Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderat pÄ en sak..jag gör alltid bÀttre

lÄtar,tycker jag sjÀlv,nÀr det Àr riktigt kul..viktigt att komma ihÄg för mig.KÀnns

som det glöms bort ibland i musikskapandet.

Nu till min frÄga:

Hur kul har du nÀr du gör lÄtar?..

• Gilla 1
Annons
Postat (redigerat)

Om det inte Àr kul skiter jag helt i det.

Jag har egentligen aldrig suttit o gjort lÄtar som ni andra, fast jag gjort kanske hundra lÄtar. De har bara kommit till mig. O det Àr kul det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag Àlskar jobbet djupt & innerligt...men det finns tillfÀllen nÀr döden kÀnns som en befrielse.

Det Àr bara att rida ut det :-)

Postat (redigerat)

Det beror nog pÄ. Texter kan jag skriva nÀr jag Àr innerligt ledsen (men Àven nÀr jag Àr glad), men musik skriver jag nog alltid bÀst vid ett harmoniskt sinnelag. SÄ, ja, hmm, jag slutför nog aldrig en lÄt om jag inte tycker det Àr kul.

Redigerat av D Vibe
Postat

Kan inte pÄstÄ att jag gör sÄ mycket eget material nu för tiden, men kÀnns det som ett tvÄng sÄ kan jag garantera att inget blir varken klart eller bra.....

De gĂ„nger det gĂ„r bra att repa och man spelar bra, det Ă€r nĂ€r det kĂ€nns kul. 🙂

Postat

Kan bara hÄlla med Guitar Nilsson. NÄgra kalla öl, ett simpelt trumspÄr och sedan Àr det bara att spÄna ideer. Mycket bÀttre start pÄ helgen finns inte

Postat

Nu till min frÄga:

Nu Àr jag en sÄdan som drivs av fÄfÀnga, inte av inre sjÀlslig hunger att att tillfredsstÀlla mig sjÀlv i det tysta. Mitt mÄl med min konst var i huvudsak att fÄ bli erkÀnd, framgÄngsrik och snuskigt rik pÄ pengar, omgiven av massor av brudar, sex, knark och sÄ vidare. Nu blev det ju inte exakt sÄ, lyckligtvis i nÄgra fall. Men det pÄverkar givetvis hur jag Àr som lÄtskrivare, och hur "kul" jag tycker det Àr:

SjÀlva skaparprocessen Àr vÀl, antar jag, precis lika upphetsande som promenaden till posten nÀr du ska hÀmta ut det dÀr efterlÀngtade paketet med [valfri musikpryl hÀr] frÄn USA som du bestÀllt. Med andra ord, man kan knappt bÀrga sig att fÄ lÀgga vantarna pÄ paketet; aldrig förr har en promenad varit sÄ "lÄng".

För att inte tala om hur kul det (INTE) Àr att programmera trummor ...

DÀremot tycker jag det Àr jÀvligt kul med sjÀlva slutproduktionsarbetet, nÀr alla instrument och röster Àr lagda och det Àr dags att börja sÀtta kÀllorna pÄ sina rÀtta platser i ljudbilden. SÀrskilt körer tycker jag Àr kul att jobba med. Massiva körer.

Sammanfattning:

Skriva lÄtar: not so kul!

Producera (egna) lÄtar: rather kul!

Postat (redigerat)

Det Àr det bÀsta som finns. Och jag har skit kul.

Thru music i can truly express myself and set my inner demons free.

The music lets me be anything or anyone i want to be. Today i can be someones lover, tomorrow someones killer.

Qoute by Ironman, member @ studio forum.

Redigerat av ironman
Postat (redigerat)

Med min egen musik arbetar jag pÄ ett processaktigt sÀtt. Det innebÀr att en lÄt kan ta ibland flera Är att bli klar med. Oftast arbetar jag med dem nÀr jag har inspiration och Àr lugn i mig sjÀlv och utan yttre stress. Nu ser ju inte alltid livet ut sÄ vilket innebÀr att jag mÄste ta till en viss del tvÄng, klÀmma in tid mellan lÀxhjÀlp till barn och nattning. DÄ Àr det inte alltid lika kul, Ätminstone inte till en början. Det kan vara rÀtt motigt och kÀnnas övermÀktigt. Men om jag struntar i den kÀnslan och bara fortsÀtter en stund till brukar det innebÀra att jag skrivit en vers, ett textstycke eller en melodi nÀr jag vÀl slutar.

