Jump to content
Annons

Håller på att mixa och vill ha lite små tips.


Romarn

Recommended Posts

Mors!

Fattar att det mesta handlar om smak och tycke men skulle vilja veta hur ni ställer in vissa kanaler.

Låten jag mixar är för en video som ska göras etc. Musiken är tung och ska återges med ett tungt basigt ljud samt med lite glitter i form av spaceljud eller liknande. Mixen ska inte vara allt för jämn och komprimerad utan följa naturligt musikens gång med lite 70-talskänsla utan att låta burkigt. Reverb lär läggas på mycket då det är inspelat i en liten lokal och vill ha en stor ljudbild.

Till att börja med hur högt ställer ni mastervolymen ut om ni vill att det ska maxa på en inte helt jämn fil?

I vilka frekvensområden skulle ni lägga bas och baskagge?

(Givetvis beror det på grundljudet men som lägst för att låta bra i olika anläggningar utan att bas slår igenom eller ligger och brummar.

Kort sagt hur skulle ni mixat som standard för att uppnå tyngd, rymd, lite retro men kraftfullt?

Bas, Trummor (Ludwig stora trummor) , elgitarr ren och fuzz, något bakgrundsljud som inte är gjort ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får inte lägga ut låten jag mixar tyvärr och referenslåt är nog snarare referenslåtar i så fall.

Får kolla lite vad jag hittar så lägger jag ut sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka ut något parti från låten, stuva om lite i ackord, riff och sånt så att det blir ett nytt parti, så avslöjar du ju inget väsentligt?

Men visst, riskerar du ditt uppdrag på något sätt kanske man inte ska chansa.

Själv tycker jag Studio har gjort en del väldigt bra mix-guider som jag lärt mig mycket av. Prova t ex beställ den här.

Generellt sätt, för att få till bra botten, är väl att rensa ordentligt på alla kanaler så att det inte ligger en massa skräp där. Sätt ett högpassfilter på varje kanal. Öka "pass-frekvensen" långsamt tills du tycker att ljudet börjar påverkas negativt. Sen backar du lite.

Ett vanligt knep för just baskagge och bas är väl också att göra någon slags "frekvens-rokad". Säg att du ökar baskaggen några dB extra med en lagom smal eq vid t ex 65 hz. Basen ökar du några db vid kanske 125 hz. Sen minskar du baskaggen vid 125 hz och minskar basen vid 65 hz.

Kompressorn är också ett bra verktyg för att hålla reda på basfrekvenserna.

Under mixern ska du hålla koll på masterregeln. En bra tumregel kan vara att det inte ska peaka där om masterkanalen är helt ren.

Sen kan du prova lägga på en limiter masterregeln och sänka tröskelvärdet på limitern tills du tycker att mixen börjar låta dåligt och tappa den dynamik du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...