Jump to content
Annons

7 strängad gura


Basmongot

Recommended Posts

Tja!

Jag tänkte ta o skaffa mig en 7 strängad gura. Mest för att lira blyfeta riff, men tycker nog ändå att ett riktigt bra cleant ljud också är viktigt.

Har inga direkta åsikter om märken etc utan prioriterar en bra gitarr med schysst ljud. Förhoppningen är väl att hamna under 10 papp.

Är det någon som har lite erfarenheter eller tips tas det tacksamt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu, nuförtiden så finns det en hel del att välja på! Jag skulle nog föreslå en schecter omen extreme 7a! Har en själv och det är en mycket bra gitarr för ett förvånansvärt lågt pris, tror dom ligger kring 4000 kr nuförtiden. Stabilt byggd med riktigt bra originalmickar, enligt mig iaf och som grädde på moset så har gitarren en coilswitch. Om du inte vet vad det är så fungerar det som så att humbucker mikrofonerna kan "omvandlas" till single coil. Det har varit väldigt användbart för mig när jag spelar cleant, det rundar som av tonen lite 🙂

Finns ju självklart andra gitarrer att välja mellan men det är mitt förslag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Annars har Ibanez också sjusträngade och de håller ju hög standard på sina guror. Detsamma med ESPs lillebror LTD. Kolla på blocket och vend. Brukar ligga ute en del ibland och då kommer man ännu billigare undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaa, dom skiljer sig inte från andra gitarrer med floyd. Tror det mojje menar är att gitarren blir mer lättskött om det är ett fast stall. Floyd har ju sina fördelar då stämningen håller oftast bättre och som du säger så är det kul att svajja och ha sig. Tyvärr så är ju en stor nackdel att om en sträng går av så faller i stort sett hela gitarren och det är ett rent helsike att stränga om dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hajjar precis vad du menar!

Vi kör med old schoolsvaj här va!

Vi bryter i halsen!

Mohahahah!

Syftade mer till att sjuor och speciellt de med långt mensur, definitivt att föredra är med fast stall då det håller stämning samt intonation avsevärt bättre än du får med ett FR.

Men, om du kan lira med FR och inte upplever problem med detta så kör bara.

Jag skulle aldrig ens försöka lira på en gura med FR!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den här kan vara något för dig:http://www.vend.se/ad.php?175576

Schecter all the way baby

Helt ok men Ibanez och ESP spöar Schecter när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tja!

Jag tänkte ta o skaffa mig en 7 strängad gura. Mest för att lira blyfeta riff, men tycker nog ändå att ett riktigt bra cleant ljud också är viktigt.

Har inga direkta åsikter om märken etc utan prioriterar en bra gitarr med schysst ljud. Förhoppningen är väl att hamna under 10 papp.

Är det någon som har lite erfarenheter eller tips tas det tacksamt emot.

Du har fått några förslag och vilket fabrikat är mest en smaksak tror jag, Schecter gör bra gitarrer, liksom ESP och Ibanez. Dock brukar i regel Schecter ha lite tjockare halsar, Ibanez tunna och ESP nånstans mitt emellan, så det är väl en av de stora skillnaderna, likaså brukar både Schecter och ESP ha lackade halsar vilket jag själv inte gillar, men det är också en smaksak.

Sedan ska du köra på ett fast stall som andra påpekat och beroende på hur lågt du ska stämma, även fundera på om du ska ha en mer eller mindre standard 25,5" mensur för standard B-stämning eller kanske t.ex. en 26,5" eller 27" för ännu lägre stämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också himla sugen på en sjua, har kollat runt lite på nätet och utbudet är skralt. Men Die Hard, du tycker att Ibanez egna Pro Edge stall är bättre än Floyd Rose? Är det en smaksak eller har du någon personlig erfarenhet? Undrar för att jag sett en schysst Ibanez med just ett Edge Pro stall. Har personligen ingen erfarenhet av endera stallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Erfarenhet av båda. Huruvida FR har blivit bättre det vet jag inte. Minst 5 år sedan hade en med FR. Men några fördelar med Ibaz egna är att man inte behöver hålla på med skruvmejsel å skit för att få ordning på stallet. Det är bara tummen som behövs plus att man har skruv som kan låsa varje med när man intonerar. Plus att Ibaz stall verkligen håller stämningen hur man än använder stallet. FR lyckades aldrig med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet av båda. Huruvida FR har blivit bättre det vet jag inte. Minst 5 år sedan hade en med FR. Men några fördelar med Ibaz egna är att man inte behöver hålla på med skruvmejsel å skit för att få ordning på stallet. Det är bara tummen som behövs plus att man har skruv som kan låsa varje med när man intonerar. Plus att Ibaz stall verkligen håller stämningen hur man än använder stallet. FR lyckades aldrig med det.