Jan Guillou sa en gÄng att inspiration Àr för amatörer. Det Àr bara att sÀtta sig och skriva. Har men en bra mening vid arbetsdagens slut ska man vara nöjd. Jag hÄller inte med honom, inspiration Àr livsviktigt. Mitt svar till Jan Àr att visst, du fÄr dina böcker fÀrdiga inom en tidsram men sÄ Àr de inte sÄ, i min mening, roliga eller bra. För mig ska en bok bÄde vara en njutning i dess handling men Àven i dess sprÄk. Men vi Àr vÀl olika jag och Jan.

Edit: stavfel.

Redigerat av everlastingrecords
Postat

Efter att ha jobbat lÀnge med "seriösa" projekt sÄ insÄg jag att jag kÀnde mig kreativt blockad. Det blev mer produktion och mindre lÄtskrivande.

Nu har jag totalvÀnt och jobbar med ett "oseriöst" album med enkelt arrangemang, som lÄter mig spendera all tid pÄ att komma pÄ nya melodier. Har funkat bra hittills!

Postat

"...För att inte tala om hur kul det (INTE) Àr att programmera trummor ...

DÀremot tycker jag det Àr jÀvligt kul med sjÀlva slutproduktionsarbetet, nÀr alla instrument och röster Àr lagda och det Àr dags att börja sÀtta kÀllorna pÄ sina rÀtta platser i ljudbilden. SÀrskilt körer tycker jag Àr kul att jobba med. Massiva körer...."

Samma hÀr! HATAR att programera trummor. Och jag som Àr trummis i grunden. Lira trummor pÄ ett keyboard/pads Àr helt Ät helvete! Det Àr som att be en gitarrist att dra av sina balla riff, men pÄ en strÀng i taget.

Helt jÀvla vÀrdelöst. DÄ vill man ju ha digitalt trumset men det kostar ju apa om man vill ha med kvalité. Alternativt spela pÄ riktiga trummor, men jag tror inte mina grannar skulle tycka det vore kul samt att hur fetbra akustik han man i en lÀgenhet? lol...

Slutproduktionsarbetet Àr riktigt kul. SÄ nÀr man fÄr en 150-200 audiofiler att mixa ihop till en fÀrdig lÄt sÄ Àr det riktigt kul. Först det dÀr pillet med att editera och klippa i/o-fades osv. FÀrglÀgga alla spÄren. Bussa ut alla kategorier av instrument. Sen spÄr för spÄr gÄ in och stÀda ur med eq och pÄ med nÄn komp osv. Sen pÄ med FX-sends och mosa pÄ med reverber och delayer, chourus mm.

GĂ€rna med "kunden"(lĂ€s polaren) pĂ„ plats nĂ€r man börjar nĂ€rma sig mĂ„let, sen ett par pilsner/kaffe/vin och framförallt ha god tid pĂ„ sig. DÅ har jag kul, speciellt nĂ€r man har köpt nya pluggar och vill prova sig fram!

Postat

Hehe, jag kan tycka det Àr riktigt kul att programmera rytmer. Men dÄ tÀnker jag sÀllan att det ska lÄta "realistiskt".

Postat

Jan Guillou sa en gÄng att inspiration Àr för amatörer. Det Àr bara att sÀtta sig och skriva. Har men en bra mening vid arbetsdagens slut ska man vara nöjd. Jag hÄller inte med honom, inspiration Àr livsviktigt.

Nu ska jag inte tala för mÀstare som Jan Guillou, men jag tror att det kan ha uppstÄtt ett missförstÄnd med vad han (om han nu har sagt det) egentligen menar med att "inspiration Àr för amatörer".

