Jump to content
Annons

Mastra med instrument


Joel Nevrup

3 750 visningar

Mastra med instrument
NÀr man jobbar med EQ i mastring kan det ibland vara svÄrt att hitta rÀtt frekvens(er) att hantera, sÀrskilt om man Àr ny inom mastring. Ett knep kan vara att ha ett instrument nÀra till hands. Ett klaviatur Àr att föredra men andra instrument kan ocksÄ vara till hjÀlp. VÀlj instrument beroende pÄ vad du kÀnner dig bekvÀm med, men tÀnk ocksÄ pÄ att kunna ha det nÀra till hands dÄ konceptet bygger pÄ att man ska kunna jobba snabbt.

Hitta rÀtt frekvens
Instrumentet anvÀnder du för att hitta lÄtens tonart, men det skadar inte att ocksÄ lÀra kÀnna lÄten en aning. Sedan gÀller det att hitta den frekvens i din EQ som motsvarar grundtonen. Om du har en plug-in med ett frekvensspektrum dÀr du lÀtt kan lÀsa av vilken frekvens du befinner dig pÄ nÀr du spelar ditt instrument kan du anvÀnda dig av det, annars kan du titta pÄ en frekvenskarta för att se vilka frekvenser som tillhör vilka toner och vart du har din aktuella grundton. Vissa plug-ins har Àven ett grafiskt klaviatur utmed frekvensspektrumet som kan anvÀndas för att hitta rÀtt.

frekvenskarta.thumb.png.8d99f21ae2f07f39fc0b256889232fd2.png
Frekvenskarta

Frekvens och tonart
Lyft sedan frekvensen som ”tillhör” grundtonen och anvĂ€nd ett lĂ„gt Q-vĂ€rde, börja pĂ„ 1. MĂ„nga gĂ„nger ger detta lyft en mer musikalisk och vĂ€lljudande upplevelse Ă€n om du exempelvis hade lyft en frekvens högre upp eller ner. Om du har en lĂ„t som gĂ„r i A-dur och du kĂ€nner att den skulle behöva ett lyft runt 500Hz-1000Hz kan du prova att lyfta 880Hz, som Ă€r frekvensen som motsvarar tonen A. SjĂ€lvklart gĂ€ller samma princip i andra oktaver.

Testa sedan att lyfta och sÀnka andra toner och lyssna in vad som hÀnder och hur det kÀnns. Vad hÀnder exempelvis om du sÀnker ett frekvensomrÄde som inte tillhör tonarten? Hur lÄter frekvensen som motsvarar den (dissonanta) överstigande kvarten, det vill sÀga tonen D# i tonarten A-dur?

Akustiska förÀndringar
Var uppmÀrksam pÄ andra problem som kan finnas i frekvensomrÄdet och tÀnk pÄ att materialet ofta Àndras över tid genom akustikförÀndringar och/eller tonartsbyten. Vid dessa tillfÀllen gÀller det att vara extra vaksam, men finns tonarten i Ätanke kan du kanske till och med fÄ det hela att vÀndas till din fördel.

Det hÀr Àr sÄklart vÀldigt lÄngt frÄn ett facit om vilka frekvenser som ska höjas eller sÀnkas dÄ alla projekt krÀver sin egen specifika lösning, men det Àr en intressant detalj att kÀnna till. Bara genom att testa konceptet har man lÀrt kÀnna sin EQ mer pÄ djupet. Ofta lyfter man frekvenser nÀra grundtonen utan att tÀnka pÄ att det faktiskt Àr tonartens grundton, bara för att lyftet kÀnns bra just dÀr.


Joel Nevrup
Mastringstekniker, Spektrum Mastering
spektrummastering.com  |  instagram |  facebook

1 Kommentar


Recommended Comments

YellowStudio

Postat

Tack, intressant! 🙂

Det skall jag prova. Jag brukar göra det pÄ enskilda intrument nÀr melodin cirkulerar runt en pedalton.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.