Jump to content
Annons

någon som känner igen det här "oljudet" jag har?


Recommended Posts

ska förklara mitt läge här. spelar in med iMac och ensemble via en massa olika outboards hemma hos mig i en lägenhet.

och det spelar ingen roll vad jag kopplar in. det här ljudet verkar excistera oavsett.

i klippet så linear jag basen rätt in i api-pre, vidare in i eq till komp och in i ensemble. basen har två humbuckers och spelar i klippet på halsmicken. ni märker snart att det kommer ett märkligt oljud som kommer in under tiden man spelar. det ligger så automatiskt över allt man sen spelar. de4t blir mindre när man spelar i mittläget men ändå där. (försökte få det så tydligt som möjligt i klippet)

allt är kopplat mot samma eluttag. och om jag tex drar på en förstärkare i rummet (utan att spela in!) så får jag fram det ljudet också. datorn har nog ifs alltid varit på när jag spelat.

kan det vara så att jag råkar få upp någon jäkla gammal elslinga av något slag?

något jag bör skärma av?

något en elektriker kan fixa åt mig?

känner verkligen inte igen det här ljudet men det har nog faktiskt funnits här hela tiden. har först nu börjat spela in hemma osv. har aldrig haft tid med det.

och nej, det låter inte när jag spelar upp ljud eller musik via itunes

oljud.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Låter som ett magnetfält som dina pickuper tar upp. Kan vara nästan vad som helst. En bildskärm, lampa (något annat än en simpel glödlampa), element. Pickuperna fungerar utmärkt som pejl så det är bara att pejla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, en sk jordslinga/loop. Hade samma problem när jag körde två olika ljudkort genom en gemensam utgångsmixer. I mitt fall var det en Mbox Mini som spökade. Löste det med en isolationstrafo som funkar som en galvanisk avskiljare. Den isolerar en apparat helt på ett jordplan. Det kan tyvärr vara rätt dyra prylar som ska klara audio. Köpte min hos HiFiKlubben.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett magnetfält som dina pickuper tar upp. Kan vara nästan vad som helst. En bildskärm, lampa (något annat än en simpel glödlampa), element. Pickuperna fungerar utmärkt som pejl så det är bara att pejla...

nix för det spelar ingen roll hur jag vänder och vrider mig. det kommer i samma tidsintervall hela tiden. kan ha gitarren ståendes med förstärkaren på och höra hur loopen går igång

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, en sk jordslinga/loop. Hade samma problem när jag körde två olika ljudkort genom en gemensam utgångsmixer. I mitt fall var det en Mbox Mini som spökade. Löste det med en isolationstrafo som funkar som en galvanisk avskiljare. Den isolerar en apparat helt på ett jordplan. Det kan tyvärr vara rätt dyra prylar som ska klara audio. Köpte min hos HiFiKlubben.

så jag skulle isåfall behöva köra det på min dator då kanske? kan jag har sjuk otur med att det kan vara i någon annans lägenhet som skapar problemet?

har varit med om jordslingor på gig en gång och då hade någon en apparat för att kolla var man hittade källan. men det lät aldrig såhär. men visst.. någon form av loop är det..

ska testa runt lite mer imorgon efter jobbet och testa alla eluttag i hemmet med stärkare och gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det där oljudet även om du inte har sladden inkopplad i själva basen?

Kan ju hända att det går att lösa med en linebox.. Testa och låna en först i så fall http://www.4soundsto...-gor-en-linebox

Dom är inte så dyra tack och lov, men den ska vara en passiv med transformator i alla fall High to Low med groundlift.. Typ en sån här: http://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

så jag skulle isåfall behöva köra det på min dator då kanske? kan jag har sjuk otur med att det kan vara i någon annans lägenhet som skapar problemet?

har varit med om jordslingor på gig en gång och då hade någon en apparat för att kolla var man hittade källan. men det lät aldrig såhär. men visst.. någon form av loop är det..

ska testa runt lite mer imorgon efter jobbet och testa alla eluttag i hemmet med stärkare och gitarr

Har du jordade uttag i rummet? Om inte så testa att dra en skarvsladd från ett jordat uttag om du har ngt. Dessutom kan trådlösa telefoner kan störa rätt bra.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...