Jag tror att han menar att författare (eller för all del, kompositörer) som gÄr och "vÀntar pÄ inspiration" bör se över om författande verkligen Àr deras grej. Inspiration Àr nÀmligen inget man behöver vÀnta pÄ; den triggas igÄng frÄn den dagen du blev förmögen att pÄ egen hand ta in och registrera sinnesintryck. Alla minnen du bÀr pÄ Àr lagrad inspiration, fÀrdig att utnyttjas för Ätergivning. Och det ska nog mycket till för en konstnÀr att pÄ fullaste allvar mena att inget av det som han eller hon hittills upplevts Àr vÀrt att Äterge i konstform.

Ibland förvÀxlar vi dÀremot motivation med inspiration.

Kanske?

Postat

GĂ€rna med "kunden"(lĂ€s polaren) pĂ„ plats nĂ€r man börjar nĂ€rma sig mĂ„let, sen ett par pilsner/kaffe/vin och framförallt ha god tid pĂ„ sig. DÅ har jag kul, speciellt nĂ€r man har köpt nya pluggar och vill prova sig fram!

Ah, pilsner etc ... eller ett par JD i systemet. DĂ„ blir man oslagbar! 😉

Postat

Riktigt roligt Àr det att spela in med drivna polarmusiker utan att repa en enda sekund innan man trycker pÄ rec. Lite snabbt och mkt ungefÀrligt gÄ igenom ackordsföljden, sen kör man. LÀste Neil Youngs biografi nyss, han skrev att orginalversionen av "Like a hurricane" som den lÄter pÄ LP o cd Àr den allra första gÄngen de testade att spela den. Han hade inte rÀknat ut nÄgot speciellt intro, sÄ man hör att det Àr lite tveksamt, det bara blev som det blev.

Postat (redigerat)

Jag tycker det Àr vÀldigt roligt, annars skulle jag inte hÄlla pÄ med musik, Àven om det bara Àr en hobby för mig.

Men kan var trött pÄ att göra musik ocksÄ vÀldigt ofta, dÀrför jag har mÄnga hobbys som tar ut varandra.

Men finns inget roligare Àn att sitta redigera ljudfiler som man har spelat in, trimma, klippa och klistra, maiupulera filer osv.

Sen Àr det roligt att göra flera saker samtidigt som att göra lÄten, mixa och spela in allt samtidigt.

Mixa samtidigt som att spela Àr del av musiken, skulle inte funka annars. Och helt konstigt ocksÄ.

Redigerat av hellfog
Postat

Nu ska jag inte tala för mÀstare som Jan Guillou, men jag tror att det kan ha uppstÄtt ett missförstÄnd med vad han (om han nu har sagt det) egentligen menar med att "inspiration Àr för amatörer".

Jag tror att han menar att författare (eller för all del, kompositörer) som gÄr och "vÀntar pÄ inspiration" bör se över om författande verkligen Àr deras grej. Inspiration Àr nÀmligen inget man behöver vÀnta pÄ; den triggas igÄng frÄn den dagen du blev förmögen att pÄ egen hand ta in och registrera sinnesintryck. Alla minnen du bÀr pÄ Àr lagrad inspiration, fÀrdig att utnyttjas för Ätergivning. Och det ska nog mycket till för en konstnÀr att pÄ fullaste allvar mena att inget av det som han eller hon hittills upplevts Àr vÀrt att Äterge i konstform.

Ibland förvÀxlar vi dÀremot motivation med inspiration.

Kanske?

Det Àr möjligt att det Àr taget ur sitt sammanhang, vet inte lÀngre nÀr eller var jag lÀste det. Jag kan dock tycka att det Àr lite förmÀtet att sÀga att "mitt sÀtt Àr bÀst, gör man inte som jag sÄ Àr man en amatör". Som jag minns det gav han uttryck för att ett visst arbetssÀtt Àr att föredra. Det Àr nog det jag vÀnder mig mot.

