Jump to content
Annons

kan någon låta black grand spela det här?


trocadero

Recommended Posts

Jag håller på och lyssnar på en massa inspelade pianoljud på sidan

http://www.purgatorycreek.com/

där finns många av de populära digitalpianon som säljs just nu. Killen som gjort sidan har spelat in en midifil och låtit den spelas med de olika pianoljuden. Jag tycker alla digitalpianon som ligger där låter skit. Det skulle vara kul och höra hur

den där black grand låter som ska vara så bra. Så någon som har den kanske kan hjälpa mig att göra en mp3:a och lägga upp den någonstans eller skicka den till mig på trocadero85@hotmail.com så lägger jag upp den.

Här är midifilen

http://w1.493.telia.com/~u49303894/pianotest1.mid

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hinner inte göra det idag men om det inte är för sent på måndag kan jag göra det då. Tyvärr, kanske, har jag inte bytt upp mig till GS3 så jag kan bara göra en ljudfil av 16-bitarsversionen för GS2.x

En sak jag vill påpeka är att det talas mycket om vilket samplat piano som är bäst men att det ofta handlar om förutfattade meningar eller otillräckligt utprovande. Det är till exempel inte säkert att Synthogy Ivory låter bäst bara för att det har störst samplingsbibliotek.

Dessutom: när jag senast (idag!) rattade en Yamaha C7 fick jag den att låta som en mängd olika flyglar bara genom olika EQ-inställningar. Filtreringen kan betyda mer än samplingarna, precis som en för tät mikrofonplacering vid inspelning av en Baldwin antagligen går att förvandla till en Kawai Concert EX. Man slutar ju inte EQ-a förrän man är nöjd och i mitt fall blev C7 en sorts Bösendorfer.

....(Katastrof blev det ändå...Majken: Hjälp!)

🙂

EDIT: Hoppsan! Jag kollade just in sidan med dess testade instrument men om du inte har hittat något bra där är det antingen så att du behöver ett riktigt instrument eller också behöver demo/-testerna göras annorlunda, är jag säker på.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, det är nog bättre än alla ljud som fanns på den sidan. Jag blev ändå lite besviken. Anslaget låter syntetiskt tycker jag.

tack så mycket för hjälpen!

EDIT: nu när jag lyssnar i min stereo istället för små datorhögtalarlådor av plast låter det klart bättre. Det är nog det bästa digitalpianoljudet jag hört hittills.

Men inget slår en halvtons riktigt flygel!

Redigerat av trocadero
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är jag som är kräsen, men jag tycker att allt som finns länkat till på denna sidan låter rätt kasst.. Så jag spelade upp midifilen användandes EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition. Resultatet finns här! Detta är ett av tre pianon som ingår och det jag använde nu tog.. 16 MB av mitt RAM-minne. Sug på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det är lite mer brillians i bassmans The Grand, men frågan är om inte EWQL ändå inte låter mer riktigt Piano.

Roland Fp5 låter i jämförelse mer syntigt. Anslagen är konstiga och utringningen har någon digital efterton. Om man skulle höra den skillnaden i en rocklåt är ju tveksamt förståss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag själv äger den så kan det tyckas självklart att jag säger så. Men av alla de tester jag lyssnat på från den här sidan och länken ovan, så anser jag att roland fp5 har det klaraste ljudet. Samplingarna i den anser jag är helt suveräna. Jag ägnade väldigt mycket tid till att leta efter ett schysst digitalpiano, innan jag köpte detta. Att utringningen har någon digital efterton, som jag för övrigt inte hör, kan ju bero på att det är en mp3-fil.

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här låter det genom min Roland Fp5 Stagepiano: Länk

Det kanske var softpianon du var ute efter, men ändå...

The Mr... 😉

Hmm...är vänster och höger swappade i denna version? Tycker att diskanten kommer till vänster.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade Post Musical Instruments - The Old Lady!

Malmsjö-pianot skulle säkert sitta bättre i popmusik, än ett klassiskt stycke som det här demot.

nurfens EWQL lät också bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här låter det genom min Roland Fp5 Stagepiano: Länk

Det kanske var softpianon du var ute efter, men ändå...

The Mr... 😏

Hmm...är vänster och höger swappade i denna version? Tycker att diskanten kommer till vänster.

// David

Det låter som att centrumet ligger för långt åt höger också.

EWQL lät nice för att vara 16MB, om det nu verkligen kan stämma 🙂

De andra var lite vassa och ännu mer synthiga.

Så här låter det via EW Bösendorfern:

EWB

(tyvärr så hackar det lite i början men det är helt enkelt för att min dator inte klarar av att spara ner det. 115MB stod det att det var inladdat. lät bra när jag spelade upp i logic, men kunde inte få till den på bouncen. cpu gick på rött direkt. tycker det borde gå med min iBook 1GHZ 768MB ändå. troligen sustaininformationen som gör att det måste laddas massa extra lager)

Och så här lät det via GPO Steinway:

GPO

Stod 251MB (!) inladdat men förstår inte hur det kan stämma.

Jag tycker att bösendorfern är bäst, men långt ifrån något jag skulle vara nöjd med. Nu var inte grundmaterialet fullt optimerat heller med pedaler, velocityn osv.

Vore kul att höra den via Ivory eller någon bra steinway-plugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

EWQL är ortoligt imponernade för att bara vara 16 MB. En av mina favoriter av dom som lagts upp.

EW Bösendorfer låter också riktigt bra, öppnare än EWQL och bra dynamik. I dropouten i början låter det som att det ligger ett reverb pålagt. Stämmer det? I så fall kan dropouten bero på just det plus at det inte ger en helt korrekt bild av rummet i samplingarna.

Tredje favorit är The Grand. Bra barpiano-känsla i mittersta oktaverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

EW Bösendorfer låter också riktigt bra, öppnare än EWQL och bra dynamik. I dropouten i början låter det som att det ligger ett reverb pålagt. Stämmer det? I så fall kan dropouten bero på just det plus at det inte ger en helt korrekt bild av rummet i samplingarna.

Det är Bösendorfer-pluginens ambiencemikar så det är väl liveakustik. Fick dropout utan den påslagen med så jag såg ingen anledning till att inte använda funktionen. Det som orskade hacket är att man dator inte klarar av det plus att det var mycket pedaler i biten som antagligen gör att den måste slänga på ytterligare samplingslager.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

EWQL var faktiskt bäst även om en del bastoner var lite luddiga så är det mycket bättre än de andra. Det kan iof bero på att jag mest lirar jazz och därför tycker om pianon som är mickade nära och som inte har efterklang från ett konserthus med i samplingarna.

Redigerat av trocadero
Link to comment
Dela på andra sajter

EWQL låter väldigt bra... men jag slås av att gamla The Grand håller så hög klass... har lite svårt att bestämma mig... Jag tror nog ändå att jag skulle välja trotjänaren The Grand... Kan det vara mina Event TR-5 monitorer som gör det?

Lyssnade också i mina datorhögtalare med subbas... där var det nog Jämt skägg...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...