Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har läst runt på detta forum ett tag och fått mycket bra tips, idéer och dylikt från andras trådar då jag nyligt börjat pyssla med lite heminspelning. Men - då jag inte finner något på detta ämne tänkte jag det var dags att göra min första egna tråd för att få bukt med mitt inspelningsproblem. Lite oklart var mitt problem egentligen ligger men ljudkorts-sektionen kändes passande.

Börjar med att lista min hårdvara/mjukvara;

Creative EMU 0404 USB

Studio Projects B1

Cubase på PC med Windows 7

Har stött på ett problem (som uppstått från ingenstans ska tilläggas, har fungerat felfritt tidigare idag bara...) då jag ska spela in, nämligen att oavsett vad jag ställer in för gain-nivå på ljudkortet för mikrofonen så är nivån i Cubase otroligt mycket högre vilket gör att det distar/klipper redan vid samtalsvolym. Trodde först jag kommit åt någon spännande inställning och höjt gainen avsevärt i Cubase men har provat skapa ett nytt projekt med grundinställningarna så är inte där problemet ligger. Direct-monitor via ljudkortet låter som det ska och mätaren på ljudkortet går sällan över -12 db.

Finns det någon med tips på vad som kan göras är jag mycket tacksam för svar!

- Tomas

Annons
Postat

hamnar inspelningsvolymen i cubase också på minus 12 trots dist?

Nej det är just det - i Cubase slår mätaren i taket mer eller mindre direkt trots att jag har i stort sett noll i gain på ljudkortet.

Postat

Jag tror dock jag just löste mitt problem med något så enkelt som att installera om alla drivrutiner. Blev väl något galet med dem gissar jag, underligt dock då jag inte stängde ner eller kopplade ur något mellan gångerna jag försökte spela in. Nå väl!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.