En koppling man kan göra Àr skillnaden i sÀtt att skriva lÄtar. Det finns de artister som skriver 40-60 lÄtar inför ett skivslÀpp som sedan landar pÄ 10-12 lÄtar. Det finns Àven de som skriver 10 lÄtar under samma tid och som alla kommer med pÄ skivan. Inget av de bÄda sÀtten Àr mer professionellt Àn det andra. Det Àr bara olika sÀtt. Min poÀng Àr att det Àr lika professionellt att skriva rad upp och rad ner varje dag för att sedan slÀnga 90 % som att stirra ut över vattnet för att sedan kunna skriva motsvarande sidantal.

Som tur Àr finns det plats för alla sorter och alla smaker. SjÀlv tycker jag att Jan skriver trÄkigt och jag fÄr inte mer ut av hans sprÄk Àn vad jag fÄr frÄn en ordbok. Medan andra författare kan fÄ mig att försvinna i orden och meningarna.

Postat

Min poÀng Àr att det Àr lika professionellt att skriva rad upp och rad ner varje dag för att sedan slÀnga 90 % som att stirra ut över vattnet för att sedan kunna skriva motsvarande sidantal.

Som tur Àr finns det plats för alla sorter och alla smaker. SjÀlv tycker jag att Jan skriver trÄkigt och jag fÄr inte mer ut av hans sprÄk Àn vad jag fÄr frÄn en ordbok. Medan andra författare kan fÄ mig att försvinna i orden och meningarna.

OK, dÄ förstÄr jag din poÀng lite mer. Du syftade mer pÄ motivation (snarare Àn inspiration).

HĂ„ller med om att Guillou skriver trĂ„kigt (har inte lyckats ta mig igenom en enda av hans böcker). Men han skriver, utan att behöva vĂ€nta pĂ„ inspiration. 😉

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Jobbar man som 'proffs' strÀvar men efter resultat. Inspirationen Àr viktig, men som mest viktig Àr den för att klÀcka idéer. KlÀcka idén Àr 5% av den fÀrdiga produkten, resten handlar om hÄrt arbete och envishet. Sitter man hemma pÄ kammaren och gör musik som en passionerad hobby gör man kanske bÀst i att hitta en annan hobby om man inte tycker det Àr kul.

Postat

För mig Àr det detsamma som att Àta och sova. Det Àr inte alltid man vill, men man mÄste. Jag skulle vilja hoppa över skapandet för nÄgon dag, men sÄ fort jag försöker avhÄlla mig frÄn nÄn musikalisk aktivitet blir jag rastlös och börjar klÀttra pÄ bÄde vÀggar och tak. SÄ dÄ fÄr jag sÀtta mig framför keyboardet och sucka fram nÄgot elÀnde.

Musiken jag har i skallen tenderar att lÄta mycket bÀttre dÀr Àn ute i fria luften...

En gÄng av hundra kan man skönja en viss potential under processen, och dÄ blir det det roligaste som finns. SÄ pass roligt att man har överseende med 99 katastrofer...

/Ulf

Postat

Jag Àr periodare som kan blixtra till ibland och fÄ sÄ mÄnga idéer att jag knappt hinner spela in hÀlften av dem - för att sedan inte fÄ nÄgra idéer alls pÄ ett par mÄnader.

Inspiration eller motivation? Tja - det Àr nog ungefÀr samma sak i mitt fall. NÀr jag fÄr inspiration sÄ blir jag automagiskt motiverad att jobba vidare ocksÄ, sÄ det hÀnger ihop vÀldigt tÀtt.

NÀr jag vÀl hÄller pÄ, sÄ har jag i alla fall skitkul under hela skapandeprocessen, frÄn de första stapplande stegen som börjar med en melodislinga, ackordsföljd eller basgÄng, Ànda fram till slutmix och hemma-mastering.

Nej - nu ljuger jag lite, för det dĂ€r med att skriva text Ă€r faktiskt jobbigt, sĂ„ det Ă€r inte alls lika kul som det andra, men texten Ă€r aldrig sĂ€rskilt viktig för mig, utan den Ă€r frĂ€mst till för att man ska ha nĂ„got att sjunga som inte lĂ„ter helkorkat... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.