Jump to content
  • Mina 5 favoritpluggar för mixning och mastring


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: De senaste åren har jag gått från att testa i stort sett alla pluggar, till att medvetet och mycket noggrant välja ut de effekter som jag verkligen tror kan tillföra något.

    Nya och spännande pluggar finns det gott. För gott om skulle jag nästan vilja påstå. Utbudet av pluggar i form av equalizers, kompressorer, reverb, delay, enhancers, mjukvaruinstrument, analoga emuleringar och annat, är idag så stort att det ofta känns övermäktigt. I förlängningen leder detta grovt förenklat till två saker:

    • Du testar allt, men blir sällan nöjd eftersom nästa spännande plugg ständigt väntar runt hörnet. Gräset är som bekant alltid grönare på andra sidan. Fokus tas därmed bort från musiken och tar sikte på tekniken. Detta är enligt mig livsfarligt, ur ett kreativt och musikaliskt perspektiv.
    • Du testar ingenting, då intresset eller orken helt enkelt inte finns. Vilket så klart innebär att du går miste om en hel del godbitar.

    Med detta som utgångspunkt har jag därför valt ut fem av mina nuvarande favoritpluggar, som jag i stort sett alltid använder i mina projekt. Kanske är det något som smakar?

    DDMF - MagicDeathEye
    Ett ord räcker egentligen för att beskriva denna volymjusterare: Magi. Här har du en kompressor som fungerar på i stort sett vad som helst där tjusningen ligger i enkelheten, men naturligtvis också i soundet. MagicDeathEye har en förmåga att på ett transparent sätt tajta till bottenpaketet på ett sätt jag tidigare aldrig upplevt i en plugin. Mina personliga användningsområden är främst sång, bas, akustisk gitarr och som mastringskompressor (med 150 Hz-filtret aktiverat). Trolleri.

    DDMR_MDE.png.35b0501f93d049f21e735ab525a851fa.png

    Tillverkarens hemsida


    Kush Audio - TWK
    Den senaste mojo-pluggen från min favorittillverkare Kush Audio. En ratt är allt som behövs för att framkalla varma övertoner och den skönaste överstyrning du kan tänka dig. Det handlar om textur och rörelse. TWK fungerar på allt från enskida kanaler till bussar och hela mixar och har en förmåga att ”analogisera” ljudet på ett väldigt behagligt vis, samtidigt som det poppar ur högtalarna. Något som gärna förknippas med exempelvis rullbandare från 70-talet. Att kalla TWK för en enkel rullbandsemulering vore dock att simplifiera pluggen, då det händer betydligt mer under huven. Gammalt blandas med nytt.

    kush_TWK.thumb.png.9a8bb0f2b43487bdb1e79f986c5f1ac3.png

    Video: Omega Transformer Model TWK

    Tillverkarens hemsida
     

    Masteringthemix - BASSROOM
    En kontrollerad botten är bland det svåraste att åstadkomma när det kommer till mixning och mastring. Detta löser BASSROOM på ett strålande sätt med ett innovativt och enkelt grässnitt. Ladda valfri preset i passande genre och låt sedan pluggen analysera området 0-320 Hz och därefter komma med förslag på lämplig åtgärd. Du kommer bli förvånad över hur mycket ett upprensat basregister kan göra för hela mixen.

    BASSROOM_1200x1200.thumb.png.f319192cccf026e6ea9fd80e077fc0a1.png

    Video: Bassroom

    Tillverkarens hemsida
     

    Soundtheory - Gullfoss
    Lättanvända Gullfoss beskrivs av tillverkarna som att ha ett par extra gyllene öron. Dessa öron kommer i form av en plugg vars uppgift är att dynamiskt rätta till den frekvensmässiga balansen på hela mixar. Detta görs med ett fåtal parametrar i kombination med ett överskådligt och lättbegripligt gränssnitt. Mitt rekommendation är att använda Gullfoss ganska sparsamt, då det är lätt hänt att effekten blir för uppenbar. Men i rätt dos är pluggen minst sagt iöronfallande vacker.

    gullfoss.thumb.jpg.ca7dafffd07ff4a5fcf8cea371ab9265.jpg

    Introduction and the Main Controls

    Tillverkarens hemsida
     

    Waves - Mixcentric
    ”Fuskpluggen” som jag lite skämtsamt brukar kalla den, förenklar (likt ovanstående pluggar) livet för alla som mixar och mastrar på egen hand. Detta genom intensity-ratten vilken styr hur mycket pluggen ska arbeta – ju mer du drar på, desto tydligare, mer detaljerar och komprimerat blir utfallet. Mixcentric fungerar enligt mig bäst på lite dovare mixar, som är i behov av en sista finpolering. Sitter du däremot på en bright mix så har pluggen sällan något att tillföra. Med detta sagt är Mixcentric många gånger en räddare i nöden och ett säkert köp för de flesta som mixar och mastrar på egen hand.

    greg-wells-mixcentric.jpg.21419f153caec5107159d9941bba42cf.jpg

    Video: Greg Wells demonstrates his Mixing Plugin MixCentric

    Tillverkarens hemsida

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt

    Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare



    User Feedback

    Recommended Comments

    Tack!

    Bassroom tycker jag är extra intressant. Testat den i några minuter och den verkar lovande..

    Dels att det är väldigt "breda penseldrag" så det gör det lättare att fokusera på den stora bilden, och det gör den bra att använda att mixa igenom, top down. Jag kommer ta många andra beslut med den på genom en mix. Lite oklart vilket preset man ska använda, men det finns inga absoluta korrekta svar inom mixning heller:)


    Jag vill slå ett slag för Spectre av Wavesfactory (inte Waves)
    Saturation plugg som kan användas som en ren distplugg i valfritt frekvensområde och Q värde, eller som en eq med valfri distfärg inbäddad i eqn.


    https://www.wavesfactory.com/spectre/
     

     

    Edited by Casper Bjerkehagen
    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Håller helt med, Bassroom är mycket användbar. Själv brukar jag utgå från Pop "Contemporary" - Det går ju även att skapa egna presets från sina favoritlåtar, inte alls dumt.

    Kul att du nämner Spectre. Faktum är att jag hade den som "uppstickare" på min lista, men har inte hunnit testa tillräckligt. Körde demot i 10 min och blev väldigt imponerad.

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby
    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @Jon Rinneby
    Jag gillade verkligen att göra egna basmallar!
    Ofta tycker jag att de riktigt bra verktygen lär en saker, och bassrom lär mig massor, kommer garanterat köpa:)

    Kompressorn du visade är den enda jag inte checkat in själv nu. (Köper inte waves längre även om jag gillar mixcentric, riskerar alltid att fucka mitt system då jag inte vill köpa deras update plan för mer pengar än vad pluggarna tillsammans kostar.)

    Kompressorn hörs nästan inte på bästa möjliga sätt när jag kollar på videos om den. Den är nog värd sitt pris också. Tycker de flesta digitala kompressorer egentligen låter så fattigt att jag hellre använder nån saturation i kombination med eq för att kontrollera signalen, men denna verkar göra ett fint jobb.

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Gällande MagicDeathEye så är det just transparensen som är tjusningen, en kompressor som inte hörs, men som verkligen känns. Svårt att förklara. Lite som en ninja?! Sen är det klart att den kanske inte är ett förstahandsvalet när det ska parallellkomprimeras trummor eller skita ner ljud i allmänhet, men det finns det andra verktyg för.

    /J

    Edited by Jon Rinneby

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.