Jump to content
Annons

Tveksamma musikrelaterade annonser


Medlem2014 (oregistrerad)

Recommended Posts

Meidenberg (oregistrerad)

Passar på att skapa en topic angående musikrelaterade annonser som är antingen *extremt överprisade, felaktiga eller innehåller andra tveksamheter.

Det kanske hjälper någon stackare från att bli lurad men också trevligt för folk som mår psykiskt dåligt av att se "skit" säljas för astronomiska summor.

Vore även trevligt att kunna fråga kunniga personer angående andrahandsvärden, om det inte redan finns en tråd för det.

*skrev extremt så man inte trampar någon duktig säljare på tårna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Slår ett slag för den här http://www.vend.se/ad.php?180180

Efter ett par minuter kikandes på bilden i hans chassi så kom jag fram till att den innehåller det här:

Codegen 4U-500-CA

Codegen PSU-350H 600W

GeForce 210

1 tb hdd

dvd-brännare

16gb ddr3 minne

Asus P8Z68-V Pro

Intel Core i7 2600K

har inte skrivit exakt vilken tillverkare på vissa komponenter då jag inte vet det men har räknat med ett normalt pris på dvd-brännare, 1tb hdd och minne med samma specar samt vad ett Geforce 210 kostar.

Nypriset för komponenterna till den där "Snabba och billiga studiodatorn som man inte får pruta på" slutar på 5999kr, släng dit en 500:- till affären för att sätta ihop den så blir det 6499:-

han vill ha 9000kr för något som kanske är värt 2000-2500? tycker det är lurendrejeri men det är bara min åsikt, killen påstår även att det finns"gott om möjligheter att bygga ut denna dator för den som vill ha mer RAM" men ändå har han fyllt alla slottar för minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är även väldigt aktskam på annonser där de säljer något, och sen under "säljarens namn" skriver de typ "dator" eller liknande.

Det är jag relativt skeptisk mot. Att sälja saker under något annat än sitt riktiga namn är lagom misstänksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är även väldigt aktskam på annonser där de säljer något, och sen under "säljarens namn" skriver de typ "dator" eller liknande.

Det är jag relativt skeptisk mot. Att sälja saker under något annat än sitt riktiga namn är lagom misstänksamt.

Eller säljer Squier "nya" och kallar dessa Fender, irriterar mig.

Eller "glömma" att nämna att det är faded varianten av en gitarr,

don't start me up..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd! 🙂

Kan lacka ur på följande; en person säljer sin pryl och använder en random (amatör)bild i sin annons "Inte min <pryl> på bilden men exakt likadan" 😏 Ibland följt av ett "vid intresse kan bilder fixas". Mäh... Hur svårt kan det vara, liksom? 😛

Håller Naymari om det där med att inte sätta ut namn (och eventuellt) mobilnummer eller mail får mig att vädra ugglor i alla mossar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd! 🙂

Kan lacka ur på följande; en person säljer sin pryl och använder en random (amatör)bild i sin annons "Inte min <pryl> på bilden men exakt likadan" 😏 Ibland följt av ett "vid intresse kan bilder fixas". Mäh... Hur svårt kan det vara, liksom? 😛

Precis, man undrar ju flera saker då, säger det något om hur personen är (lat) och därför hur han tagit hand om sitt instrument? Är sådana personer svårare att göra affärer med, kommunikationen, skicka, betala etc? Vill man dölja skicket? Man ser sällan "här är min Gibson Les Paul från -59, det är inte min gitarr på bilden men en liknande"

Sen egentagna bilder på kvällen utan att tända lampan, gryniga (detta anno 2013). Kommer man på som en blixt från klar himmel kl 22 att nu dj-ar ska här säljas saker för 1000tals kronor?

Helst ska gunghästar och gamla pizzakartonger med på bilden också, liksom lite sköna-hem...

En annan grej jag retar mig på, rätt eller fel, är "gör en intressekoll", har man lagt ut sin vara på blocket så säljer man varan punkt slut, det är en annons goddamnit !