Det låter ju schysst att slippa hålla på och mecka så mycket, det är väl lite det som avskräcker lite med ett flytande stall. I nuläget har jag enbart tuno-matic stall. Tack för din input!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo det är ett jävla elände ändå att hålla på med flytande stall om man behöver hålla på. Föredrar fast stall jag med. Plus att man kan lätt köra drop om man känner för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

25.5:a och stämma ned i B? Ja då lär man få problem med intonationen. Bäst är att skaffa en bariton i såna fall.

B är ju standard-stämning på 7-strängade gitarrer (B–E–A–D–G–B–E) och de har också oftast som standard 25,5" mensur, så du menar att alla 7-or har problem med intoneringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde du menade vanlig 6 strängad.

Aha, nej vi pratar ju 7-strängad gura nu. 🙂

Men kan tilläga jag har själv ett par 6-strängade som är stämda i B och det har alltid varit problem med intonationen, vilket är svårt att undkomma, så det har du ju helt rätt i. Ska själv köpa en 7:a om en månad då jag är trött på nämnda strul med intonationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d...7_select_bm.htm den här ser sjukt nice ut. Framförallt för att den är bestyckad med ett Evertune stall, den kan nästan inte bli ostämd alltså. Tänk så mycket smidigare det skulle gå att tracka om man alltid hade en perfekt stämd gura 🥰

Ser bättre ut än vad det är!

Mensuret mäter endast 25,5 tum.

Blir inget bra när du ska ner på lägre stämningar.

Min sjua krampar i lågt A på 26,5 tum.

Rekommenderar något längre med andra ord!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bättre ut än vad det är!

Mensuret mäter endast 25,5 tum.

Blir inget bra när du ska ner på lägre stämningar.

Min sjua krampar i lågt A på 26,5 tum.

Rekommenderar något längre med andra ord!

Piiiz!

/Mojje

Hmm, det är såpass alltså? Får pallra mig ner till staden och provspela en sjua med 25.5 skala. Har inte tänkt att stämma ner till tex. "Animals as leaders" nivå (drop e) utan hade väl tänkt klassiska EBGDAEA. Tack för tips!

Edit: Glömde att nämna att jag har hört att solospel på de högre strängarna blir lidande om man har en längre mensur? Bends ska bli svårare och man ska tydligen tappa känsla enligt ett utlåtande. Är detta något som du har upplevt Mojje?

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det är såpass alltså? Får pallra mig ner till staden och provspela en sjua med 25.5 skala. Har inte tänkt att stämma ner till tex. "Animals as leaders" nivå (drop e) utan hade väl tänkt klassiska EBGDAEA. Tack för tips!

Edit: Glömde att nämna att jag har hört att solospel på de högre strängarna blir lidande om man har en längre mensur? Bends ska bli svårare och man ska tydligen tappa känsla enligt ett utlåtande. Är detta något som du har upplevt Mojje?

Så du ska uppåt i ton alltså!?

Spännande ackord helt klart!!

Logiken faller ju inom ramarna.

Personligen så rör jag aldrig tunnare strängar än 0.32 ha ha ha!

Men visst är det så, med längre mensur så ökar strängtrycket vilket i sig leder till toner i bends.

Personligen så ser jag ingen nytta i att använda en sjusträngad gitarr om du ska uppåt i ton.

Bättre då med en skir hals för sexsträngat, kör 0.08 och stäm upp i stället.

Gitarrer är som sångare, begränsade till sitt område.

Man lirar varken bas eller sopran på gura.

Man lirar gura!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...