Jump to content
Annons

Plate reverb - bra billigt?


laban1

Recommended Posts

Annons

Tack för svaren så långt!

"Kolla igenom presets för impulsreverbet Reverence i Cubase."

Det skulle man kunna göra, är det CPU-hungrigt?

Vad använder du själv?

Finns inte Roomworks kvar i C7

Jo, Det som finns i C7 är REVerence(impuls), RoomWorks, RoomWorks SE

Vad funkar dessa bra till tycker du?

Vad tycker ni dessa funkar till och vad tycker ni jag borde komplettera med?

Det kan kosta också förstås om det är bra, och det behöver inte bara vara till sång

utan mer generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Roomworks är lite som Yamaha SPX reverb, ljust, lite metalliskt och skitigt. Funkar väldigt bra för modernt ljud på trummor, blås och andra saker man ofta lägger plate-reverb på.

Kan kräva att man hittar rätt konfiguration med "variation" knappen ett antal gånger och rattar lite med hi- o lopass filtren. Men som plåt-reverb tycker jag det låter riktigt bra och har tydlig karaktär.

Overloud Breverb och IK Multimedia CSR är hyfsade, EMT140/250 kloner finns några stycken av som är bra, Lexicon har nån platemodell med, och Sonnox Oxford Reverb samt Sonic Timeworks 4081L kan användas bra för ljusa plates med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Overloud Breverb och IK Multimedia CSR är hyfsade, EMT140/250 kloner finns några stycken av som är bra, Lexicon har nån platemodell med, och Sonnox Oxford Reverb samt Sonic Timeworks 4081L kan användas bra för ljusa plates med.

Tack för listan! Någon/några du föredrar framför andra, och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kolla igenom presets för impulsreverbet Reverence i Cubase."

Det skulle man kunna göra, är det CPU-hungrigt?

Vad använder du själv?

Inte särskilt krävande för en modern dator. Jag använder inte Cubase tillräckligt ofta för att ha några favoriter bland impulserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för listan! Någon/några du föredrar framför andra, och varför?

EMT plåtar är enkla, går snabbt att få till. Fast impulser av EMT plåtar ... jag tycker aldrig det blir lika bra, på nåt sätt. Sonnox tycker jag är toppen för korta och väldigt rena reverb, och IK Multimedia CSR är lättjobbat om man vill ha feta reverb, lite HI-FI, ett sound jag gillar. Roomworks är ett av dom mer återkommande för mig.
Link to comment
Dela på andra sajter

EMT plåtar är enkla, går snabbt att få till. Fast impulser av EMT plåtar ... jag tycker aldrig det blir lika bra, på nåt sätt. Sonnox tycker jag är toppen för korta och väldigt rena reverb, och IK Multimedia CSR är lättjobbat om man vill ha feta reverb, lite HI-FI, ett sound jag gillar. Roomworks är ett av dom mer återkommande för mig.

Nu har jag Roomworks, vad skulle utöver denna har du svårt att klara dig utan, och varför?

Jag ligger i pop/rock genren, synpunkter mottages men det är klart att det är en smakfråga också det förstår jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte särskilt krävande för en modern dator. Jag använder inte Cubase tillräckligt ofta för att ha några favoriter bland impulserna.

Jag tänkte snarare om du hade ngn favorit bland reverb (plate och annat) som du använder till sång (eller annat ) som du har svårt att klara dig utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag Roomworks, vad skulle utöver denna har du svårt att klara dig utan, och varför?

Det blir i så fall en ren reflektion över det sätt som jag själv jobbar på, som jag själv letar mig fram genom till att hitta ett ljud jag kan stå för. Eftersom du, eller ingen annan, jobbar på samma sätt eller tänker på samma sätt, som någon annan, så blir det missvisande information. Man leds nästan att tro att något reverb är bra i sig själv, men så är ju aldrig fallet.

Att jag har svårt att klara mig utan något innebär inte att det blir lika värdefullt för någon annan på samma sätt. Man jobbar och tänker så olika, så det bästa man kan göra är att prova själv. Då menar jag inte göra en spontan-test, utan att prova ett verktyg genom att göra 1-2 projekt med det verktyget som en del av ens egna arbetsprocess. Det är först då som man märker om det är användbart för en.

Testa lite olika modeller, och se vilken handske som passar just din hand bäst - så att säga. Förslagen ovan kan vara en startpunkt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lite olika modeller, och se vilken handske som passar just din hand bäst - så att säga. Förslagen ovan kan vara en startpunkt.

