Jump to content
Annons

Tempoändring av låt- Please help!


Minja

Recommended Posts

Är helt färdig med en låt, som jag känner mig riktigt nöjd med. Tills jag nu äntligen fått hem min efterlängtade mikrofon som jag beställt och ska lägga på sången.. 😳 Låten går för långsamt! Tyckte jag hade koll medan jag gjorde låten och sjöng lite för mig själv under tiden, men inte!

Någon som vet om det finns nå´t sätt att göra tempoändring av allt inspelat i Logic Express 9.0? När jag ändrar Bpm så här i efterhand så blir det bara ett enda kaos. Trummorna och alla softwereinstrument hamnar fel. Känner inte riktigt för att göra om allt, när jag är så nöjd med låten annars som helhet..!

Please help! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har varit inne i Logic och fipplat igen och märker nu att det som händer när jag höjer bpm (som styr samtliga instrument) är att gitarren går ner i hastighet och resten upp i hastighet. Varit inne och gjort detsamma i andra låtar och då har allt följts åt oavsett om det är inspelat i midi eller audio. Skumt! Nå´n som har nå´n aning om vad som kan ha hänt?!!

Link to comment
Dela på andra sajter

.. gitarren går ner i hastighet och resten upp i hastighet. Varit inne och gjort detsamma i andra låtar och då har allt följts åt oavsett om det är inspelat i midi eller audio. Skumt!

Det låter skumt, ja. Är inte bekant med Logic, men kanske kan bidra med lite tanke-inspirerande logik 😛

Är du säker på att Gitarren verkligen går Ner i tempo? Är det inte så att allt annat går upp men gitarren förblir kvar i samma tempo?

Det skulle i så fall tyda på att inspelat ljud (audio) inte ändras i tempo när du ändrar tempot. Bara MIDIt följer med tempo-ändringen. Flera DAW-program har en sån funktion, att man kan aktivera/av-aktivera funktionen att även audio ska räknas om till det nya tempot. Vanligtvis ändras bara MIDI (det anses lite riskabelt att sampla om audio till nytt tempo, för ljudkvalitén kan påverkas).

Du har gjort det här framgångsrikt i andra låtar du gjort, men det funkar inte i denna. Om min gissning ovan är rätt, så skulle du råkat förändra den här funktionen i just denna låten, och därför funkar det inte längre - i just den här låten. I flera DAW-program är den här en inställning som man antingen kan ändra globalt (för hela programmet) i programmens inställningsmeny. Men det kan också vara en inställning som kan aktiveras/av-aktivers för varje enskilt spår. Cubase t.ex. har en liten knapp för varje spår, och trycker man på den så följer audio antingen med- eller inte med, i tempoförändringar.

Bara en spekulation ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...