Jump to content
Annons

Cubase 7.05 Voxengo Curve EQ (PC)

Recommended Posts

MZMuZic (oregistrerad)
Postat

Hej! Finns det nÄgon duktig person som vet vad jag gör för fel? I manualen (Plugin reference) stÄr det sÄ hÀr:

"While dragging a control point with the left mouse button, you can adjust the filter’s bandwidth by additionally holding the right mouse button or pressing [Alt]/[Option]. Alternatively, you can use the mouse wheel to adjust the filter’s bandwidth."

Det enda som hÀnder hos mig Àr att jag kan Àndra frekvensen horisontellt och/eller volymen vertikalt. Att Àndra bandvidden pÄ kurvan verkar stört omöjligt! Jag har uppenbarligen fÄtt nÄgot om bakfoten, frÄgan Àr bara vad. NÄgon som kan hjÀlpa mig?

Annons
Postat (redigerat)

Tror du lÀser manualen för nÄgot annat Àn CurveEQ. För det dÀr lÄter mer som Voxengo GlissEQ eller HarmoniEQ. Men det stÀmmer inte för CurveEQ. SÄ att du har problem Àr klart förstÄeligt.

CurveEQ jobbar ju inte med bandbredd per filter. I CurveEQ stÀller man ju bandbredd genom att lÀgga till avgrÀnsande punkter pÄ bÄda sidor om ett givet filter. Inte med 'Alt' eller mushjulet osv. Det funkar inte.

Det du har lÀst stÀmmer rÀtt bra för GlissEQ eller HarmoniEQ, men inte för CurveEQ. (Antar att du talar om CurveEQ v3 och uppÄt).

Redigerat av Signia
MZMuZic (oregistrerad)
Postat

@Signia

Aha... DÄ kan jag sluta slita mitt hÄr i vild förtvivlan! Uppenbarligen har Steinberg gjort en miss i manualen. Det stÄr faktiskt sÄ pÄ sid 46 i Plug-in Refence.pdf som kom med Cubase 7. Jag tackar och bockar för svaret! :-)

MZMuZic (oregistrerad)
Postat

"Va? Cubase manual har vÀl inget med CurveEQ att göra?"

Jo, det borde den ha eftersom CurveEQ ingÄr som plugin i Cubase. Jag fÄr nog ÄtergÄ till att slita mitt hÄr. Jag hittade denna tutorial frÄn Steinberg Software:

Efter 1:16 förklarar han att man kan anvÀnda mushjulet eller klicka pÄ bÄda musknapparna för att justera kontrollpunktens bandvidd. Precis vad som stÄr i Cubase Plug-in Reference-guide alltsÄ. Jag Àr alltsÄ tillbaka pÄ ruta noll verkar det som. NÄgon som kan bringa lite ljus i detta mörker?

Postat (redigerat)

Vid 1:22 i videon sÄ sÀger han att man kan anvÀnda mushjulet, eller "bÄda musknapparna samtidigt" till att förÀndra en kontroll-punkts bandvidd.

NÀr han sÀger detta i videon, sÄ ser man tydligt att han rullar mushjulet för att visa, och dÄ sjunker kontrollpunktens amplitud, precis som den gör i CurveEQ nÀr man rullar mushjulet. Bandbredden runt den valda kontrollpunkten förÀndras icke, som han sÀger den ska. (Man ser att han rullar mushjulet, för kontrollpunkten sjunker medan musmarkören stÄr kvar pÄ samma stÀlle).

Det verkar inte bÀttre Àn att Steinberg sjabblat till det; att dom skrivit fel i manualen.

Varför dom som gjorde videon inte reagerat, utan slÀppt igenom det hÀr, nÀr man tydligtvis mÄste ha mÀrkt att det stÀmmer inte ... man kan frÄga sig varför. Tidsbrist pÄ kontoret mÄhÀnda.

Redigerat av Signia
MZMuZic (oregistrerad)
Postat

@Signia

Ja, du har ju rĂ€tt, "kurvan" blir ju faktiskt varken bredare eller smalare. Ytterst mĂ€rkligt att man slĂ€ppt igenom detta. Jag gissar att det finns fler dumbomar Ă€n jag med bristande kunskaper som lĂ€ser manualer som om det vore bibeln... FĂ„r vĂ€l sluta med det. 😊

Postat (redigerat)

Inget dumbommande inte 🙂 RĂ€tt ovanligt att det blir sĂ„dĂ€r, sĂ€llan sett det. Man kan oftast lita pĂ„ manualer o sĂ„. LĂ€tt att tro det Ă€r ens egna fel annars.

CurveEQ Àr ingen traditionell EQ, sÄ den Àr inte lÀtt att anvÀnda som traditionell EQ. Bandbredd Àr lite knepigare att styra Àn i vanlig EQ, sÄ anvÀnd en 'vanlig' om du behöver den kontrollen. Curve Àr bra pÄ att sÀtta vÀldigt ovanliga och okonventionella kurvor.

Redigerat av Signia

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.