Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HĂ€r kommer det utlovade ljudtestat av nya Harrison Mixbus 2.3.

En mycket enkel historia som börjar lugnt och slutar lite mindre lugnt:

1. En ren sterofil

2. Samma stereofil genom mixbus

3. 5 Steams - Trummor, bas, gitarr, orgel och sÄng genom mixbus.

(183 mb - 24/44 wav)

Between the lines

Om Harrison Mixbus tillför nÄgot lÄter jag vara osagt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Annons
Postat

Hur mkt har du gjort i mixbus? Har du bara lÄtit allt passera för att se om det blir nÄgon fÀrgning eller har du försökt mixa ?

Postat (redigerat)
  On 2013-06-04 at 20:25 sa Pesek:

Hur mkt har du gjort i mixbus? Har du bara lÄtit allt passera för att se om det blir nÄgon fÀrgning eller har du försökt mixa ?

Har bara lÄtit steromixen passera mix/masterbus, samt steams genom mix/masterbus.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Rent spontant kÀnde jag att sÄngen var varmare och satt bÀttre i mixen nÀr filen gÄtt igenom mixbus.

Postat
  On 2013-06-04 at 21:20 sa Yllet:

Japp 🙂

Aha.. Mixbus betydde sĂ„ mycket för mig först som gammal analogmixare frĂ„n tidigt 60-tal! 🙂

Postat
  On 2013-06-04 at 21:22 sa hegobald:

Aha.. Mixbus betydde sĂ„ mycket för mig först som gammal analogmixare frĂ„n tidigt 60-tal! 🙂

Ha 🙂

Postat

Har lite svĂ„rt att se poĂ€ngen med det om du bara lĂ„ter det passera igenom. Är vĂ€l lika stor förĂ€ndring som att lĂ„ta det rulla genom först Pro Tools och sen Logic..?

Hela grejen med Mixbus Àr ju att det emulerar analogt, men dÄ mÄste du se till att "bordet" fÄr jobba precis som det görs pÄ "riktigt", The reder the better som det heter. Pressar man bussarna och masterbussen sÄ kommer iallafall denna DAW till sin fulla rÀtt. Sen HUR det fÀrgas Àr ju en smaksak.

Jag kunde inte höra nÄgon skillnad, sitter dock med hörlurar av nÄgot tveksam kvalité sÄ det Àr möjligt att det Àr nÄgon ynka skillnad men inte för mig.

Vill inte racka ner pÄ dig, tack för att du gjorde jÀmförelsen men i mitt tycke sÄ hade det varit mer matnyttigt med en jÀmförelse mellan Mixbus och valfri masterbus kompressor plugin dÀr tröskelvÀrdet och ration stÄr pÄ en lika nivÄ.

Postat (redigerat)
  On 2013-06-04 at 21:29 sa Jamolir:

Har lite svĂ„rt att se poĂ€ngen med det om du bara lĂ„ter det passera igenom. Är vĂ€l lika stor förĂ€ndring som att lĂ„ta det rulla genom först Pro Tools och sen Logic..?

Hela grejen med Mixbus Àr ju att det emulerar analogt, men dÄ mÄste du se till att "bordet" fÄr jobba precis som det görs pÄ "riktigt", The reder the better som det heter. Pressar man bussarna och masterbussen sÄ kommer iallafall denna DAW till sin fulla rÀtt. Sen HUR det fÀrgas Àr ju en smaksak.

Jag kunde inte höra nÄgon skillnad, sitter dock med hörlurar av nÄgot tveksam kvalité sÄ det Àr möjligt att det Àr nÄgon ynka skillnad men inte för mig.

Vill inte racka ner pÄ dig, tack för att du gjorde jÀmförelsen men i mitt tycke sÄ hade det varit mer matnyttigt med en jÀmförelse mellan Mixbus och valfri masterbus kompressor plugin dÀr tröskelvÀrdet och ration stÄr pÄ en lika nivÄ.

Fast det dÀr Àr inte sant. Hela grejen med mixbus, eller halva om sÄ vill, Àr just fÀrgningen som uppstÄr genom att bara lÄta spÄr eller steams passera bussarna och masterbussen. Det Àr detta som det pratats om, och detta jag ville testa.

Sen Àr det klart att mixar lÄtar annorlunda om man gör en hel mix i mixbus, eftersom arbetsflödet Àr annorlunda jÀmfört med tex logic eller pro tools, eller reaper för den delen.

För övrigt Àr det en vÀldigt subtil skillnad som du sa oavsett (men jag gillar det). NÀsta test blir att pressa mÀtarna lite mer, Àven om de peakade rÀtt nÀra 0:an pÄ vu-mÀtaren nu.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • 3 mĂ„nader senare...
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Du ska nog lÄta kompressorena jobba lite det Àr vÀl dom dom pratar om i första hand tror jag, bara rakt igenom blir nog inte sÄ stor skillnad.

Postat
  On 2013-09-11 at 00:58 sa Burnin Sven:

Du ska nog lÄta kompressorena jobba lite det Àr vÀl dom dom pratar om i första hand tror jag, bara rakt igenom blir nog inte sÄ stor skillnad.

Har gett upp mixbus sedan en tid tillbaka, blev inte vÀn med arbetsflödet. Nu Àr det Reaper som gÀller fullt ut.

mvh Jon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.