Jump to content
Annons

Ik multimedia 33609 - Kompressor shoot out!


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej god vänner.

Då intresset för Ik multimedias nya 33609-kompressor verkar stort, tog jag mig friheten att göra ett mycket ovetenskapligt test. Ett trumspår (liveinspelning med lite läck) - Bastrumma (Ev N/D868), Virvel (Beta57a), Överhäng (VintageVoice MJE-v250 i mono), Pukor (Röde Nt2-a).

Medium attack/release (i de fall det var möjligt) med ratio runt 3:1-4:1 och 2-4db gain reduction. Målet med testat var inte att få alla kompressorerna att låta likadant, utan snarare lyfta fram deras olika karaktär:

* Clean

* Ik multimedia - 33609

* Ik multimedia - Black76

* Sknote - GTS-39

* TDR - Feedback compressor 2

* Variety of sound - ThrillseekerLA

* Kush audio - Ubk-1

Paralellkomprimering 55% ca -8db gainreducion

* Paralell 33609

* Paralell Ubk-1

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du lust att slänga upp en med lite gött parallellpump så man får höra den anstränga sig lite? Limit, 50 ms, 4-7 db GR

Absolut! Här kommer 55% paralellkomprimering med strax över -8db gain reduction och snabb release. Som du hör är 33609 mycket renare än ubk1 som skitar ner ljudet rejält med liknande inställningar. Försökte få 33609an att dista/skita ner mer, men utan lycka:

* Paralell 33609

* Paralell Ubk-1

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, UBK gör sig bättre på den här inspelningen med så lågt stämd, sjungande virvel.

33609 brukar snarare göra trummor "mindre", fast på ett bra sätt. Lite transient designer innan transient designer fanns, i brist på bättre beskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det här testet har gjort mig väldigt köpsugen på Ubk-1.

Någon som vet om den har långt kvar innan 64-bit AAX?

Ja ubk-1 är svårslagen när man vill ha ett lite skitigare ljud på allt från trummor och bas, till sång, gitarr eller rhodes. Gällande 64-bit AAX har jag ingen aning, finns ju som 32-bits tillsvidare. Maila och kolla?

/Jon

Precis, UBK gör sig bättre på den här inspelningen med så lågt stämd, sjungande virvel.

33609 brukar snarare göra trummor "mindre", fast på ett bra sätt. Lite transient designer innan transient designer fanns, i brist på bättre beskrivning.

Precis, jag är säker på att 33609 passar utmärkt till ett tajtare kit.

/Jon

Bra initiativ där, Yllet 🙂

Tack 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...