Jump to content
Annons

Vilken Macbook skulle du välja idag?


Kjubeis

Recommended Posts

Jaha, snart kommer en ny Macbook pro men om du var tvungen att inhandla

en idag - vilken modell skulle du välja och varför?

Ska köra enklare Logicprojekt = 13 eller 15 tum?

Jag vill inte ha - eller betala för - superliten text/superhög upplösning = skippa Retina?

Funderar på begagnad att ha för tillfället och vara redo för den nya modellen när den släpps men om de nyare som finns redan nu är prisvärda så är det också intressant.

Tack, tack.

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I ditt fall, den billigaste 13" Retina. Det skiljer 2500:- mot billigaste 13" utan Retina och för det får du 8gb ram, SSD disk från början och självklart Retina. Helt klart värt. För enklare grejer även där 13" då du knappast behöver quad core. 13" är dessutom PERFEKT storlek på en bärbar dator. Skulle du dessutom vilja sälja din Macbook senare är nog Retinan betydligt mer attraktiv. Mina 5 cent

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Men är det bekvämt att köra Logic på 13 tum?

För min del har jag hellre mer plats än att spara ngn sekund på programstart

så SSD är inte direkt ngt jag behöver. Mer minne är bra förstås...

Bra tips där på 2.a handsvärdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just med precis samma funderingar. Liten PRO med retina eller nya Macbook Air. Är sjukt förtjust i portabiliteten hos 11-tumaren. Men 13 tum är behagligare att jobba på. Behagligast är enligt min mening 15", jag tycker faktiskt att skillnaden ner till 13" är stor. Så blir det en Air för mig blir det inte 13, utan 11 hur konstigt den än kan låta. Jag kör extern skärm hemma i studion, så då spelar just det ingen roll. Men stod valet mellan 13 och 15 hade jag nog i ärlighetens namn valt 15.

Men det är svårt. Väldigt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Quad core är inte förakta. Ska man bara köra tracking med den så är det inte alls viktigt ska man köra många tunga pluggins är det viktigt. En stor fördel med retina är 16gb minne. Men det bästa är nog att vänta lite, men så är det nästan alltid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är väl lite den att ska du ha 15" utan retina med samma prestanda som 15" retina, så blir priset ungefär samma.

2.,7ghz, 8gb, 512ssd.

Skillnaden är ju att du kan köpa retinan med 16gb minne, vilket för min del är ett måste. Dock kan du stoppa in 16gb minne i den utan retina också(enl. vad jag läst på flera ställen på nätet), du kan bara inte köpa den laddad med 16gb direkt från apple.

Skillnad två: retinan har ingen optisk läsare. Behöver du det inbyggt i datorn så är retinan inget alternativ.

Gick och valde mellan de två olika 15" själv förrut, men kom fram till att jag absolut måste ha 16gb, och just retinaskärmen gör varken till eller från i prisbilden. Har dock läst lite om att grafiken kan lagga lite på 15" retinan, det flyter inte alltid så bra som man vill liksom.

13" känns aldeles för litet för mig, då jag aldrig jobbar på resande fot. Vill bara kunna ha datorn med mig på ett hyggligt smidigt sätt. Airen är heller inget alternativ då den saknar tillräcklig prestanda för mig.

Så mitt val blir att köpa 15" retina med 512gb(eller 768)ssd samt 16gb minne så fort dom släpper den nya. Har ingen stress, så jag inväntar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara texten som blir mindre. Du får plats med så mycket mer och det underlättar nog arbetsflödet en hel del. Åk ner till affären och starta upp garageband på dom olika och bestäm dig efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med Retina är att du inte kan uppgradera den i efterhand då Chassit är sammanpressat. Tex lägga in mer Ram minne ifall budgeten bara tillåter 8 GB eller

byta ut 512 gb SSD mot 1.5 tb SSD.

Köpte " Ny " MBP för ett par månader sen och det blev en

15 tum med 2.7Ghz processor / 16 gb ram / Dubbla hårdiskar i RAID på 1.5 tb via Optibay och kan inget annat säga än att jag är Supernöjd.

Visst man klara sig långt med 8gb ram MEN snart kommer Logic X och

vad prestanda kraven är på det vet man ju inte.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...