iris kommer från USA och skivan heter "Awakenings" . En av de bästa skivorna från förra året! Sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)
Tackar tackar! Jag gillar mestadels svenska band (vet ej varför) kanske för att det faktiskt är lättare att hitta svenska alternativ musik som jag gillar än utländsk.

Försöker lära mig tycka om tyska synthband som sjunger på tyska, men det är inte helt lätt. Jag har dock gjort framsteg. Hehe :rolleyes:

Att ingen nämnt Page tycker jag är lite udda. Eddie Bengtsson är ju helt fenomenal när det gäller att komma på glada slingor. Tyckte musiken var lite tam och mesig första gången jag hörde dem, men nu tycker jag de är helt fantastiska. Sista plattan var lite väl mycket pop i mitt tycke dock.

Apropå tyskar så var det Welle Erdball som fick mig att börja konsumera Synth. Samt att jag fått in 2 kompisar i synthträsket på grund av dem. "die wunderwelt der technik, lim. ed" och "der sinn des lebens" innehåller en hel del godbitar. De har givetvis gjort mer bra material, men köper du (eller på annat sätter tillskansar dig) wunderwelt-skivan och lyssnar på den ett par gånger så tror jag problemet med tysk synth försvinner =) Den "limiterade" utgåvan innehåller 2 guldkorn som utan tvekan är värda de extra 30 kronorna.

Hoppas det löser sig med tyskarna =)

Fischerspooner, som iofs spelar mer elektro än synth, har åtminstone två riktigt riktigt bra låtar. Låten emerge spelades för övrigt på synthklubben spacelab här i Malmö för några veckor sedan. Deras låt "the 15th" är fin också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på några andra tips lite mer åt 70-talshållet.

Gudfadern för många syntband torde vara Jean Michel Jarre som du kanske redan diggat in och då bör "Oxygene" finnas i bokhyllan, en milstolpe inom syntmusiken.

Vill man ha lite roligare så ska man hänga på poppojkarna Roger Manning och Jason Falkner (båda från Jellyfish) som gör helt sjuka saker med gamla syntar, när dom inte lirar briljant popmusik på varsitt håll. Manning är ju med i Moog Cookbook som jag tipsade om tidigare här i tråden. Båda brukar spela med Air (Falkner är killen som wailar i "Radio no 1" t ex).

Ett knäppt projekt var "Logan's Sanctuary", ett fejkat soundtrack till en SF-rulle som låter helt fantastiskt; som ett popmuseum av gamla syntar blandade med wacka-wacka musik från Starsky & Hutch och bubblande sound typ Pink Floyd's "Dark side of the moon".

Just nu har dom ett nytt band som heter TV Eyes som bara släppt en singel (kolla Kazaa). "She's a study" - helskön popdänga ala tidigare Ultravox.

Nu låter jag jävlar i mig som en riktig nörd..och det kanske jag är också, ja herregud.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

kryotank (oregistrerad)

Statemachine - Sverige

Neuroactive - Finland

Avsomnade Tragic Comedy - Sverige

Covenant - Sverige

Tänkte på de band som fick mig att börja lyssna på synth '89...

Inside Treatment

Cat Rapes Dog

Scapa Flow

S.P.O.C.K.

Ater Koma

Pouppee Fabrikk

Arvid Tuba

Oil In The Eye ["Sex and Surgery" - Underbar slagdänga 😳]

A Split Second

Bigod 20

Invincible Spirit

Nitzer Ebb

Force dimension

...and the list could go on forever...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Norskt: Pride and Fall...

spelade på samma festival som de i Skottland, trevliga pojkar!

Andra "synthigare" band på festivalen var bl.a. VNV Nation, Seize, XPQ-21...

Sedan måste jag få slå ett slag för det absolut bästa (förutom egna bandet då då) bandet där; Gothminister

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Lyssnade just igenom the best of OMD. Synt så det räcker och blir över. Rekomenderas. 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar många av dessa band också(VNV, övrig EBM m.m.) Men sen har jag grupper jag kan rekomendera för dom som e ute efter lite tyngre EBM(...se det som hårdrock fast med synthar hehehe)

Tech-Noir Tech Noir (klubben jag brukar häcka på)

Hocico Hocico (mexicansk favorit...rek. skarpt)

Das Ich Das Ich (udda grabbar)

E-Craft E-Craft (tunga industri nissar)

SITD SITD (gör bra rmx´s)

S.E. S.E. (rekomenderas skarpt)

S.C. S.C. (bra helt enkelt)

Blutengel/ (bra tyska vampyrer)

T.C./ Blutengel/T.C./Tumor

Tumor/ (no data)

Funker Vogt Funker Vogt (I stil med S.E.)

Dulce Liquido Dulce Liquido (Hocicos synthare gör sidoprojekt)

Och slutlligen "Dulce Liquido"...säger bara ojojojojoj! :rolleyes: klarar ni att lyssna på den här killen så ligger du o jag på samma våglängd. Vet inte om jag kan kalla det EBM...synth trash kanske hehehe. Underbart säger jag!!!! Ni som alltid riktar er mot en ren inspelning kan glömma det här. Låter som Racso kör all gain på max o alla dist effekter till fullo :rolleyes: hahaha

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...