Jump to content
Annons
  • Bästa gitarrsoundet del 4: Mia Coldheart

    Studio träffar fem grymma gitarrister och ber dem berätta för dig vad som gör deras sound. Fjärde gitarristen är Mia Coldheart som frontade i numera insomnade Crucified Barbara.

    Micke Linderoth (oregistrerad)

    crucified_artikel.jpg.68944aa4818b8e67bc18973414585fc7.jpg
    Mia Coldheart, Crucified Barbara, längst fram. Nu på onsdag kommer gruppens uppföljaralbum "In The Red".

    Vi tog ett snack med före detta Crucified Barbaras sångerska och gitarrist Mia Coldheart om vilka prylar hon gillar och jobbar med.

    Favoritgitarr?
    – Min parhäst är en Gibson Gothic Flying V från 2001 som jag köpte 2004 och se’n dess har vi varit oskiljaktiga. Jag försöker variera mig med andra gitarrer men jag är så ihopväxt med den så jag känner mig vilsen med vilken annan gitarr som helst, trots att jag lirar bättre lead på en Explorer som är Klara Forces (bandets andra gitarrist, förf. anm.) så kan jag inte byta. Dessutom blir fansen ledsna de gånger jag inte haft med V:t! När jag spelade på en festival med min SG och jag lämnat mitt V för service mejlade upprörda fans efteråt!

    Förstärkare?
    – Min förstärkare är en Mesa Boogie Rectifier på 100 watt plus två 4x12 Rectifierlådor.

    Det är en rätt tung rigg!

    – Jag har letat efter en förstärkare där jag inte behöver ändra soundet på något sätt med pedaler. Den ska låta bra direkt från ‘stärkare till gitarr. Jag kan inte ett skit om förstärkare och letade länge och spelade med hjärtat och öronen. Jag var aldrig riktigt nöjd förrän jag fick testa denna. Det händer ganska ofta att jag börjar grina av lyckorus när jag drar igång förstärkaren på ett rep eller spelning. Ibland blir jag nästan rädd för den, i vissa rum kan den bli helt otämjbar, men med bandet och Klara Forces Mesa Boogie Stiletto blir varje rep och spelning som en liten bröllopsfest, man vill bara gå ner på knä och kyssa dess fötter men det får bli hjulen istället!

    Effekter?
    – De få effekter jag inte klarar mig utan är en Boss Stagetuner, en delaypedal och en Dunlop 95Q Cry baby – som aktiveras automatiskt när man trampar på den. Det är ett måste – och helt fantastiskt - för mig som sjunger. Förr missade jag ibland att trampa av effekten och då blir det inge bra ljud resten av låten. Sen har jag också en Ego Boost-pedal som är handbyggd av Christian Alsing som är helt grym. Den största nyttan gör den bara genom att den sitter på pedalbordet, ego-boostar mig varje gång jag ser den. En nyhet för mig är ett trådlöst system Shure Beta GLXD16E som är grymt bra!

    pedalbord.jpg.8d0467b43561232659709a4007dc973b.jpg
    Mia Coldhearts pedalbord.

    Beskriv hur du vill ha ditt gitarrljud?
    – Jag är ganska enkelspårig när det gäller mitt gitarrljud och inte så förtjust i att hålla på och experimentera. Det ska låta rått, rockigt och tungt på samma gång, det är allt jag vill. Jag är väldigt otålig också på gott och ont, och ger kanske upp lite väl tidigt ibland. Men å andra sidan tror jag mer på att slutresultatets förträfflighet sitter extremt mycket i hur man spelar på gitarren, snarare än att man hittat de ultimata inställningarna på förstärkaren.

    Om du inte kan spela på favoritprylarna t.ex. på festivaler, hur gör du då?
    – När det är bråttom och en förstärkare jag inte känner så väl brukar jag ”nollställa” allt på klockan tolv och sen ratta utifrån det. Det har bara blivit en grej, kanske mest psykologiskt för att ha en plan mitt i kaoset. Sen maxar jag gainkontrollen till den gräns att ljudet börjar stegra sig och bete sig okontrollerat, då backar jag lite, och så har jag en bra dist. Det näst viktigaste sen är att hitta en balans mellan ett fett sound och diskanten. Jag vill ha ett metalliskt tugg och skärpa men samtidigt rockigt och varmt. Börjar det låta geting, då har det gått för långt.

    I studion?
    – Jag går på samma preferenser som live, försöker hitta den perfekta balansen mellan ett tydligt tugg och skön dist utan att det slår över, men i studion försöker jag ha lite mindre dist för att få mer sträng och liv i gitarrljudet. Det viktigaste är att det känns bra att spela med ljudet, så får mästarna bakom mixerbordet se till att den känslan förmedlas på rätt sätt.

    Ni har en ny platta på gång. Berätta lite om den och inspelningen?
    – Detta blir vår absolut bästa skiva hittills. Låtarna är lite mer av allt, tyngre, snabbare, fetare och bättre: Texterna är mer ställningstagande och personliga. Så det känns riktigt bra inför den här releasen.

    – Vi har spelat in den med samma gäng som förra gången, Chips Kiesbye som producent och Henryk Lipp som ljudtekniker i Music-A-Matic i Göteborg. Vi har hittat ett kanonbra arbetssätt och sound ihop med dem som verkligen förfinats på denna platta. Allt gick fortare och smidigare, vi har skrivit bättre låtar och allting låter helt enkelt bättre.

    – De mickar upp förstärkarna med ett gäng mickar och väljer sen den som låter bäst för respektive låt. Vi har jobbat ungefär på samma sätt med ljudet det ska vara så äkta som möjligt, inget fejk o trixande utan förstärkare och trummor ska låta som de gör, och det ska inte kännas som att man saknar något när man hör låtarna live sen.

    Läs mer på crucifiedbarbara.com (arkiverad på Archive.org då sidan inte finns kvar)

    Artikeln ursprungligen publicerad 2014-09-08 kl 08:29


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...