Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur funkar det om jag vill spela in MIDI ljuden som finn i mitt keyboard/digitalpiano?

använder Cubase.

Och har sett en sådna här tråd innan, men hittar den inte.

Väldans tacksam för svar!

MVH Tommy Billberg

Annons
Posted

Till att börja med måste du skilja på MIDI och Audio.

Genom MIDI-kablarna går inget ljud; bara styrsignaler för hur din keyboard/digitalpiano/synth (m.m.) ska bete sig.

För att spela in ljudet måste du således ha en Audiokabel kopplad från din ljudenhet som går till en inspelningsenhet; t.ex. ljudkortet i datorn, digitalportan, kasettbandspelaren, dat-bandspelaren, rullbandaren m.m. ..

/Daniel

Posted

som, jag täkte då, men jag tänkte att man kanska kan få ljuden ifrån keyboarden som midi filer, o inte som audio.

jag har micat upp keyboarden nu, o det funkar ju...

tack!

Guest denton
Posted

Koppla midi out på keyboarden till midi in på ljudkortet(datorn) sen midi out på ljudkortet till midi in på keyboarden så ska det nog fungera

Posted

Hmm, alltså, midifiler är enbart arrangemang där man styr antingen mjukvaruljudenheter eller hårdvaruljudenheter.

Jämför med signalen mellan hjärnan och handen när du spelar piano, den låter juh inget.

För att få över ljuden från synthen till datorn måste du alltså spela in audiot... Men mica upp? Finns det ingen audioutgång på keyboarden? Eller åtminstone phones-utgång?