En annan grej är är folk som skriver "fin gitarr, fin byrå" mestadels tjejer (enligt mig) som slentrianmässigt skriver fin framför alla varor. En gång när jag skulle titta på en "fin" byrå, inte ens bottnarna satt fast.. och när... ... .. .. nu måste jag ta min hjärtmedicin..

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Sen egentagna bilder på kvällen utan att tända lampan, gryniga (detta anno 2013). Kommer man på som en blixt från klar himmel kl 22 att nu dj-ar ska här säljas saker för 1000tals kronor?

Helst ska gunghästar och gamla pizzakartonger med på bilden också, liksom lite sköna-hem...

[...]

😆

En annan sak jag kan störa mig kungligt på är när nypris sätts ut. Nypriset 19jävligtlänge sedan that is 😏

"Joråserrusåatte den här <prülen> kostade ju 19.000 smackarillos ny när jag köpte den 1989. Tycker att 15.000 är skapligt rimligt för den 🙂"

Å andra sidan finns det ju junksamlare av precis ALLT så... 😉

Att sätta ut nypriset är väl inte så farligt i och för sig om prülen i fråga har säg <2 år på nacken men det känns tämligen anemiskt att ändå göra det in this day and age med prisjakt, pricerunner and what not.

Att kränga defekta grejer är inget fel i sig men då ska det framgå klart och tydligt om vad det är som är defekt. Man vill ju inte ringa/kolla in grejen på plats och få ett "aa juste, transformatorn pajade ur för x antal år sedan men det kan du säkert fixa själv" kastat i nyllet.

Om man säljer en grej så kan man ju åtminstone försöka att piffa till den lite. Dings är en sak (det kan t o m vara lite småcharmigt) men damm är fan i mig enkelt att få väck!

Baske mig!

Vänligen

Gubb-CHAE 😉

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

"vid intresse kan bilder fixas".

Ju mer man tänker på den här meningen, destå konstigare blir det i mitt huvud.

Alltså.. om man hör av sig på en annons är man väl per definition intresserad? Och sätter man in en annons på blocket så vill man väl sälja? Vilken köpare är ointresserad av en bild..

Eller tänker annonsören, fan den här skiten vil väl ingen ha.. så jag tror jag skiter i att sätta in en bild, det är ändå ingen som hör av sig.. 🤪

Eller finns det köpare där ute, på jakt efter vardags-edge som tänker, vafan.. det kan väl vara kul med en tur till Flen, Conny sa ju att mandolinen var i nyskick och han sa att han nog skulle hinna komma till centralen.

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man tänker på den här meningen, destå konstigare blir det i mitt huvud.

Alltså.. om man hör av sig på en annons är man väl per definition intresserad? Och sätter man in en annons på blocket så vill man väl sälja? Vilken köpare är ointresserad av en bild..

Eller tänker annonsören, fan den här skiten vil väl ingen ha.. så jag tror jag skiter i att sätta in en bild, det är ändå ingen som hör av sig.. 🤪

Eller finns det köpare där ute, på jakt efter vardags-edge som tänker, vafan.. det kan väl vara kul med en tur till Flen, Conny sa ju att mandolinen var i nyskick och han sa att han nog skulle hinna komma till centralen.

😆😄

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul om man kunde hitta "årets blocket annons"?

kriterier skulle kunna vara:

a) priset som annonseras i annonsen ska vara typ 100kr fast i texten står det typ 3000kr

😎 bliden ska vara mörk och grynig

c) det ska av enbart bilden vara oklart vad som säljs, gitarren, tv-soffan, eller gunghästen.

d) uttrycket - måste ses! ska vara med.

e) uttrycket - vid intresse kan jag fixa bilder - dito

f) ska inte sälja under eget namn.

g) det ska inte framgå om etui eller manualer eller något annat följer med i köpet.

h) det ska stå "fenderdödare" eller liknade i annonsen.

g) Modellnummer och gudförbjude serienummer får inte finnas.

h) inköpspriset ska stå, och absolut inte vad den kostar idag.

i) uttrycket - gör en intressekoll

....

tusan..det blev en lång lista, det blev lite seriösare än vad jag tänkte mig från början.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...