Det är klart, alla tips är mer eller mindre subjektiva, det får man alltid ha med i beräkningen. Jag tackar så mycket för dina tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på att Waves IR-1 är nog det reverb jag skulle sakna mest om jag inte hade. Men det hjälper ju inte så mycket. Det är ju ett impuls-reverb 😛 ett kritiserat impulsreverb med, skitar ner impulserna något

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på att Waves IR-1 är nog det reverb jag skulle sakna mest om jag inte hade. Men det hjälper ju inte så mycket. Det är ju ett impuls-reverb 😛 ett kritiserat impulsreverb med, skitar ner impulserna något

Skitar ner behöver ju inte alltid vara en nackdel, det kan väl vara vad man behöver 😉

Googlat lite: Någon åsikt om Lexicon LXP (4reverb) eller MPX (enklare med 7 rev-types), Lexicon har ju gått ner i pris under året.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Waves skitar ned impulser? Är det option eller alltid så?

Inte så svårt att lira upp statiska impulser tycker man.

Om Cubase kan ta in andra impulser så finns det en massa godis att hämta på nätet. Bricasti och Lexicon finns, Bricasti plåtarna är grymma..

Det skulle jag börja med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon åsikt om Lexicon LXP (4reverb) eller MPX (enklare med 7 rev-types), Lexicon har ju gått ner i pris under året.

LXP/MXP har jag inte fått chansen att höra - än. Har inte försökt så ivrigt heller, alltid tyckt lite sisådär om Lexicons sound, även om dom förstås är kapabla enheter.

Men det finns folk på forumet som har Lexicon LXP och PCM, det har jag sett. Kan ju se om nån dyker in här med en åsikt 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Impulserna som jag gillar är några från Lexicon 480, gamla grejer. Leta nu upp lite impulser och lyssna.

155320d1264675556-lexicon-pcm-native-reverb-plugin-bundle-larc.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves skitar ned impulser? Är det option eller alltid så?

Finns en dold "Anti-skit" knapp där i menyn 😉

Nä men ett gäng på Gearslutz gjorde en shootout, bra tag sen. Man laddade samma impulser i olika enheter, och jämförde resultaten. Lång story, men de vart lite skillnader. Knufinkes SIR, Voxengo Pristine Space, Anaflux och Altiverb lät kristallklart lät i princip identiskt allihop, medan IR-1, Wizooverb, Reflect, convoboy och några andra färgade klangen - mer eller mindre. Ska väl nämnas att färgningen kanske inte torde ställa till problem, om man inte är ultra-puritan-nerd typ.

IR-1 har ju rejäl motor för att manipulera och stretcha impulser, och av vad jag förstod är den motorn alltid påslagen, även när alla kontrollerna står på noll eller mitten liksom. Så ljudet processas alltid, går inte igenom lika "rent". Ljudet blir något smetigare, lite luddigare, aningen mörkare, och det kanske är det som gör att jag upplever att det sitter så bra i en mix med. Kan iofs vara waves impuls-biblio som följer med också.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

LXP/MXP har jag inte fått chansen att höra - än. Har inte försökt så ivrigt heller, alltid tyckt lite sisådär om Lexicons sound, även om dom förstås är kapabla enheter.

Men det finns folk på forumet som har Lexicon LXP och PCM, det har jag sett. Kan ju se om nån dyker in här med en åsikt 🙂

Har LXP och använder inget annat och inget behov heller. De gör allt som jag vill att bra reverb ska göra. Aether är ett populärt reverb som används av många. Min åsikt är att det funkar skitbra om man ska använda det till pads och ambient. Men till pop rock etc är det inte lika använtbart. Har man ont om pengar eller är snål är valhallas reverb grymt bra. De spöar många andra dyrare reverb. Har demat dem och hade jag inte haft LXP redan hade jag köpt utan att tveka http://www.valhalladsp.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har LXP och använder inget annat och inget behov heller. De gör allt som jag vill att bra reverb ska göra.

Har man ont om pengar eller är snål är valhallas reverb grymt bra. De spöar många andra dyrare reverb. Har demat dem och hade jag inte haft LXP redan hade jag köpt utan att tveka http://www.valhalladsp.com/

Om LXP - Är det något av de 4 reverben som du tycker är extra bra?

Om Vallhal - kommer du ihåg vilken av reverben som du funderade på att köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om LXP - Är det något av de 4 reverben som du tycker är extra bra?

Om Vallhal - kommer du ihåg vilken av reverben som du funderade på att köpa?

Alla LXP är lika bra. De håller hög klass. Om du har ilok är det bara att dema dem. Detsamma gäller Valhalla, som inte kräver någon dongel. Det är bättre att du själv testar istället och avgör vad du gillar bäst och bättre. Lyssna inte på hur ett reverb låter solo med något instrument utan hur de fungerar i en mix. Det är vad som avgör kvaliteten på ett reverb. Sen får man givetvis EQ:a ett reverb för att det ska låta bra i en mix.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Det första länken Samplicity, vill inte mitt WinRaR öppna,

jag får felmeddelanden, har du någon idé om varför? Hört om

någon annan som haft problem med detta?

Nä, jag vet inte. Kom ihåg detta eftersom det har varit uppe förut. Han aldrig testa själv eftersom min daw havererade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...